printlogo


فعال فضای مجازی:
منافع دولت اجازه شکل‌گیری شبکه ملی اطلاعات را نمی‌دهد
کد خبر: 14192
فعال فضای مجازی با اشاره به اینکه منافع دولت اجازه شکل‌گیری شبکه ملی اطلاعات را نمی‌دهد، گفت: این‌ها به‌صورت انحصاری پهنای باند وارد می‌کنند و هرچه پهنای باند بیشتر مصرف شود سود بیشتری نصیب آن‌ها می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت الاسلام محمد کهوند ظهر امروز در نشست علمی تخصصی بایسته‌های شبکه ملی اطلاعات که در دفتر خبرگزاری رسا برگزار شد اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات یک اینترنت متصل به اینترنت جهانی همراه با 4 مزیت سرعت بالا، امنیت ،ارزان و سالم  بودن همراه است و خدمات آن دارای کیفیت و پایدار است درست  عکس آنچه که اکنون در کشور ما وجود دارد، هزینه خدمات داخلی باید کمتر و کیفیت آن بیشتر باشد مخاطب باید این را احساس کند.

این فعال فضای مجازی افزود: برخی از مسئولان اعلام می کنند در سرویس های خارجی اینترنت دست نیروهای حافظ امنیت کشور در دسترسی به حریم افرادی که اتهاماتی دارند و رفتارشان شک برانگیز هستند باز است اما در سرویس داخلی دیگر این امکان وجود ندارد زیرا رهبری فتوایی داده اند که دسترسی و ورود به حریم خصوص در سرویس های داخلی حرام است.

کهوند تصریح کرد: به همین خاطر در برخی از جلسات آقایان با اینترنت داخلی مخالفت می کنند به طور مثال می گویند اگر تلگرام از ایران حذف شود ما امنیت جمهوری اسلامی را تضمین نمی کنیم در حالی این  نگاه امنیتی است و صحت ندارد.

در فضای مجازی باید هویت ها مشخص باشد

کارشناس فضای مجازی خاطرنشان کرد: در فضای مجازی باید هویت ها مشخص باشد که این مسئله باعث می شود علاوه بر پیشگیری از وقوع جرائم  این امکان فراهم  می شود که  بر اساس نیاز مخاطب به وی خدمات ارائه داده شود این ویژگی شبکه ملی اطلاعات است که هنوز این در ایران محقق نشده است.

وی تأکید کرد: از بی‌اطلاعی نخبگان جامعه است که مسئولان اعلام می کنند شبکه ملی اطلاعات در کشور راه اندازی شده است، شبکه ملی اطلاعات 4لایه دارد لایه زیر ساخت، لایه اتصال، لایه خدمات و  لایه محتوا ، در این 10 روز که اینترنت بین‌الملل قطع شد برخی از سایت های خبری داخلی نیز  قطع شد که این نشان می دهد زیرساخت شبکه ملی اطلاعات تشکیل نشده است.

کهوند تصریح کرد: در کشور حتی کابل های شارژ موبایل و فلش ها وارداتی است چگونه مدعی هستند که شبکه ملی اطلاعات به طور کامل شکل گرفته است، تنها کشورهای آمریکا و چین صاحب شبکه ملی اطلاعات هستند، البته برخی خدمات اینترنت در برخی از کشورها بومی شده اما همچنان زیرساخت های آن‌ها  آمریکایی است.

این فعال فضای مجازی بیان کرد: ایجاد شبکه ملی اطلاعات زمان بر نیست و به سرعت قابل انجام است  اما اراده ای برای تحقق آن نیست اگر  این مسئله خواست عمومی شود  این شبکه نیز به سرعت راه اندازی می شود باید گفت اینترنت تنها بخشی از شبکه ملی اطلاعات است.

منافع دولت اجازه نمی‌دهد شبکه ملی اطلاعات محقق شود

وی افزود: شبکه ملی اطلاعات خدماتی به مردم ارائه می‌دهد که در اینترنت غیرقابل انجام است مانند ارتباطات بین ارگان های کشور، اگر به هر دلیل دشمن اینترنت را به روی ما ببند بخشی از خدمات از بین می رود پس  جمهوری اسلامی باید طرح شبکه ملی اطلاعات را  به دیگران نیز صادر کند  تا هیمنه آمریکا در این زمینه شکسته شود.

کهوند ادامه داد: منافع دولت اجازه نمی‌دهد شبکه ملی اطلاعات محقق شود زیرا به صورت انحصاری پهنای باند وارد می کنند هرچه پهنای باند بیشتر مصرف شود سود بیشتری نصیب آن‌ها می‌شود اما در شبکه ملی اطلاعات بخشی از سود به تولیدکنندگان محتوا می‌رسد ازجمله مسئولان سایت ها و مدیران کانال ها اختصاص داده می شود.

فعال فضای مجازی عنوان کرد: مسئولین اعلام می کنند 3 درصد تلگرام فاسد است بقیه سالم است و این آمار را به بیوت عظام و دیگر ارگان ها نیز ارسال می کنند  اما این آمار درست نیست آمارهای دولتی اعلام می کند بیشترین بازدید محتوا متعلق امام زمان، امام حسین و حضرت آقا  است باید گفت این گزارش دروغ، جعلی و ساختگی است و فضای فاسد شبکه های همچون تلگرام و اینستاگرام بسیار بیشتر از این 3 درصدی است که دولت اعلام می کند.

کهوند افزود: البته در این میان نفوذ گفتمانی وجود نیز  دارد نیروهای انقلابی به تولید محتوا بسنده کرده اند و شبکه ملی اطلاعات مطالبه و تعریف نشده است مسائل سیاسی و دوقطبی ها که این دولت از آن برای حفظ این فضا می کند نیز یکی از عوامل تشکیل نشدن شبکه ملی اطلاعات است دولت مدام اعلام می کند عده ای به دنبال قطع اینترنت هستند اما ما نمی گذاریم.

وی تأکید کرد: کج فهمی امنیتی باعث شده شبکه ملی اطلاعات شکل نگیرد اعلام می شود اگر سرویس خارجی همچنان در کشور کار کند ما می توانیم به حریم خصوصی ورود پیدا کنیم و نخاله‌ها را شناسایی کنیم درحالی‌که همین‌ها خودش نخاله سازی می‌کند همان چیزی که در اغتشاشات اخیر به وجود آمد.

فعال فضای مجازی  گفت: این‌ها از جوانان و نخبگان فعال در این عرصه حمایت نمی‌کنند یک بسیجی خودروی پراید خود را فروخت و در دانشگاه علم و صنعت یک گوشی کامل بومی ساخت آن هم با امنیت بالا که گوگل هیچ سرویسی را نمی‌تواند حذف کند اما حمایت نشد.

انتهای پیام/170
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/14192