printlogo


امید در ورزش معلولین قم
کد خبر: 17129
دومین حضور متوالی یک نماینده از استان قم در مسابقات بسکتبال با ویلچر بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو با تصمیم جدید کمیته ملی پارالمپیک قطعی شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سال 2016 و بازی‌های پارالمپیک ریودوژانیرو در کشور برزیل بود که نخستین بار ورزش استان قم با درخشش یک بازیکن جوان و مستعد به نام محمد محمدنژاد توانست سهمیه این بازی‌ها در رشته بسکتبال با ویلچر را کسب کند و در مهمترین رویداد ورزشی دنیا اعلام حضور کند.

حالا چهار سال از آن اتفاق گذشته و بعد از حضور موفق تیم ملی بسکتبال با ویلچر کشورمان در بازی‌های قهرمانی آسیا و انتخابی پارالمپیک که در شرق قاره کهن به انجام رسید و تیم ملی ایران با حضور بازیکنان با انگیزه خود بین سه تیم برتر قرار گرفت، موجی از شادی بین علاقمندان به این رشته و ورزشکاران حرفه‌ای آن به وجود آمد، چرا که بار دیگر بسکتبال با ویلچر پارالمپیکی شده و قم نیز در آن سهم دارد.

 

رتبه سومی آسیا و دومین سهمیه پارالمپیک در ورزش قم

رتبه سوم مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه به معنی گرفتن سهمیه بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو ژاپن برای تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران محسوب می‌شود، اتفاق خوشایند و دستاورد بزرگی که ورزش قم نیز به واسطه داشتن یک ملی‌پوش معلول بسکتبالیست در ترکیب تیم ملی از آن نفع می‌برد.

در حالی که بسکتبالیست‌های معلول در اوج شادی و سرور بودند و علاوه بر ملی‌پوشان که برای افزایش آمادگی خود به منظور سفر به توکیو 2020 آماده می‌شدند، دیگر بازیکنان شاغل در ترکیب تیم‌های لیگ برتری و دسته اولی نیز به دنبال اثبات شایستگی‌های خود برای جلب نظر سرمربی تیم ملی و عضویت در تیم ملی بودند.

 

شوک بزرگ به ورزشکاران بسکتبال با ویلچر

در این بین یک خبر بسیار بد و ناامید کننده منتشر شد که ناگهان قلب تمام بسکتبالیست‌های معلول را به تپش اضطراب انداخت، خبری از کمیته ملی‌ پارالمپیک که ناگهان تصمیم خود مبنی بر عدم اعزام تیم ملی بسکتبال با ویلچر به بازی‌های پارالمپیک 2020 را بر سر زبان‌ها انداخت و اعلام کرد این رشته و چند رشته دیگر ورزش معلولین به دلیل شانس کم کسب مدال به توکیو نمی‌روند.

اینگونه بود که تمام امید و آرزوی بسکتبالیست‌های معلولی که به سختی سهمیه پارالمپیک گرفته بودند بر باد رفت و آنها با روحیه‌ای ضعیف از آینده صحبت می‌کردند، اتفاقی که یقینا می‌توانست منجر به نابودی یک نسل موفق از ورزشکاران رشته شاخص و مدال‌آور جانبازان و معلولین یعنی بسکتبال با ویلچر شود.

 


انتقادهای شدید از حذف تیم ملی بسکتبال با ویلچر

انتشار این خبر موجی از انتقادهای تند را روانه کمیته ملی پارالمپیک و تصمیم‌ گیرنده‌های عدم اعزام تیم ملی بسکتبال با ویلچر کرد، خبری که تحقق آن زندگی حرفه‌ای ورزشکاران این رشته را مورد تاثیر منفی قرار می‌داد و اعتبار بسکتبال با ویلچر کشورمان را در آن سوی مرزها نیز ویران می‌کرد.

چرا که بسکتبال با ویلچر ایران به واسطه برخورداری از مربیان با دانش و نبوغ بالای ورزشکاران خود، در آن سوی مرزها و در لیگ‌های معتبر دنیا نظیر آلمان، انگلیس و ترکیه بازیکنان شاخصی دارد که همگی از ملی‌پوشان و مهره‌های شاخص تیم ملی کشورمان در مسابقات آسیایی، جهانی و پارالمپیک محسوب می‌شوند.

 

تغییر تصمیم کمیته پارالمپیک و اعزام تیم ملی به توکیو

اما چند روز قبل بود که بار دیگر امید به اردوی بچه‌های بسکتبالیست جانباز و معلول بازگشت، امیدی که تغییر تصمیم کمیته ملی پارالمپیک در خصوص تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایجاد کرد و انتشار خبر اعزام مجدد تیم ملی به بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو دست‌کمی از قهرمانی در بازی‌های آسیایی برای ملی‌پوشان و ورزشکاران این رشته نداشت.

