سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷
رئیس سازمان صمت استان قم در گفتگو با قم فردا:
واحدهای تولید قم باید برند سازی کنند/سهم نیم درصدی قم از صادرات خارجی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: در شش ماهه نخست سال جاری 113 میلیون دلار سهم صادرات خارجی استان قم بوده که حدود نیم درصد کل صادرات خارجی کشور را تشکیل می دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی هفت‌ماهه سال جاری،  حجم صادرات غیرنفتی ایران به 67 میلیون و 362 هزار تن رسیده است که ارزش آن رقمی برابر 27 میلیارد و 229 میلیون دلار می‌شود، به این ترتیب مشاهده می‌شود که تا پایان مهر ماه سال جاری صادرات ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش  13 و 35 صدم درصدی ازنظر ارزش دلاری داشته است.

از سوی دیگر در همین مدت میزان واردات قطعی کالا به ایران 18 میلیون و 929 هزار تن به ارزش 26 میلیارد و 303 میلیون دلار بوده است. واردات ایران در این مدت نسبت به هفت‌ماهه سال گذشته 8 و 68 صدم درصدی ازنظر وزنی و 11 و 7 صدم درصدی از حیث ارزش دلاری کاهش داشته است.

افزایش صادرات و کاهش واردات می‌تواند خبری خوبی برای رشد اقتصادی کشور باشد در این میان باید به ظرفیت های تولید استان ها توجه شود تا میزان صادرات بیش از این رشد داشته باشد.

بعد از صنعت گردشگری، به ترتیب صنایع و معادن، کشاورزی، صنایع دستی و سوغات، از منابع مهم اقتصادی استان قم محسوب می شوند.

20 درصد صادرات فرش کشور متعلق به قم است

استان قم با توجه به‌قرار گرفتن بین دو قطب صنعتی مهم کشور یعنی تهران و اصفهان به محل فعالیت صنعت کاران در رشته های میانی و معدنی تبدیل شده است. پایه و اساس صنعت قم را صنایع کانی غیر فلزی تشکیل می دهند.

برخی از محصولات تولید شده در قم مانند فرش دستباف از طریق گمرکات اصفهان و فرودگاه امام خمینی (ره) از مرزهای کشور خارج می شود که با امکانات در نظر گرفته‌شده در گمرکات استان می توان این کالاهای را به راحتی از قم صادر کرد 20 درصد صادرات فرش کشور متعلق به قم است.

استان قم دارای هفت شهرک و ناحیه صنعتی و یک شهرک صنعتی خصوصی است که بسیاری از آن‌ها در جوار شبکه ریلی قرارگرفته و ظرفیت استفاده از آن رادارند  ولی آن‌گونه که شایسته است و انتظار می‌رود از موهبات این نعمت مهم  بهره‌مند نشده‌اند.

صادرات محصولات قم به نام دیگر استان ها به دلیل نبود زیرساخت مناسب

امیر طیبی نژاد مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم اظهار داشت: باوجود شبكه ريلي در استان و نزديكي آن با مراكز صنعتي، امروز بخشي از توليدات كفش، مبلمان و ساير محصولات قم به دلیل نبود زيرساخت‌هاي لازم به نام استان‌هاي ديگر صادر مي‌شود.

قم دارای شهرک‌های صنعتی بسیار مهم و تأثیرگذار در اقتصاد استان و کشور است شهرک‌های صنعتی سلفچگان و شهرک صنعتی شکوهیه از مهمترین قطب های اقتصادی هستند که متأسفانه آمارهای موجود نشان می دهد این شهرک ها نه تنها از همه توان خود استفاده نمی کنند بلکه برخی از کارگاه ها و کارخانه ها به صورت تعطیل و نیمه تعطیل درآمده و بخشی نیز تنها با 30 درصد ظرفیت مشغول فعالیت است.

