چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷
کارشناس تغذیه در گفتگو با قم فردا مطرح کرد؛
توصیه های تغذیه پزشکی برای ماه مبارک رمضان
در ایام ماه مبارک رمضان توصیه می شود شام بسیار حجیم و سنگین نبوده و غذاهای چرب و سرخ کرده نباشد غذاهای فست فود در شام استفاده نشود یک غذای سبک باشد که فرد بتواند راحت بخوابد و هم بتواند سبزیجات و میوه جات خود را دریافت کند و هم میل به سحر داشته باشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، دکتر زهرا شفیعی پور،کارشناس ارشد تغذیه-در ماه مبارک رمضان باید چهار فاکتور را در نظر داشته باشیم؛ اولین فاکتور زمان غذا خوردن ، دومی میزان غذا خوردن ، سومی چگونگی غذا خوردن و آخری هم انتخاب نوع غذا هست.

در خصوص زمان غذا خوردن باید مانند حالت عادی و روتین سه مرحله غذا خوردن وجود داشته باشد یعنی افطار و شام نباید با یکدیگر ادغام شود؛ وعده ها باید به‌صورت افطار، شام و سحری باشد.

زمان افطار، اولین فرصتی که فرد می تواند چیزی بخورد و زمان شام حداقل یک ساعت بعد از افطار باشد و برای سحری هم باید مدت زمانی را در نظر بگیرند که بتوانند آن گروه غذایی را دریافت کنند.

در میزان غذا خوردن فرد باید کنترلی بر روی حجم غذا خوردن داشته باشد یعنی به اندازه ای نباشد که نتواند شام بخورد و یا شام به اندازه ای میل کند که نتواند به خوبی بخوابد و یا اینکه میلی به سحری نداشته باشد.

در فاکتور چگونه غذا خوردن هم فردا باید با حوصله غذا بخورد یعنی اگر فرد محدودیت زمانی، استرس و یا برخی عادت غذایی که باعث سرعت در غذا خوردن می شود را کنترل کند و از طرفی هم این مسئله اثراتی را بر روی روده، معده و دیگر اعضای بدن می گذارد.

در انتخاب حالت نوع غذا باید به نوعی باشد که برنامه غذایی فرد با ایام عادی تفاوتی نداشته باشد یعنی از نظر تنوع و تعادل همان اصول را رعایت کند.

از لحاظ تنوع غذایی از پنج گروه اصلی مواد غذایی مانند گروه نان و غلات، گروه سبزیجات و میوه جات، گروه شیر و لبنیات، گروه چربی و گروه گوشت ها استفاده کرد و از لحاظ تعادل هم این است که از هر کدام این گروه ها باید به میزان توصیه شده مصرف شود.

در خصوص وعده افطار چند نکته را عنوان می کنم؛ بخاطر اینکه معده مدت طولانی را خالی بوده بهتر است افطار با نوشیدنی های ولرم مانند آب ولرم، چای ولرم و شیر ولرم  شروع شود و نباید افطاری بسیار حجیم و سنگین باشد.

در کنار این به دلیل ناشتا بودن، بدن نیاز به قند دارد در نتیجه باید سعی شود از شیرینی های طبیعی  مانند کشمش، خرما، شیربرنج استفاده کنند.

در خصوص شام هم گفته شد که حداقل یک ساعت بعد از افطار و با خواب هم فاصله داشته باشد تا فرد با شکم پر به رختخواب نرود و مقدار هم به اندازه ای نباشد که فرد نتواند آب و دیگر مواد را دریافت کند البته ما تنقلات را توصیه نمی کنیم چرا که باعث می شود فرد سنگین شده و نتواند در وعده سحری مواد لازم را برای طول روز دریافت کند.

توصیه می شود حتماً یک ساعت بعد از شام یک یا چند میوه میل و در کنار شام از گروه سالاد و سبزیجات استفاده شود ، این گروه دارای فیبر خوبی می باشد و باعث می شود فرد یبوست نگیرد و از طرفی هم آب خوبی را به خود جذب می کنند و آب را به مرور در روز رها می کنند ، این مسئله باعث رفع تشنگی و در تنظیم آب بدن بسیار خوب می باشد.

اصلی ترین وعده ما در ماه مبارک رمضان وعده سحر می باشد که برخی از افراد به دلیل عادت های غلط وعده سحری را حذف می کنند.

حذف کردن سحر باعث ضعف، سرگیجه، بی حالی، بوی بد دهان و ... است و فردی که در حال رشد می باشد اگر سحری نخورد به سوخت و ساز بدن او بسیار آسیب می رسد و همچنین افت قند در این افراد بیشتر رخ می دهد.

در وعده های سحر بهتر است از کربوهیدرات های پیچیده استفاده شود، در این وعده فرد به دنبال خوردن شیرینی نباشد که در این صورت قند مواد سریع آزاد شده و انسولین بیشتر ترشح  و فرد دچار گرسنگی خواهد شد.

باید چیزی در این وعده میل شود تا انرژی آن به مرور در بدن فرد آزاد شود تا بتواند مدت زمان بیشتری سیر باشد.

کربوهیدرات های پیچیده معمولاً هشت ساعت در دستگاه گوارش باقی می مانند که از این گروه می توانیم به نان های سبوس دار، جو ، حبوبات، میوه و سبزی اشاره کنیم.

همچنین باید در وعده سحری از غذاهای کم چرب، کم نمک ، زولبیا و بامیه، سس و این گونه موارد استفاده نشود چرا که باعث افزایش تشنگی شده و اینکه نیاز بدن را تامین نمی کنند.

غذاهای خشک مانند انواع کباب ها و کتلت ها به دلیل خشکی و ادویه هایی که در آنها بکار می رود باعث تشنگی فرد می شود و به دلیل سنگین بودن این نوع غذاها فرد می خوابد که این مسئله باعث ترش و ورم معده خواهد شد.

غذاهایی هم مانند ماکارانی ، آش رشته و ته دیگ هم باعث تشنگی خواهد شد که نباید خیلی در سحر استفاده شود.

غذاهایی مانند چلو خورشت ها، پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزیجات، برنج همراه با مرغ و گوشت و سبزیجات تازه بسیار مناسب برای وعده سحر می باشد.

نکته مهم دیگر این است که بلافاصله بعد از سحر چای استفاده نکنیم چرا که به دلیل تداخل آهن در بدن جذب مواد مغذی را تحت تاثیر قرار می دهد و بهتر از بعد از سحری میوه و آب را داشته باشیم و برای کنترل تشنگی می توانیم از عرقیات استفاده کنیم.

 

انتهای پیام/

برچسب ها : ماه مبارک رمضان ,
*نام و نام خانوادگي :

پست الکترونيکي :

*مطلب :
۱) نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .
۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .
۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .
۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .