سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷
روایتی از شیوه راهیابی کتاب‌ به ویترین کتابفروشی‌ ها
قم فردا: بارها پیش آمده که ویترین یک کتابفروشی مانند یک قلاب ما را گیر انداخته و زمانی که به خودمان آمده‌ایم دیدیم ای دلِ غافل، با دستی پر از کتابفروشی خارج شده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بارها پیش آمده که ویترین یک کتابفروشی مانند یک قلاب ما را گیر انداخته و زمانی که به خودمان آمده‌ایم، دیده‌ایم که ای دلِ غافل! با دستی پر، از کتابفروشی خارج شده‌ایم. گاهی بعد از خروج از کتابفروشی‌ها وقتی به علت این واقعه رجوع کرده‌ایم، متوجه شدیم که جدا از عشق کتاب بودن ما، جذاب و گیرا بودن ویترین و بعد از آن یک فروشنده موفق عامل مهمی در خالی شدن جیب و پرشدن دستان‌مان از کتاب بوده است.

شاید وقتی صحبت از ویترین می‌شود، هر شنونده‌ای بلافاصله تصویری از یک شیشه بزرگ در برابر مغازه‌های مختلف را در ذهنش متبادر کند و به عبارتی با این ویژگی‌ها ویترین را در ذهن شنونده جان می‌بخشد که کالاهای گوناگونی متناسب با حرفه فروشگاه در آن چیده شده است.

شاید عمده‌ترین دلیل وجود ویترین‌ها معرفی نوع فعالیت فروشگاه است و دلیل دیگر که بر پایه‌های اقتصادی استوار شده جذب و جلب توجه رهگذران نسبت به کالای داخل مغازه است تا با ورود به فروشگاه، از محصولات آن فروشگاه استفاده کنند و با خریدن اجناس فروشگاه، به رونق اقتصادی صاحبان فروشگاه نیز کمک کنند.

زیبایی و آراستگی ویترین، یکی از نکاتی است که می‌تواند موجب جلب توجه رهگذارن شود و از نکاتی است که می‌تواند در میزان فروش یک فروشگاه تاثیر داشته باشد. احتمالا وقتی به ذهن خود رجوع می‌کنید، ویترین‌هایی را در ذهن‌تان پیدا می‌کنید که این ویژگی‌ آنها سبب شده که جذب یک کتابفروشی شوید و حتی تبدیل به مشتری ثابت آنجا شده باشید.

تمام این مسائل زمینه‌ای شد تا برای تهیه گزارش به سطح شهر رفته و در راسته کتابفروشی‌ها در خیابان انقلاب و روبه‌روی دانشگاه تهران گشتی بزنیم. در این سرکشی ویترین کتابفروشی‌ها را نگاهی از سر تأمل کردیم و با چند تن از فروشندگان گپی کوتاه زدیم و از مختصات ویترین کتابفروشی‌ها اطلاعاتی جمع کردیم.

*ویترین‌های موضوعی!

یکی از نکاتی که نسبتا بیشتر فروشنده‌ها در چیدمان ویترین خود از آن تبعیت می‌کنند بحث «موضوع» است. گرایش فکری مخاطبان و صاحبان فروشگاه، اصلی‌ترین عوامل تعیین کننده کتاب‌هایی است که وارد ویترین کتاب‌فروشی‌ها می‌شود. علاوه بر چیدمان موضوعی بر اساس محتوای کتب، چینش کتاب‌ها بر اساس مناسبت‌های ملی و مذهبی نیز در میان صحبت‌های کتابفروشان به عنوان عوامل موثر در قرار گرفتن یک کتاب در ویترین نام برده شد، بدین معنی که فروشگاهی با توجه به یک مناسبت ملی و یا مذهبی کتاب‌هایی با موضوع آن مناسبت را در ویترین قرار می‌دهد تا در معرض دید قرار بگیرد. البته برخی کتاب‌فروشی‌ها در قرار دادن کتاب در ویترین سعی می‌کنند تا کتاب‌هایی که دارای یک موضوع خاص هستند را کنار یکدیگر بچینند و از قرار دادن کتاب‌های بی‌ربط در یک ویترین خودداری می‌کنند.