ملی‌پوش تیم بسکتبال با ویلچر ایثار شیمیدُر قم یکی از نخستین بازیکنان بومی که به این خبر واکنش نشان داد و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: واقعا از این خبر خوشحال شدم و حالا با تمام توانم برای دومین حضور در مسابقات بسکتبال با ویلچر بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو آماده‌ام.

 

محمدنژاد: ما برای مدال پارالمپیک خیز برداشته‌ایم

محمد محمدنژاد اضافه کرد: ما تلاش‌مان را چند برابر کردیم، خودمان ویلچر گران‌قیمت تهیه کردیم، با اختلاف امکانات حریفان‌مان رقابت کردیم و شکست‌شان دادیم تا یک جهش بزرگ در بسکتبال با ویلچر ایجاد کنیم و در بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو ژاپن حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی ادامه داد: نشانه‌های پیشرفت بسکتبال با ویلچر ایران این است که برای اولین بار به مقام چهارم جهان رسیدیم، اولین بار قهرمان آسیا شدیم، عنوان نخست مسابقات بین‌المللی میتسوبیشی ژاپن را کسب کردیم و دو نفر از تیم ما در این جام بهترین بازیکن شدند، بازیکن ما در جام جهانی جزو بهترین‌ها قرار گرفت و در مسیر کسب سهمیه پارالمپیک هم بهترین بازیکن داشتیم و جالب‌تر این است که هیچ کدام تکراری نیست و نشان می‌دهد همه بچه‌های این تیم ستاره هستند، در واقع ما برای مدال پارالمپیک خیز برداشته‌ایم.

 

نسل طلایی بسکتبال با ویلچر ایران در راه پارالمپیک

وی ادامه داد: فقط یک چیز می‌گویم خودتان متوجه بزرگی این رشته بشوید، تیم آمریکا زیر نظر NBA کار می‌کند، یعنی مکمل‌ها، آنالیز‌ها، مربی‌ها، سخت‌افزارها و .. در اختیار این تیم و زیر نظر این لیگ معتبر هستند، ولی این آمریکا در جام جهانی دوم شد، جایی که ما با تمام تلاش‌مان توانستیم جزو چهار تیم برتر دنیا باشیم.

ملی‌پوش تیم بسکتبال با ویلچر ایثار شیمیدُر قم افزود: ابتدا تصمیم بر این بود که بسکتبال با ویلچر به پارالمپیک نرود اما تصمیم به اعزام نکردن این رشته به پارالمپیک 2020 ژاپن به نظر من اشتباه بود، می‌گفتند ما شانس کمی برای کسب مدال داریم اما همین تیم سال گذشته در رقابت با تیم‌های سطح اول دنیا در کشور آلمان به مقام چهارم جهان رسید، تیمی که نسل طلایی بسکتبال با ویلچر ایران است و با همان توان و انگیزه‌ به پارالمپیک می‌رویم.

 

تلاش ملی‌پوشان برای درخشش در جام جهانی

وی اظهار داشت: تصمیم به اعزام نکردن بسکتبال با ویلچر به بازی‌های پارالمپیک موجی از ناامیدی را در بین ورزشکاران حرفه‌ای این رشته ایجاد کرده بود اما خدا را شکر که نظر کمیته ملی‌ پارالمپیک تغییر پیدا کرد و یک تصمیم حکیمانه گرفتند، منتظر نتایج خوب این رشته در پارالمپیک بعدی و جام جهانی پیش‌رو و تمدید قهرمانی آسیا باشید، انشاءالله این تصمیم حکیمانه به تقویت بسکتبال با ویلچر منتهی می‌شود و ورزشکاران با انگیزه به تمرین می‌پردازند.

 

سرمربی سابق راه‌وترابری قم در راس کادر فنی تیم ملی

کمیته ملی پارالمپیک که چندی پیش تصمیم به عدم اعزام تیم ملی بسکتبال با ویلچر به بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو گرفته بود، پس از تغییر تصمیم خود بار دیگر از اعزام قطعی این تیم به ژاپن خبر داد و فدراسیون جانبازان و معلولین نیز بلافاصله یک چهره نام آشنا برای قمی‌ها و تمام بسکتبالی‌ها را در راس کادر فنی تیم ملی قرار داد.

با تصمیم فدراسیون جانبازان و معلولین کشورمان سیدعباس آقاکوچکی جدید تیم ملی شد، مربی شناخته شده‌ای که قمی‌ها وی را به خوبی می‌شناسند، مربی با تجربه‌ای که در اوایل دهه 1390 هدایت تیم‌های راه و ترابری قم و جهش‌ترابری قم را در لیگ برتر بسکتبال ایران بر عهده داشت و سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر در بازی‌های پارالمپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل هم بود، مربی‌ای که این بار تیم اعزامی به پارالمپیک توکیو 2020 را هدایت می‌کند.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/17129