printlogo


قم فردا گزارش می‌دهد؛
کمک‌های مؤمنانه به نیت افطاری ماه رمضان/برگزاری مراسمات ماه مبارک در فضای مجازی
کد خبر: 18813
این روز ها با وجود شیوع بیماری کرونا در کشور و تعطیلی مراکز مذهبی اما مردم با روش های دیگری اقدام به برگزاری مراسمات مذهبی می کنند و با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان کمک مومنانه برجسته تر هم شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ماه رمضان همواره یک حال و هوای خاصی را در جامعه گسترده می کند در این میان هر ساله روزها و شب های ماه  رمضان در شهر مقدس قم بسیار متفاوت و ویژه است و با توجه به فضای معنوی و مذهبی شهر قم مردم قم علاقه ویژه ای به  ماه رمضان  و اعمال وارد شده در این ماه دارند.

در قم مانند بسیاری از شهرهای کشورمان ماه رمضان در میان تمام ماه‌های سال اجر و قرب بسیاری داشت و مردم همان‌طور که خود را برای استقبال از نوروز آماده می‌کردند، رمضان در فرهنگ مردم قم همواره گرامی و بزرگ بود و بهترین ماه سال محسوب می‌شود. مراسم رؤیت، شب قبل از شروع ماه برگزار می‌شد که به آن «شب نیت» می‌گفتند؛ شبی که مردم نیت می‌کردند تا یک ماه بنده خدا باشند.

امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا در جهان که ایران و شهر قم را نیز درگیر کرده و با وجود کنترل خوب هنوز این بیماری در شهر وجود دارد مراسم ها و برنامه های ماه رمضان در قم نیز تحت الشعاع قرار گرفته و برای تبعیت از قانون تجمعات و مراسم های عمومی ماه رمضان در قم تعطیل است.

اما این مسئله باعث نشده است که مردم قم از فضای معنوی ماه رمضان دور شوند و به شکل های مختلف اعمال مستحبی این ماه ر در کنار اعمال واجب آن به جای می آورند.

ترتیل خوانی قرآن در فضای مجازی

سال ها است یکی از این محافل باشکوه و معنوی که توجه ملی و بین المللی را به خود جلب کرده و مورد استقبال واقع شده است جزء خوانی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در ماه رمضان می باشد که به‌عنوان بزرگ‌ترین تجمع قرآنی جهان از آن یاد می شود اما امسال به دلیل شرایط ویژه این محفل باشکوه قرآنی با حضور مردم برگزار نمی شود.

به همین خاطر مردم قم از فرصت فضای مجازی استفاده کرده و محافل قرآنی و جزء خوانی را در بستر فضای مجازی راه اندازی کرده تا در ثواب قرائت جمعی قرآن شرکت کنند.

در زمان های گذشته میان مردم قم رسم بود که در شب های ماه مبارک رمضان برای گذراندن بهتر زمان، به خانه اقوام و آشنایان می رفتند و از احوال یکدیگر جویا می شدند و اقوام و دوستان را به افطار دعوت می کردند که این رسم امسال از طریق فضای مجازی انجام می‌شود.

سنت حسنه دیگری که در میان مردم قم رایج است سنت افطاری دادن است خرما گردانی از دیگر رسوم خوب برای اطعام روزه‌داران است و در مساجدی که قبل از افطار نماز جماعت برپا می‌شد، بعد از اتمام نماز، عده‌ای با در دست داشتن افطاری مختصری مثل خرما، روزه روزه‌داران را باز می‌کردند  با توجه به این مسئله که بنا به هر دلیلی احتمال دارد مردم در طول روز بیرون از منزل باشند و هنگام افطار نتوانند به منزل بروند و در بیرون از منزل باشند یک رسم بسیار زیبا در بین مردم قم افطاری دادن های ساده  در کوچه و خیابان های شهر حتی به اندازه یک خرما و چای   برای روزه دارانی است که بنا به هر دلیلی نتوانستند به منزل برسند.

توزیع سبدهای غذائی در ماه رمضان

امسال که مسئله شیوع بیمار کرونا باعث شده این سنت های حسنه جمعی برای رعایت اصول بهداشتی اجرا نمی شود بسیاری از شهروندان قمی برای ثواب افطاری دادن و دستگیری از نیازمندان بسته های مواد غذایی را به صورت سبدهای غذائی در اختیار نیازمندان و افراد آسیب دیده از کرونا قرار می دهند.

شاهچراغی فرمانده سپاه علی بن ابی طالب(ع) قم در این زمینه اظهار کرد: عملکرد مردم قم در کمک مؤمنانه بی‌نظیر بود حضور مردم قم  در کمک های مومنانه بسیار گسترده بود و اگر همه سازمان ها هم جمع شوند نمی توانند گوشه ای از کمک هایی را که مردم در این مدت انجام دادند را انجام دهند


کمک مؤمنانه که رهبر معظم انقلاب در روز نیمه شعبان به آن اشاره کردند نه تنها در ایام اعیاد نیمه شعبان و ایام شیوع بیماری کرونا کمک حال نیازمندان بود بلکه در ایام ماه رمضان نیز جایگزین مراسم های افطاری ها جمعی در قم شده است.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به تفاوت ماه رمضان امسال با سال‌های گذشته و تعطیلی اجتماعات و اماکن مقدسه گفت: در این شرایط کسب‌وکارهای مردم نیز بدون رونق شده و وظیفه ما در این شرایط این است که فضیلت این ماه الهی را به خوبی بدانیم چرا که ماه رمضان همراه با برکت و رحمت و مغفرت می‌آید.

امام جمعه قم با تاکید بر  نیاز برخی از افراد نیازمند جامعه به کمک و مساعدت دیگر مردم گفت: در استان قم حرکت بسیار خوبی در زمینه کمک به نیازمندان و افرادی که کسب و کار خود را از دست دادند انجام می شود و مردم از فرصت این ماه برای کمک به نیازمندان بیش از پیش استفاده کنند.

انتهای پیام/170
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/18813