printlogo


رئیس سازمان صمت قم:
صنایع کوچک استان نقش مهمی در اشتغالزایی و کاهش بیکاری دارند
کد خبر: 11849
رئیس سازمان معدن و تجارت قم با اشاره به اینکه از 54هزار شغل در قم 40هزار شغل متعلق به صنایع کوچک است، گفت: صنایع کوچک در استان قم نقش بزرگی در ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری دارند.
محمود سیجانی ضمن گرامیداشت21 مرداد روز صنایع کوچک در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار کرد: بیش از 92 درصد صنایع استان قم صنایع کوچک است، در کشورهای مختلف شاخص های متفاوتی برای تعریف صنایع کوچک وجود دارد.

وی گفت: در برخی کشورها صنایع کوچک و بزرگ بر اساس سرمایه و در برخی کشورها بر اساس تکنولوژی این تقسیم بندی انجام می شود اما در کشور ما ملاک تقسیم بندی بین صنایع کوچک ، متوسط و بزرگ میزان اشتغالزایی است.

رئیس سازمان معدن و تجارت قم با اشاره به اینکه در کشور ما صنایعی با نیروی کمتر از 50نفر صنایع کوچک محسوب می شوند، اضافه کرد: در استان قم نزدیک 92 درصد از صنعت ما زیر 50 نفر اشتغال دارند که صنایع کوچک محسوب می شوند.

مشکلات کمتر صنایع کوچک در زمان بحران نسبت به صنایع بزرگتر
وی خاطر نشان کرد: صنایع کوچک ویژگی های خاصی دارند مانندخوشه سازی که به هم زنجبر هستند و در بحث تامین مواد اولیه با مشکل کمتری روبرو خواهند بود.

نقش موثر صنایع کوچک در اشتغالزایی قم

وی بیان کرد: خوشه بندی در صنایع کوچک یعنی یک بخش مواد اولیه را تامین می کند، یک بخش عهده دار صادرات می شود که همه اینها می توانند برای هم یک برند سازی مشترک انجام دهند که مطمئنا موفق تر عمل خواهند کرد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: صنایع کوچک، متوسط و بزرگ می توانند یک حلقه و یک شبکه تولید ایجاد کنند به عنوان مثال وقتی یک واحد بزرگ تولید لوازم خانگی در قم وجود دارد صنایع کوچک می توانند تامین کننده قطعات مورد نیاز این واحد در زمینه قطعات پلاستیکی، فلزی و ....باشند.

وی با اشاره به اینکه  مدیریت صنایع کوچک بسیار آسانتر است، اظهار کرد: صنایع کوچک در بحران ها کمتر آسیب می بینند و قدرت انعطاف بیشتری دارند ویژگی مهم صنایع کوچک این است که با سرمایه اندک راه اندازی می شود و در زمان های بحرانی با تسهیلات کمتر می توانند به کار خود ادامه دهند.

سیجانی با اشاره به اینکه دولت در سال های گذشته برای صنایع کوچک تسهیلات در نظر گرفته است، گفت:  می توان گفت از 54 هزار شغلی که در قم وجود دارد بیش از 40 هزار شغل متعلق به صنایع کوچک است این یعنی صنایع کوچک در استان قم نقش بزرگی در ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری دارند.

وی افزود: از2300واحد صنعتی در قم بیش از 2100 واحد آن صنایع کوچک هستند.

انتهای پیام/170
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/11849