printlogo


مسئول آموزش سازمان آتش نشانی قم مطرح کرد:
سوخت گیری گاز مایع در محل های غیرمجاز/حرکت بمب‌های متحرک در شهر
کد خبر: 13960
مسئول آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی قم گفت: خودروهای که گاز مایع را حمل می‌کنند به‌عنوان بمب‌های متحرکی می‌دانیم که داخل شهر در حال رفت‌وآمد هستند و مردم نمی‌دانند این مسئله چه خطری دارد و یک سیلندر گاز مایع با آن حجم اگر منفجر شود خسارت بسیاری زیادی به بار خواهد آورد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با افزایش نرخ و سهمیه بندی بنزین مردم به سمت استفاده از سوخت گاز برای خودروها رفته اند اما متأسفانه عدم تأمین سوخت کافی و کمبود جایگاه های توزیع سوخت برای خودرو های دوگانه سوز باعث افزایش معظلی به نام فروش کپسول گاز مایع در حاشیه  و داخل شهر قم شده است که بعضاً توزیع آن بسیار خطرناک است، کامیون ها و یا خاورهایی که پر از کپسول های گاز مایعی است که برای مصارف غیر از خودرو ها در نظر گرفته شده در حاشیه شهر که منطقه مسکونی نیز می باشد توقف کرده و خودروهای عبوری با دیدن این کامیون ها توقف کرده و به شیوه خطرناکی تأمین سوخت می کنند.

از طرفی قم به عنوان یک استان مرکزی و پل ارتباطی 17 استان کشور است که حجم مسافران زیادی وارد شهر قم می شوند که برای تأمین سوخت این خودروها جایگاه های سوخت CNG در شهر قم پاسخگوی نیاز شهروندان و مسافران نیست.

در فصل زمستان نیز برای جلوگیری از یخ زدگی و تسریع در انتقال گاز کپسول به خودرو، کپسول گاز مایع  را به شکل خطرناکی در آبی که با حرارت مستقیماً یک کپسول دیگر در حال  گرم شدن است قرار می دهند که در صورت کوچکترین خطایی می تواند جان چندین نفر را بگیرد، موضوعی که به نظر می آید هیچ سازمانی مانع اجرای آن نیست.

سوخت گیری گاز مایع در محل های غیرمجاز در قم

علی علیزاده مسئول آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار کرد: قدرتی که گاز مایع ایجاد می کند بسیار بیشتر از گاز سی ان جی است به همین خاطر مردم رغبت بیشتری برای استفاده از گاز مایع برای خودروها دارند اما با توجه به اینکه جایگاه های گاز مایع جمع آوری شده است سوخت گیری در محل های فروش کپسول گاز مایع انجام می شود.

وی افزود: وقتی سوخت گیری در محل های غیرمجاز انجام می شود تجهیزات و محیط غیراستاندارد است درصد خطر افزایش پیدا می کند از طرفی نوع سوخت گیری با گاز مایع دستورالعمل خاص خودش را دارد که در این محل ها رعایت نمی شود.

علیزاده تصریح کرد: خطر عمده ای که گاز مایع دارد این است که از هوا سنگین تر است و این سنگین تر بودن باعث می شود زمانی که نشت می کند کف صندوق عقب و کف اتاق خودروی که در حال سوخت گیری است جمع شود و با گرفتن گرمای محیط حجم آن 270 برابر می شود و با یک استارت خودرو و یا  با یک جرقه و یک اصطکاک کوچک باعث انفجار می شود.

مسئول آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی قم خاطرنشان کرد: این مراکز غیرمجاز سوخت گیری خودروها ساده ترین و ارزان ترین روش را برای سوخت گیری استفاده می کنند به همین خاطر معمولاً حوادث  زیادی رخ دهد، حتی در برخی از موارد مردم کپسول های گاز را تهیه کرده و در منازل خود و در پارکینگ ها که جریان هوا وجود ندارد سوخت گیری انجام می دهند که این کار  اوج خطر است.

حرکت بمب های متحرک در شهر

علیزاده تأکید کرد: شدت خطر انفجار گاز مایع در محیط‌های مسکونی ، محل هایی که رفت و آمد افراد زیاد است و محل هایی که اصناف خاص وجود دارد بیشتر می شود که این مسئله درصد خسارت جانی را افزایش می دهند.

وی تصریح کرد: یک مشکل اساسی دیگر در خصوص گاز ال پی جی این است که خودروهای قدیمی و خودروهایی که عمر زیادی دارند اقدام به استفاده از ال پی جی می کنند و همین فرسوده بودن خودرو استفاده از تجهیزات غیراستاندارد شدت حادثه را بیشتر می کند.

مسئول آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی قم ادامه داد: علت همه حوادث ال پی جی این است که در هنگام سوخت گیری گاز نشت می کند و این گاز به علت سنگین بودن در صندوق عقب و اتاق خودرو جمع می شود  و یا گاز پر شده است و داخل سیلندر اتصالات دستگاه دچار مشکل و نشتی می شود.

علیزاده گفت: ما خودروهای که گاز مایع را حمل می کنند به عنوان بمب های متحرکی می دانیم که داخل شهر در حال رفت و آمد هستند و مردم نمی دانند این مسئله چه خطری دارد و یک سیلندر گاز مایع با آن حجم اگر منفجر شود خسارت بسیاری زیادی به بار می آورد.

پلمپ مراکز غیرمجاز توزیع گاز مایع

همچنین حمید کریمی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار کرد: حوادث انفجار در زمان سوخت گیری خودروها با گاز مایع بسیار زیاد است هفته گذشته یک حادثه در قم رخ داد که خوشبختانه حادثه جانی نداشت اما یک پدر و پسر دچار سوختگی شدند.

کریمی افزود: در این حادثه به علت تزریق گاز مایع به خودرو در منزل مسکونی باعث انفجار و مصدومیت دو نفر از اعضاء خانواده شد.

مسئول روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی قم تصریح کرد: یکی از عمده مشکلات سطح شهر قم وجود مراکز توزیع گاز مایع است که در این مراکز به صورت غیرمجاز و غیر ایمن خودروها سوخت گیری می کند البته با اقدامات صورت گفته توسط سازمان آتش نشانی و نامه نگاری با مراکز قضائی تعدادی از این مراکز پلمپ شدند.


انتهای پیام/170
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/13960