*ویترین‌های داغ!

کتاب‌های چاپ اول و تازه‌های نشر، دیگر کتاب‌هایی هستند که می‌توانند برای راه‌یابی به ویترین کتابفروشی‌ها شانس داشته باشند. شانسی که مشمول هر کتابی نمی‌شود و خب سلیقه کتابفروش و مخاطبش در این موضوع دخیل است تا کدام کتاب چاپ اول در ویترین چند روزی خودنمایی کند. اما نباید فراموش کرد که کتاب‌های غیرچاپ اول هم گاهی از این شانس برخوردار می‌شوند تا در ویترین یک کتابفروشی بنشینند که در این مورد باید نکته‌ای مانند تجدید چاپ پس از مدت‌ها یا انتشار کاری تازه از همان نویسنده که سبب می‌شود دیگر آثارش هم شانس ویترین‌نشینی پیدا کنند را مد نظر داشت.

*ویترین‌های مشهور

نام نویسنده و میزان شهرت و اعتبار وی، یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند کتابی را راهی ویترین کند. حتی اگر نویسنده‌ای در قید حیات نباشد، تنها کافی است مشهور باشی تا در ویترین در برابر دیدگان رهگذران و مخاطبان قرار بگیری که در اینجا نیز باز نوع نگاه صاحب کتابفروشی مانند سایر دلایل در راهیابی یک کتاب به ویترین موثر است.

*پرفروش باشم ویترینم می‌شی؟

پرفروش‌های کتاب عناوینی هستند که می‌توانند در ویترین کتابفروشی‌ها برای خود جایی باز کنند و در قاب نگاه رهگذران بنشینند. البته این نکته نباید پنهان بماند که برخی فروشگاه‌ها توجهی به پرفروش‌ها ندارند و ویترین خودشان را بر اساس سلیقه مخاطب خود می‌چینند. اما برخی که در پی کسب منافع اقتصادی بیشتری هستند از عنوان و نام پرفروش‌ها برای جذب مخاطب به داخل فروشگاه استفاده می‌کنند. کافی است به عنوان یک کتاب، اثر پرفروشی باشید تا بتوانید در ویترین برابر دیدگان مجنون‌های کتاب‌باز بنشینید.

*طرح جلد آری یا نه؟!

یکی دیگر از نکاتی که در ویترین مغازه‌ها چشم هر مخاطبی را می‌تواند به سوی خودش جلب کند، استفاده از کتاب‌هایی است که طرح جلدهای جذاب و خلاق دارند. البته این نکته نیز به صورت صد درصد نیست. زیرا یکی از کتابفروش‌ها در ارتباط با این نکته گفت: ما در چینش ویترین مغازه محتوا برایمان اهمیت دارد و نگاهی به جلد کتاب نمی‌کنیم. وی معتقد بود که ایرانی‌ها اصولا گرافیکی نیستند و کمتر به این نکته توجه می‌کنند. البته این نکته از سوی برخی دیگر از فروشندگان کتاب رد شد و طرح جلد را در موفقیت فروش یک کتاب دخیل دانستند، ولی به صورت تنها دلیل قاطع از آن یاد نکردند.

ویترین عاملی است تا برخی مخاطبان به ویژه مخاطبان عام‌ کتاب برای دقایقی هم که شده در برابر کتاب توقف کنند و شاید جذابیت‌های بصری یک فروشگاه کتاب عاملی شود تا مخاطبان غیرحرفه‌ای کتاب وارد یک فروشگاه کتاب شده و با کتاب انس برقرار کنند.

 

انتهای پیام/

 

منبع : فارس
برچسب ها : کتاب
*نام و نام خانوادگي :

پست الکترونيکي :

*مطلب :
۱) نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .
۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .
۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .
۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .