printlogo


پاسخ سازمان محیط زیست به اظهارات عضو کمیسیون کشاورزی
کد خبر: 10047
سازمان محیط زیست درباره اظهارات عضو کمیسیون کشاورزی درباره «زمین‌خواری آشوراده به نام توسعه گردشگری» واکنش نشان داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در پی درج سخنان علی محمد شاعری عضو کمیسیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست در مجلس شورای اسلامی در خبرگزاری فارس با عنوان  «زمین‌خواری آشوراده به نام توسعه گردشگری/ نهادهای نظارتی و امنیتی مانع از زدوبند شوند» پیرامون طرح طبیعت‌گردی در جزیره آشوراده سازمان محیط زیست واکنش نشان داده و جوابیه‌ای به این اظهار نظر صادر کرد. 

متن جوابیه به این شرح است: 

جناب آقای دکتر شاعری در مدت چندین سال در سمت معاون محیط‌زیست انسانی و نیز معاون حقوقی و امور مجلس در سازمان حفاظت محیط‌زیست خدمت نموده‌اند. به خوبی مستحضرند که سازمان حفاظت محیط‌زیست برای هر یک از مناطق تحت مدیریت خود طرح‌های مدیریتی مدونی دارد که به لحاظ قانونی بر اساس بند ط ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه، مکلف‌ به تدوین و اجرای آن‌هاست.

از طرفی جزیره آشوراده بخشی از پناهگاه حیات‌وحش میانکاله است و همزمان در لیست تالاب‌های کنوانسیون رامسر و در زمره ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره کشور هم قرار گرفته است؛ بنابراین این منطقه واجد سه عنوان حفاظتی است و باید کاربری‌های مصوب در طرح مدیریت آن تمام کاربری‌های تعریف‌شده در این عناوین را پوشش دهد. کاربری تفرجی به عنوان یکی از کاربری‌های مصوب در چهارمین طبق از طبقات IUCN (پناهگاه حیات‌وحش) درج شده، همچنین توسعه طبیعت‌گردی در تالاب‌های بااهمیت بین‌المللی به عنوان راهکاری که بهره‌برداری خردمندانه در راستای تقویت شاخص‌های تنوع زیستی و بهبود حفاظت از تالاب‌ها را با مشارکت جوامع محلی ممکن می‌سازد در کنوانسیون رامسر به عنوان مهم‌ترین مرجع بین‌المللی حفاظت از تالاب‌های مهم جهان توصیه شده است.

علاوه بر این‌ها پناهگاه‌ حیات‌وحش میانکاله و جزیره آشوراده بخشی از ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله است که اتفاقاً گفتمان اصلی این مناطق، حفاظت و بهره‌برداری پایدار از منابع با مشارکت جوامع بومی و محلی است. جالب این‌که توسعه طبیعت‌گردی به عنوان یکی از کاربری‌های توصیه‌شده در 2 زون از 3 زون‌ تعریف‌شده ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره است. لذا اجرای طرح‌های تفرجی پایدار در زون‌های مجاز مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست نظیر جزیره آشوراده، به عنوان بخشی از وظایف و اختیارات قانونی و جزئی از اهداف و برنامه‌های حفاظتی سازمان محیط‌زیست محسوب می‌شود.

عضو محترم کمیسیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست ابراز داشته‌اند که «واگذاری آشوراده کار غیرقانونی و خلاف مقررات بوده»؛ این در حالی است که در این طرح به هیچ عنوان واگذاری اراضی ملی صورت نگرفته و نخواهد گرفت؛ چراکه اساساً به استناد ماده ۱۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، تمام عرصه و اعیان املاک متعلق به دولت در محدوده‌های مناطق چهارگانه ازجمله جزیره آشوراده، در اختیار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دارد و سازمان متبوع حق واگذاری این اراضی را ندارد.

بنابراین طرح موضوع واگذاری اراضی کذب بوده و ناممکن است. آنچه در این طرح در حال اقدام است مشارکت سازمان همیاری شهرداری گلستان با سازمان حفاظت محیط‌زیست در اجرای بخشی از برنامه‌های حفاظتی و مدیریت زون‌های تفرجی در جزیره آشوراده تحت نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

همچنین برخلاف اظهارات آقای دکتر شاعری، تاکنون کوچک‌ترین اقدامی در جزیره آشوراده صورت نگرفته که منجر به تخریب آشوراده شده و نیز هرگز به بهانه ایجاد منطقه ویژه گردشگری و اشتغال، زمین‌خواری و تصرفی در جزیره صورت نگرفته است. لازم می‌داند نظر ایشان را به مصوبات جلسه مورخ ۲۴ خرداد ۹۴ کمیسیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اصل نود مجلس ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شورای ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اسلامی مبنی بر لزوم تهیه طرح گردشگری با رعایت ضوابط و مقررات، در مساحت و فضای طرح پیشنهادی استانداری استان گلستان و متعاقباً برون‌سپاری اجرای طرح مذکور در جزیره آشوراده جلب کند.

