printlogo


زیرساخت‌های دوچرخه سواری در قم فراهم نیست
کد خبر: 19246
معاون استاندار قم بر لزوم توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در قم و اجرای زیرساخت های آن در استان تاکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محسن بهشتی در جلسه شورای ترافیک که در سالن کرامت استانداری، برگزار شد، گفت: رودخانه قم از ناحیه بارش‌های سیلابی به‌شدت آسیب‌پذیر است و گنجایش حجم آب به میزان بالا را ندارد. در طول چند دهه اخیر به‌صورت مستمر از عرض رودخانه قم کاهش و به خیابان‌های پیرامونی افزوده‌شده است.

وی با اشاره به تاسیسات حریم رودخانه گفت: فروشگاه کوثر به دلیل تجاوز به حریم رودخانه دو ماه برای تعیین تکلیف پارکینگ اختصاصی خود فرصت داشته و بعدازآن این پارکینگ جمع‌آوری می‌شود.

وی یادآورشد: همچنین برای کنترل سیلاب مسیر دسترسی بیمارستان امام رضا(ع) و استخر نیک‌اندیش نیز باید جمع‌آوری شود. شهرداری قم تا سال ۱۴۰۰ باید پل دسترسی به‌صورت روگذر به بیمارستان امام رضا(ع) را احداث کند و به مرحله بهره‌برداری برساند.

معاون استاندار بیان کرد: تجربه ثابت کرده که نباید با ذات طبیعت درگیر شد و تا حد امکان کارکرد رودخانه بودن این محور را حفظ کرد؛ با حذف ۵ رمپ دسترسی به رودخانه قم بر بار ترافیکی شهر قم افزوده می‌شود اما ایمنی رودخانه و امکان کنترل سیلاب بهبود می‌یابد.

مسیر رودخانه قمرود از اوائل دهه ۸۰ شمسی برای آمدوشد خودروها و کاهش ترافیک هسته مرکزی قم مهیا شد و در سال‌های گذشته به‌صورت بلوار در ۲ مسیر در حدود هشت کیلومتر به‌صورت رفت‌وبرگشت در آمده است.

وی در ادامه با اشاره به طرح جامع دوچرخه‌سواری قم یادآورشد: برنامه شهرداری برای افزایش ضریب استفاده از دوچرخه به هشت درصد در ۱۳ سال آینده روند بسیار مشکلی دارد. در ایام شیوع کرونا برخلاف کشورهای غربی آمار استفاده از وسایل شخصی افزایش داشته و مردم به سمت  استفاده از دوچرخه روی نیاورده‌اند.

وی گفت: خیابان‌های قم امنیت نسبی برای دوچرخه‌سواران ندارد و زیرساخت‌های استفاده از این وسیله ایجاد نشده است. در طرح جامع دوچرخه‌سواری شهرداری قم،باید عدالت در توزیع رعایت شود و این‌که طرح آزمونه شهرداری در منطقه چهار به‌عنوان یکی از مناطق مرفه قم اجرا ‌شود، پذیرفتنی نیست.

بهشتی در پایان با ذکر این مطلب که 116 نفر در سال گذشته بر اثر تصادفات درون شهری جان خود را از دست دادند، گفت: تجربه نشان داده که کارهای نمادین برای فرهنگ‌سازی دوچرخه‌سواری اثرگذار نبوده و باید به دنبال کارهای کارشناسی مشترک فرهنگی و ترافیکی برویم.زیرساخت‌های ترافیکی شهر قم مطلوب نیست و در این شرایط توسعه دوچرخه‌سواری می‌تواند بخشی از آمار تصادف‌ها را کاهش دهد.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/19246