printlogo


ایران با حمله به پایگاه آمریکا قدرت نظامی و دست برتر خود را به رخ کشید
کد خبر: 15742
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اولین جلسه از سلسله نشست.های تخصصی مسیر پیشرفت به همت جمعی از دانشجویان با موضوع تحلیل سیاسی وقایع روز کشور و ارتباط آن با انتخابات مجلس شورای اسلامی در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

* ایران با حمله به پایگاه آمریکایی قدرت نظامی و دست برتر خود را به رخ کشید

 در ابتدای جلسه سیدجواد حسینی استاد جریان شناسی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به سرعت بالای وقایع و اتفاقات در کشور گفت: تحلیل این وقایع نیازمند دقت و قدرت ذهنی است.

استاد جریان شناسی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به ترور شهید سلیمانی، افزود: از آنجا که آمریکا قصد عقب نشینی از منطقه را دارد لذا تصمیم گرفت که با ترور چهره‌های اثرگذار جمهوری اسلامی در منطقه، نفوذ ایران را در منطقه کاهش دهد.

عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی با اشاره به حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد بیان کرد: ایران به دنبال جنگ فراگیر نیست و منطقی هم هست نه از روی ترس بلکه با یک حساب و کتاب می‌توان به این نتیجه رسید. با اینکه پیروزی نهایی با ما خواهد بود اما جنگ فراگیر باعث از بین رفتن بخش عظیمی از زیر ساخت های ما می‌شود. اما زیر ساخت های آمریکا در منطقه نیست که بتوان ضرر بنیادی به آن زد.

وی ادامه داد: ایران در حمله موشکی به دنبال تلفات جانی نبود بلکه می‌خواست قدرت نظامی و دست برتر خود در منطقه را به رخ بکشد که موفق هم شد.

وی افزود: البته یک خطای انسانی تا حدودی این فضا را به حاشیه برد که ابهاماتی هم در مورد این اشتباه وجود دارد.

 حسینی در تحلیل فضای بعد از وقایع اخیر بیان کرد: سه خط تحلیل وجود دارد. اولا فضا ممکن است به سمت محدود کردن قدرت موشکی ایران و مذاکرات موشکی سوق داده شود ثانیا فشار رسانه به سپاه و کم رنگ کردن فضای گفتمانی پس از شهادت شهید سلیمانی، ‌ثالثا تاثیر این وقایع بر انتخابات.

* اتفاقات ۱۰ روز گذشته فضای ذهنی مردم را از بحث معیشت و ناکارآمدی دولت دور کرد 

در ادامه جلسه حسین قربانزاده دبیر کل سابق جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی و مشاور سیاسی محمد باقر قالیباف با اشاره به کاهش غلظت رقابت های سیاسی پس از شهادت شهید سلیمانی گفت: در رقابت مستقیم انتخاباتی مجلس شورای اسلامی وقفه ای به وجود آمد.

وی گفت: پس از شهادت شهید سلیمانی درخواست های زیادی برای حضور آقای قالیباف در رسانه وجود داشت اما به دلیل ثبت نام ایشان در انتخابات، از حضور در رسانه ملی پرهیز کرد.

 دبیر کل سابق جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی با اشاره به اینکه پیش از شهادت شهید سلیمانی، فضای کشور، فضای ناکارآمدی جناح اصلاح طلب در دولت و مجلس و شورای شهر بود و هر گروه سیاسی می‌توانست با بهره گیری از این فضا جهت پیشبرد فضای گفتمانی خود استفاده کند، افزود: اتفاقات ۱۰ روز گذشته و موضع گیری های افراد و برخی سخنان در رسانه ملی، فضای ذهنی مردم را از بحث معیشت و گرانی بنزین و ناکارآمدی دولت دور کرد و سخنان اخیر رئیس جمهور، حمله به جریان انقلاب بود.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه دعوت قالیباف از جوانان انقلابی جهت حضور در انتخابات مجلس به کجا رسید، گفت: ۲۵۰ نفر از ثبت نام کنندگان در سایت jahad.net در یک همایش در تهران حضور یافتند و از آنها مصاحبه به عمل آمد و افراد بر اساس اصولی که داشتیم، درجه بندی شدند.

قربانزاده در بیان مزیت ها و معایب وحدت گفت: وحدت باعث تجمیع سبد رای‌های مشترک و انسجام و همگرایی برای رقابت با جناح اصلاح طلب می شود هر چند به دلیل اختلاف های درون گفتمانی، باید از یک سری مواضع کوتاه آمد تا به یک هدف بزرگ تر رسید.

قربانزاده در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان که چرا یک شخصیت اجرایی مثل قالیباف در انتخابات مجلس ثبت نام کرده گفت: سال ۸۴ گفتند مگر قالیباف مهندس است که می‌خواهد شهردار شود؟ اما دیدیم ایشان به دلیل مدل مدیریتی که دارند، از هر ضلعی وارد مدیریت عمومی شوند، دومینو وار تغییر ایجاد می‌کنند و قطار به گل نشسته را به حرکت در می آورند.

وی اظهار داشت: از طرفی جایگاه مجلس، قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون است و کسی که خودش نیروی اجرایی باشد می داند که چه ریلی را باید به مجری بدهد بر خلاف نیروی غیر اجرایی که سم مهلکی برای ریل دادن به مجری است. از طرفی ایشان به دلیل مسوولیت هایی که داشته ، ایرادات حوزه حکمرانی را هم به خوبی می داند.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/15742