printlogo


یادداشت؛
محور مقاومت رمز پیروزی در منطقه
کد خبر: 11789
جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا با تأکید بر مواضع خود تعمیق و گسترش محور مقاومت را راه‌حل برون‌رفت از مشکلات و چالش‌های منطقه‌ای عنوان کرد موضوعی که عربستان با آن اصلاً موافق نبود و این موضوع را می‌توان در تجهیز و پشتیبانی گروهک‌های تکفیری در سوریه مشاهده کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، عربستان سعودی و  متحدان منطقه‌ای این کشور این روزها شرایط دشواری را سپری می‌کنند و هرروز بیشتر از روزهای قبل بر شکست خوردن سیاست خارجی خود پی می‌برند.

در طی سال‌های اخیر عربستان سعودی باروی کار آمدن بن سلمان و ولیعهدی مشکوک و رمزآلود پسرش روزگار عجیبی را سپری می‌کند.

در گام اول از این پروژه محمد بن سلمان که عملاً همه‌کاره آل سعود است دستور حمله‌ای را به یمن صادر کرد که حاصل آن تاکنون به شهادت رسیدن هزاران هزار انسان بی‌گناه در این کشور بوده است.

البته سیاست خارجی بن سلمان روی دو اصل  مطیع کامل و گاو شیرده بودن برای آمریکا  و ایران ستیزی استوار بوده که در عمل جز تحقیر و مسخره شدن از سوی همگان سودی برای وی نداشت.

در سیاست داخلی نیز قتل‌عام و حتی حبس طولانی‌مدت مخالفان را در دستور کار خود قرارداد که ازجمله آن می‌توان به قتل فجیعانه خاشقچی یکی از منتقدان اصلی وی در ترکیه و همچنین حبس کردن شاهزاده‌های این کشور در هتل‌های مجلل اشاره کرد.

به هر ترتیب باید گفت سیاست‌های وی در عرصه خارجی تاکنون جزء شکست و خواری برای وی دستاورد دیگری نداشته است.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سرکار آمدن بن سلمان روند منطقی و خوبی در قبال این کشور در پیش گرفت و همواره بر روی اصل هم‌جواری و همسایگی تأکید داشت اما در مقابل پالس‌هایی که از سوی آل سعود ارسال می‌شد کاملاً منفی و برخلاف پروتکل‌های فی‌مابین بود.

به‌هرحال جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا با تأکید بر مواضع خود تعمیق و گسترش محور مقاومت را راه‌حل برون‌رفت از مشکلات و چالش‌های منطقه‌ای عنوان کرد موضوعی که عربستان با آن اصلاً موافق نبود و این موضوع را می‌توان در تجهیز و پشتیبانی گروهک‌های تکفیری در سوریه مشاهده  کرد.

بااین‌وجود در ماه‌های اخیر و با وقوع تحولات در منطقه به‌خصوص خلیج‌فارس و مشخص شدن قدرت بالایی نیروی‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران محمد بن سلمان نه‌تنها به‌خوبی در جریان توان نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران پی برد بلکه به‌خوبی متوجه این مهم شد که برای سرشاخ نشدن با این همسایه قدرتمند و به‌خصوص محور مقاومت چاره‌ای جزء  سازش و کاستن از تنش‌ها دارد موضوعی که حجت‌الاسلام ذولنور رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز آن را قبول دارد و می‌گوید: پالس‌های مثبتی در ماه‌های اخیر از سوی این کشور و همچنین امارات برای کاهش تنش ارسال‌شده است.

علاوه بر این جرقه‌های این کاهش تنش را می‌توان در اعزام حجاج ایرانی مشاهده کرد جایی که نیروهای دولتی آل سعود برخلاف چند سال قبل نه‌تنها بدرفتاری نمی‌کردند بلکه با گل و شیرینی از حجاج ایرانی استقبال کردند.
این تحولات و اتفاقات نشان می‌دهد که مسیر جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی مسیر درست و صحیح است و علاوه بر این محور مقاومت در منطقه امروز رمز پیروزی در تمامی عرصه‌ها است، اتفاقی که حکام سعودی به‌راحتی از کنار آن عبور کرده‌اند.

انتهای پیام/
 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/11789