printlogo


جناب رئیس‌جمهور! نظارت بدون ابزار اعمال قانون، صرفا تماشاگری است
کد خبر: 16211
اگر شورای نگهبان صرفا تماشاچی انتخابات باشد و از تخلف اطلاع پیدا کند و هیچ واکنشی نشان ندهد فساد ایجاد می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، صمد محمدی، کارشناس سیاسی: نظارت بر انتخابات یک اصل پذیرفته شده در  همه کشورهای دموکراتیک در دنیا است البته  نظارت بر انتخابات  در هر کشوری متناسب با قانون و شرایط آن کشور متفاوت است. در کشور ما اما هر وقت که نزدیک انتخابات می شویم، یک جریان خاص شروع به تخریب نهاد ناظر بر انتخابات می کند.

این جریان نظارت شورای نگهبان که مطابق قانون اساسی به  عنوان نهاد ناظر بر انتخابات برگزیده شده است را متهم به دخالت فرا قانونی و نیز حمایت از یک جناح خاص می کنند. اخیرا نیز آقای رئیس جمهور در اظهاراتی با تخریب شورای محترم نگهبان اظهار داشته اند که مجری انتخابات وزارت کشور است و شورای نگهبان صرفا باید نظارت کند تا تخلفی صورت نگیرد.

در پاسخ به انتقادات و تخریب های مطرح شده  قابل ذکر است که مطابق اصل 99 قانون اساسی نهاد ناظر بر انتخابات است:« شورای‏ نگهبان‏ نظارت‏ بر انتخابات‏ مجلس‏ خبرگان‏ رهبری‏، ریاست‏ جمهوری‏، مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ و مراجعه‏ به‏ آراء عمومی‏ و همه‏ پرسی‏ را بر عهده‏ دارد.» آنچه مطرح می شود این است که نظارت بر چه کسی و  آیا این نظارت استطلاعی است یا استصوابی؟ در پاسخ باید گفت که نظارت دارای ارکان و عناصری است که  این عناصر  «ناظر»،« موضوع نظارت» و«نظارت شونده» هستند.

در اصل 99، رکن ناظر شورای نگهبان است و موضوع نظارت انتخابات و نظارت شونده ها نیز مجری انتخابات  شرکت کننده ها هستند. بنابراین برخلاف اظهارات رئیس جمهور، خود وزارت کشور جز نظارت شونده در قانون است و ناظر انتخابات.

در باب استطلاعی بودن یا استصوابی بودن نظارت شورای نگهبان نیز  علاوه بر استدلات قانونی این شورا که مطابق تفسیر قانون اساسی که این نظارت را استصوابی می داند باید گفت که نظارت بدون ابزار  و اعمال نه نظارت بلکه صرفا تماشاچی بودن است. در واقع حرف آقایان این است که شورای نگهبان صرفا تماشاچی انتخابات باشد و صرفا از تخلف اطلاع پیدا کند و هیچ واکنشی نشان ندهد که این خود باعث بروز فساد است.

چرا که اگر ناظر ابزار برخورد نداشته باشد، متخلف باکی از تخلف  نداشته باشد. این  استدلال ها، مصداق بارز ضرب المثل چشمت را درویش کن است در واقع آقایان می خواهند مانند انتخابات مجلس ششم هرکاری و تخلفی بکنند برای رای آوردن و کسی به آنها نگوید بالای چشمت ابرو است. نتیجه عدم نظارت شورای نگهبان در انتخابات شوراها دیده شد که چگونه فوج فوج از اعضای شوراهای شهری به دلیل تخلفات مالی و حتی اخلاقی روانه دادگاه ها می شدند.

این صحبت ها و هیاهوها از سمت جریان اصلاحات نه یک حرف حساب و مستدل بلکه هیاهو برای جلب توجه و مظلوم نمایی برای رای جمع کردن است. اما اینکه  چرا جناب رئیس جمهور که خودشان بارها با تائید شدن توسط همین شورا به مجلس شورای اسلامی راه یافته اند و دوبار نیز با تائید همین شورا به ریاست جمهوری برگزیده شده اند، چنین صحبت هایی می‌کنند؟ شاید دلیلی جزء بده بستان سیاسی و انتخاباتی نداشته باشد.

برکسی پوشیده نیست که جناب رئیس جمهور بدون حمایت جریان اصلاحات و بدون استفاده از سبد رای این جریان نمی توانست بر اریکه قدرت تکیه بزند. حالا با چنین اظهاراتی که البته تازگی نیز ندارد تلاش بر جبران خدمات جریان اصلاحات دارند.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/16211