نیم درصد کل صادرات خارجی کشور سهم قم است

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم در مرکز ایران واقع شده است، این منطقه ، به عنوان مهمترین و نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی – اقتصادی کشور، واقع در جاده ابریشم ، راه آهن سراسری و بزرگراه‌های اصلی شمال، جنوب ، شرق و غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا ، کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز و منحصربه‌فرد داشته و قادر است نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کلان کشور ایفا نماید.

در خصوص سهم استان قم  از صادرات محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: در شش ماهه نخست سال جاری 113  میلیون دلار سهم صادرات خارجی استان قم بوده که حدود نیم درصد کل صادرات خارجی کشور را تشکیل می دهد این نیم درصد بر اساس آمار صادرات گمرکی است.

وی گفت: اگر بر اساس صادرات از مبدأ آمار ارائه شود سهم قم از صادرات خارجی بیشتر است و حدود6 دهم کشوری را شامل می شود، برخی از واحدهای تولید قم از گمرکات شهرهای دیگر صادر می کنند که البته یک مسئله معمول است.

سیجانی افزود: مواد پلاستیک، سوخت، مصنوعات فلزی ، کفش از جمله محصولات صادراتی استان قم به خارج از کشور بوده است، رشد صادرات 6ماه اول سال 97 نسبت به زمان مشابه پارسال حدود 22 درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم  افزود: برای اینکه سقف صادرات استان افزایش پیدا کند باید از تولید و تجار حمایت شود، در بحث حمایت از تولید باید هزینه های تولید را کاهش داد تا تولیدکنندگان بتوانند با تولیدات مشابه کشورهای دیگر رقابت کنند، قیمت تمام شده کالاهای تولید باید تقلیل پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: کاهش نرخ تسهیلات یکی دیگر از راه‌های افزایش صادرات است، ماشین‌آلات صنعتی و تکنولوژی آن ها  باید به روز و بازسازی شود تا محصولات با کیفیت بیشتری عرضه شود، هزینه های انرژی باید کاهش پیدا کند.

سیجانی گفت: اگر مواد اولیه به قیمت مناسب در اختیار تولید کننده گان استان قرار بگیرد کمک زیاد به افزایش سهم قم در صادرات خارجی خواهد شد، نیروی انسانی هم باید با بهره وری بیشتر مشغول کار شود ، کارخانه‌ها باید واحدهای آرندی (تحقیق و توسعه داشته باشند) و به دنبال تولید محصولات جدید باشند.

واحدهای تولید قم باید برند سازی کنند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم تصریح کرد: با فرمولاسیون جدید و خلاقیت می توان در بحث صادرات جایگاه قم ارتقاء پیدا کند، تبلیغات یکی از راه‌های مؤثر در معرفی تولیدات استان قم است اگر بخواهیم در بازار حضورداشته باشیم باید واحد های تولید برند سازی کنند.

وی بیان داشت: کشورهای هدف که قرار است صادرات به آن کشورها انجام شود باید به درستی شناخت و تولیدکنندگان  به‌جای یک بازار باید در  چند بازار فعالیت کنند تا اگر یک بازار دچار مشکلات سیاسی شد بازار دیگری برای نفوذ وجود داشته باشد.

سیجانی تأکید کرد: ایجاد شرکت های مدیریت صادرات یکی از برنامه های است که دنبال می کنیم که برنامه ریز کرده‌ایم سالی یکی از این شرکت ها را اضافه کنیم در حال حاضر 3شرکت مدیریت صادرات در استان داریم تا بتوانیم با شناسایی نیازمندی های کشورها دیگر تولیداتی که در استان داریم صادر کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: دادن مشوق های صادراتی، تبلیغ محصولات در نمایشگاه های در کشورهای خارجی از مواردی است که می تواند کمک زیادی به افزایش سهم قم از صادرات خارجی باشد.

 

انتهای پیام/170

 

*نام و نام خانوادگي :

پست الکترونيکي :

*مطلب :
۱) نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .
۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .
۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .
۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .