شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷
کارشناس مسائل سیاسی:
مجلس وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام نداد
کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه در این تلاطم اقتصادی وزیر اقتصاد نداریم آیا مجلس در این رابطه از دولت سوال کرده است، گفت:مجلس وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام نداد.

 مسعود اخوان فرد در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به سخن یکی از نماینده گان مجلس که گفته است« باید فاتحه این مجلس را خواند،این مجلس قدرت و توانایی استیضاح یک وزیر ناکارآمد را ندارد»، اظهار داشت: در ابتدا به شرح وظیفه مجلس باید پرداخت و با مقایسه وظیفه قانونی نمایندگان و آنچه در عمل رخ داده باید مشخص شود عملکرد مجلس چگونه بوده است مجلس شورای اسلامی به تعبیر حضرت امام خمینی در رأس امور است این در رأس امور بودن به این معنا است که مجلس در موضوعات مختلف اولویت و نظارت و کیفیت کار را در نظر بگیرد.

وی بیان داشت: منظور کلیات مجلس است که در رأس امور است نه شخص نمایندگان مجلس؛ کلیت مجلس دو کار مشخص و تعریف‌شده در قانون اساسی را دارد که معروف‌ترین وظیفه مجلس را تقریباً همه مردم به آن آگاه هستند قانون‌گذاری است اما وظیفه دیگر مجلس نظارت بر اجرای قانون است بایدگفت صرف تصویب قانون مجلس به وظیفه اش عمل نکرده است.

نظارت بر اجرای قانون وظیفه مجلس است

 کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: وظیفه مهم مجلس نظارت بر اجرای قانون های تصویب شده است که در این راستا مکانیزم های مختلفی در اصول قانون اساسی تعبیه شده به طورمشخص آنچه مشخص است مجلس حق تحقیق و تفحص در کوچک‌ترین مسائل را دارد و در موارد  دیگر بر اساس کمیسیون های مختلف به عملکرد قوه مجریه نظارت دارد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی  جامعه با ناهنجاری مواجه می شود از سوی شهروندان  تحت نقد قرار می گیرد یکی از این بخش ها که مورد نقد و سوال مردم است قوه مجریه است و انتظار مردم این است که دولت کار خود را به نحوه احسن انجام دهد.

وی گفت: در ارگان های دولتی و نهادهای دیگری که وظیفه نظارت دارد و دستگاه‌های مختلف اجرائی مانند وزارتخانه‌ها که  حراست، بازرسی و امثال این بخش های نظارتی حضور دارند باید وظیفه خود را به درستی انجام دهند.

اخوان فرد تصریح کرد: قوه مقننه به طور اعم  و در مجلس شورای اسلامی به صورت اخص راهکارهای نظارتی مختلفی دارد ،کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بر امور بودجه ریزی و مسائل خاص بودجه  ای نظارت می کند این تنها یک وظیفه نظارتی بر بودجه در بخشی از سال است اما نظارت بر روند بودجه ای هم در ادامه این وظایف می آید که در طول سال وجود دارد.

وی تأکید کرد: در کمیسیون حقوق و قضائی مجلس بر امور حقوق و قضائی در دستگاه های مختلف نظارت دارد یا کمیسیون دیوان محاسبات بر مباحث خاص محاسباتی نظارت دارد جدای از این وظایف خاصی و تخصصی که در بر عهده کمیسیون های تخصصی مجلس است یک نظارت  دستگاه تعریف شده به نام دیوان محاسبات کشور که زیر مجموعه مجلس است و در مسائل مالی و بودجه ای که وظیفه تفریق بودجه به صورت واقعی بر عهده دارد، و حساب رسی و بودجه رسی وظیفه دیوان محاسبات کشور است اگر تخلفی در این امور مشاهده می شود این به دلیلی کم کاری این بخش از است.

کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: بخش دیگری از مجلس که وظیفه نظارتی دارد هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی است هیئت‌رئیسه یک وظیفه عام دارد و در این رابطه به نوعی بیانگر نظرات کل نمایندگان مجلس است بنابراین اگر انتقادی از سوی افرادی مطرح می شود و گفته می شود که مجلس به وظیفه نظارتی خود به درستی عمل نمی کند باید بدون هیجان زدگی به موضوع ورود کرد و بررسی کرد که آیا مجلس وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام می دهد یا نه.

نمایندگان مجلس وکالت تام اختیار ندارند

اخوان فرد اظهار داشت: به طور مشخص وقتی مشاهده می شود یک ناهنجاری و یک تلاطم در عرصه اقتصادی و بازار به وجود آمده مشخص می شود که در چند بخش ارگان ها به درستی به وظیفه خود عمل نکردند یکی از این بخش ها مجلس است و آن بخشی از مجلس که به صورت خاص مرتبط با این موضوع است و کم کاری کرده است.

وی گفت: به طور خاص مدتی است که در این تلاطم اقتصادی وزیر اقتصاد نداریم آیا مجلس  در این رابطه از دولت سوال کرده که هرچه سریع‌تر به این موضوع آن هم تحت این شرایط و نوسانات عجیب مالی و تغییرات لحظه‌ای و شدید قیمت ها در بازار ورود کند.

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: در این موقعیت که مشکل بیکاری یکی از معضلات جامعه است وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی بدون وزیر است ، وقتی که دچار مشکلات بازرگانی بین المللی هستیم و در طرف هایی که تا حدودی خارج از تحریم ها با ما معامله انجام دادند مانند هند و چین سفیر نداریم ، باید  کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از دولت سؤال کند که چرا ما در این دو کشور بسیار بزرگ سفیر ندارم سفیر نماد مشخص  و نماینده یک کشور است.

وی بیان داشت: ما نه یک هفته و دوهفته‌ای  به این مشکل دچار شدیم بلکه چند وقت است که دچار این مشکل هستیم؛ مردم ایران باید توجه داشته باشند در مواقعی که ما به یک نماینده وکالت می دهیم و نماینده مجلس می شود وکالت داده شده محدود و مشخص و تعریف شده در چهارچوب قوانین و مقررات است وکالت تام اختیار نیست اینجا آن نماینده مجلس باید بداند از نظر شرعی و قانونی وکالتشان تا مقطعی است که وظایف تعریف شده در قانون اساسی را عمل کند.

اخوان فرد گفت: هر کاری خارج از چهارچوب قانون اساسی و خارج از وظیفه نمایندگی خلاف عرف نمایندگی است که مطمعنا مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت نکته دیگر اینکه گاهی اوقات برخی ها به یک اصطلاحی استناد می کنند و آن هم نیت نمایندگان مجلس است در سیستم حقوقی بحثی به نام مصونیت برای همه دست اندرکاران اجرائی داریم به طور مثال یک افسر راهنمایی رانندگی در اجرای وظیفه تعریف شده خود مصونیت دارد و کسی نمی‌تواند در مورد انجام وظیفه ای که طبق قانون به وی محول شده از او بازخواست کند و وی در این مسئله مصونیت دارد.

کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: این‌گونه است که یک نماینده مجلس هم در انجام وظایف محول شده به وی مصونیت دارد اما آیا مصونیت باعث می‌شود که یک نماینده مصون باشد که یک تهمت و افترا به فرد و یا گروهی وارد کند که طبیعتا اینگونه نیست هر نماینده ای باید پاسخگوی افعال و کردار و رفتار خودش در جامعه باشد.

 

انتهای پیام/

 

برچسب ها : مجلس , دولت
*نام و نام خانوادگي :

پست الکترونيکي :

*مطلب :
۱) نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .
۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .
۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .
۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .