printlogo


کارشناس حقوق بین‌الملل:
سفیر آلمان با استناد به حقوق بین‌الملل اخراج شود/سفارت خانه های غربی محلی برای جاسوسی
کد خبر: 19287
اخوان فرد کارشناس حقوق بین‌الملل با اشاره به اینکه امروز سفارت خانه های غربی محلی برای جاسوسی از ایران تبدیل شده است، گفت: اگر کشوری حضور سفیری در کشور خود را نامطلوب تلقی کند براساس حقوق بین الملل می تواند او را اخراج کند.
 مسعود اخوان فرد کارشناس حقوق بین الملل با اشاره به مدارک منتشر شده در خصوص جاسوس بودن سفیر آلمان در ایران در گفتگو با خبرنگار قم فردا،اظهار کرد: ماهیت کشورهای غربی بعد از 40 سال از عمر نظام جمهوری اسلامی بر کسی پوشیده نیست غربی ها کسانی را برای منطقه غرب آسیا و مشخصاً کشورهای حساسی مثل ایران و سایر کشورهای جبهه مقاومت اعزام می کنند که سابقه ویژه ای در مسائل جاسوسی و امنیتی داشته باشند.
                             
سفارت خانه های غربی محلی برای جاسوسی

کارشناس حقوق بین الملل افزود: این رفتار غربی ها نشان می دهد که محل سفارت خانه آن‌ها چه رویکردی را دارد؛ رویکرد سفارت خانه های کشورهای غربی در منطقه در راستای اهداف زشت و پلیدشان است که در 8 سال دفاع مقدس به طور واضح شاهد آن بودیم.

اخوان فرد تصریح کرد: سوابق دولت آلمان که مدعی برداشتن گام در راستای حقوق بشر است در خصوص ایران نشان دهنده این است مسئله نیست؛ در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، کشور آلمان علی رغم قراردادی که با کشور ایران داشت بدون هیچ دلیلی قرارداد نیروگاه اتمی بوشهر را رها کرد و کشور ایران را دچار مشکلات عدیده ای کرد.

وی بیان کرد: در دوران دفاع مقدس از یک طرف مواد شیمیایی و سلاح های شیمیایی را در اختیار رژیم بعث صدام قرار می داد و از طرف دیگر اعلام کرد حاضر است مصدومان شیمیایی ایران را برای درمان در بیمارستان هایش بپذیرد اما بعدها مشخص شد این کار آلمان به هدف درمان جانبازان شیمیایی نبود بلکه برای بررسی و آزمایش میزان تاثیر گذاری سلاح های شیمیایی بود آمار شهدای ایران با مواد شیمیایی موید این مسئله است که از این رهگذر و اعزام مصدومان شیمیایی به آلمان آلمانی ها سود بردند.

آلمان پادوی سیاسی آمریکا است

استاد دانشگاه تاکید کرد: در مقطع اخیر هم متاسفانه دولت آلمان هم به عنوان پادوی سیاسی آمریکا گام برمی دارد و به عنوان یک ترمینال دست چندم کشور آمریکا اقدام می کند آلمان در مذاکرات هسته ای انواع و اقسام مشکلات را به وجود آورد.

کارشناس حقوق بین الملل ادامه داد: اینها در قضیه اینستکس با یک فرمولی که هیچ گاه به نتیجه هم نرسید ما را مدتی از دسترسی مستقیم خودمان به حقوق خودمان بازداشتند.

اخوان فرد با اشاره به جاسوسی سفیر آلمان در ایران عنوان کرد: سابقه آلمان مشحون از نامردی ها، ناجوانمردی‌ها و عهدشکنی‌ها است شاید خیلی ها ندانند که بین ایران و آلمان معاهدات بسیاری وجود دارد که اگر وزارت خارجه بخواهد می تواند به تمامی اینها استناد کند و عذر سفیر آلمان را بخواهد.
وی افزود: در خصوص جاسوسی سفیر آلمان به طور خاص بر اساس حقوق بین الملل اگر فردی از افراد دو طرف عنصر نامطلوب در عرصه سیاسی و دیپلماسی باشد می توانیم عذر آن شخص را بخواهیم.

استاد دانشگاه اظهار کرد:  معاهدات دو جانبه دیگری نیز با آلمان داریم که با استناد به آن ها هم می توانیم به نتایجی برسیم طبعا همه اسناد در وزارت امورخارجه موجود است، توصیه اکید داریم که ارگان های جمهوری اسلامی ایران از دوگانه جنگ و صلح پرهیز کنند زیرا این سناریو نخ نما شده و دوره آن گذشته است.

در برخورد با سفیر آلمان باید به وحدت نظر رسید

کارشناس حقوق بین الملل خاطرنشان کرد: کسی جرات جنگ با جمهوری اسلامی را ندارد فقط در مجموعه هایی مانند سفارت خانه ها جاسوسی می کنند و افرادی را در این راستا به کار می گیرند در این شرایط انتظار داریم همه ارگان های جمهوری اسلامی و دستگاه دیپلماسی شامل وزارت امور خارجه ، شورای عالی امنیت ملی و اعضای شورای امنیت ملی متشکل از سه قوه و نیروهای مسلح به یک وحدت نظر در برخورد با قضیه سفیر آلمان برسند.

اخوان فرد گفت: فراموش نمی کنیم چند وقت قبل تعدادی پزشک در قالب پزشکان بدون مرز را برای کمک به بیماری کرونا از فرانسه به ایران اعزام کردند اما اینها برای مقاصد غیرانسانی و به بهانه کمک به مسئله کرونا به ایران آمده بودند و مشخص شد اینها افراد مسئله داری را برای رسیدن به اهداف پلید خود به ایران اعزام کرده بودند.

وی عنوان کرد: این جا مسئله نه توهم توطئه است نه موضوعاتی ازاین دست که برخی ها مطرح می کنند بلکه اینجا در ایران یک طرف داریم و جبهه جمهوری اسلامی ایران هستیم و طرف مقابل استکبار جهانی قرار دارد ان شاالله مسئولین ما در این رابطه با درایت، تدبیر و دقت بیشتری گام بردارند.

استاد دانشگاه افزود: ما اعتقاد به گسترش روابط بین الملل داریم اما با قاعده تساوی و عدالت در برخورد، یعنی همان‌گونه که حقوق متعلق به طرف مقابل باید رعایت شود حقوق جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران هم در این روابط نباید فدا شود.


انتهای پیام/170
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/19287