اظهارنظرهای آتشین ایشان در خصوص طرح طبیعت‌گردی آشوراده در حالی است که ایشان در دورانی که به عنوان استاندار گلستان (سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶) در دولت حضور داشتند، همواره یکی از مدافعان طرح گردشگری آشوراده بوده‌اند. ایشان در دوره استانداری استان گلستان اظهار داشته‌اند: «تبدیل جزیره آشوراده به دهکده گردشگری تاثیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراوانی در ارتقای سطح معیشت مردم استان گلستان به‌ویژه مناطق ساحلی جزیره دارد و تجربه مدیریت سازمان مناطق گردشگری در تبدیل جزیره کیش به یکی از زیباترین مناطق کشور و جذب گردشگران و مسافران فراوان به آنجا که توأم با فضایی نشاط‌آور بوده، بهترین الگو برای احیای جزیره بر پایه موازین محیط‌زیستی است.» و همچنین اضافه کرده‌اند: «در دوره مدیریت جدید استان گلستان برآنیم که به بهره‌گیری از تجارب سازمان مناطق گردشگری، جزیره آشوراده را به زیباترین منطقه گردشگری کشور بدل کنیم و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود.» شرح این اظهارات در گزارشی با عنوان «جزیره آشوراده، آرزویی که برآورده نشد، حسرتی که بردل‌ها ماند» به تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۹۲ در خبرگزاری ایرنا درج شده است.(http://yon.ir/K61JP)

حال‌آنکه در آن زمان هدف از طرح گردشگری آشوراده، تبدیل این جزیره به «کیش دوم» بود؛ طرحی که با ساخت سازه‌های سنگین و تغییرات گسترده در جزیره همراه بود، طرحی که البته با مقاومت کارشناسان سازمان و سازمان‌های مردم‌نهاد هرگز عملی نشد. با این وجود ایشان در آن زمان حمایت تمام‌قد خود را از طرح مذکور اذعان داشته‌اند، اما طرح مطالعه‌شده و سخت‌گیرانه‌ای که با محاسبه ظرفیت برد گردشگر در جزیره، حذف سازه‌های سنگین و استفاده از سازمان‌های موقت و سبک، توجه به پتانسیل‌های طبیعی و تلاش برای حفظ ارزش‌های اکولوژیک جزیره تدوین‌ شده و سعی شده تا با معیارهای طبیعت‌گردی پایدار طراحی و اجرا شود از نظر ایشان «زمین‌خواری» و «بلعیدن آشوراده» است!

ای‌کاش ایشان در اظهارنظرهای خود پیرامون مسائل این‌چنینی، دقت بیشتری به خرج می‌دادند تا ناخواسته عاملی برای انحراف افکار عمومی و جلوگیری از اجرای صحیح و کارشناسی‌شده قانون نشوند. اقدامات سازمان حفاظت محیط‌زیست در جزیره آشوراده، تلاش برای بهره‌مندی پایدار و منطقی از مناطق چهارگانه است که در چارچوب قانون انجام می‌شود.

قطعاً اختلاف‌نظر کارشناسی، موضوعی اجتناب‌ناپذیر و مورد پذیرش است که درنهایت باعث اجرای بهتر و دقیق‌تر قانون می‌شود. اما طرح موضوعات غیرواقعی و سیاه‌نمایی درباره مسائل غیرقابل پذیرش است و موج می‌شود تا بررسی مسائل و طرح‌ها در فضایی غیرکارشناسی طرح شوند که این امر قطعاً به ضرر طبیعت کشور خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی محمد شاعری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفته بود که دولت‌های هشتم تا دوازدهم چشم طمع زیادی به آشوراده داشته‌اند که در پوشش طرح گردشگری و اشتغال به دنبال بلعیدن جزیره آشوراده بوده‌اند ضمن اینکه واگذاری آشوراده کار غیرقانونی و خلاف مقررات بوده است.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/10047