printlogo


نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین:
باید فرهنگ مواسات در جامعه گسترش یابد/ همه در این مانور بزرگی دینی و انسانی شرکت خواهیم نمود
کد خبر: 19337
بنیادی نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به اینکه همه در این مانور بزرگی دینی و انسانی شرکت خواهیم نمود، گفت: باید فرهنگ مواسات در جامعه گسترش یابد تا به صورت فرهنگ عمومی نمایان شود.
 حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی استاد حوزه در گفتگو با خبرنگار قم فردا ضمن تبریک میلاد امام حسن مجتبی(ع) با اشاره به رزمایش کمک مومنانه، اظهار داشت: یکی از جلوه‌های زیبای اخلاق اجتماعی، مواسات و یاری رساندن به یکدیگر می‌باشد که علاوه بر ایجاد فرهنگ نوع‌دوستی، عیار مهربانی و برادریِ دینی در جامعه را بالا می‌برد.

کمک مومنانه عیار برادریِ دینی در جامعه را بالا می برد
وی ادامه داد: ریشه این فرهنگ به وظایف انسانی و تأکیدات دینی بر می‌گردد که مربوط به زیست اجتماعی و برجسته شدن فرهنگ اسلامی در جامعه است.
نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به اینکه ایثار و انفاق نیز برآمده از همین نگاه است، گفت: چنان که مواساة در لغت به معنای غم‌خواری، یاری‌کردن و مددکاری به یاران، دوستان و نیازمندان در معیشت و شریک شدن با آنان در قوت و مال، است.
وی اضافه کرد:  امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «اَلا اُحَدِّثُک بِمَکارِمِ الاَخلاقِ؟ الصَّفحُ عَنِ النّاسِ وَ مُواساةُ الرَّجُلِ اَخاهُ فی مالِهِ وَ ذِکرُ اللّه کثیراِ؛ آیا به شما بگویم که مکارم اخلاق چیست؟ گذشت کردن از مردم، کمک مالی به برادر (دینی) خود و بسیار به یاد خدا بودن».
حجت الاسلام بنیادی اضافه کرد: در این بیان امام صادق علیه السلام سه موضوع اصلی در رفتار ایمانی انسان‌ها که شاکله اعتقادی و معرفتی مؤمنین را تشکیل می‌دهد اشاره شده است.

باید فرهنگ مواسات در جامعه گسترش یابد
وی خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم در موضوع مواسات، فراگیر شدن آن است تا به صورت فرهنگ عمومی در جامعه نمایان شود، این فرهنگ در میان مردم سابقه‌ای دیرینه دارد که همواره در مقاطع و مناسبت‌های مختلف از پیشتازان این عمل خداپسندانه در جهان بوده‌اند که گاه مردم جهان نیز از این حجم مددکاری اجتماعی در ایران بهت‌زده شده‌اند و آن را از امتیازات و برتری‌های ملت ایران دانسته‌اند.
این استاد حوزه بیان داشت: در سال جاری که شیوع ویروس کرونا در کشورمان اختلالاتی در زندگی روز مره مردم ایجاد کرد مقام معظم رهبری توصیه به مواسات نمودند که بار دیگر مردم عزیز کشورمان جوهره و اصالت انسانی و دینی خود را به نمایش گذاشتند.
وی ابراز داشت: با یک مقایسه کوتاه بین آنچه در کشورمان اتفاق افتاد و بین بعضی از کشورهای مدعی فرهنگ و نوع‌دوستی، می‌توان این بزرگی و منش ایرانیان را بیشتر درک کرد.
حجت الاسلام بنیادی تصریح کرد: در حال حاضر که مرحله دوم کمک مؤمنانه آغاز گردیده، یقیناً مردم عزیز، یاری‌رسان برادران دینی خود خواهند بود و سیمای دینی خود را به نمایش خواهند گذاشت و تا آنجا که در قدرتشان باشد نخواهند گذاشت که سایه سختی‌ها بر قشر ضعیف جامعه، شدت بیشتری پیدا کند.

مواسات در ماه رمضان اقتدا به ائمه معصومین است
وی تاکید کرد: امروز در روزهای ماه مبارک رمضان و ایام ولادت کریم آل طه قرار داریم که مواسات هم جنبه عبادت مضاعف دارد و هم اقتدا به حضرات معصومین خاصه امام حسن مجتبی علیهم السلام دارد.
نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین افزود: سیره عملی نبی‌اکرم و اهلبیت سلام الله علیهم همواره بر همین یاری رسانی به برادران دینی خود بود و بر آن تأکید نموده‌اند که نشانگر آن است که عبادت معنای وسیعی دارد و چه عبادتی مهم‌تر از دست‌گیری از همنوعان و هموطنان خواهد بود.
وی عنوان کرد:  به این جهت همه‌ی کسانی که اعتقاد به عمل و عبادت خالص دارند در این حرکت اجتماعی و با برکت در زمانی که شاید حساس‌ترین شرایط در عمر ما در نوع خود باشد شرکت خواهند کرد و حتما عمل‌شان در درگاه پروردگار متعال محفوظ و مأجور خواهد بود.

همه در این مانور بزرگی دینی و انسانی شرکت خواهیم نمود
حجت الاسلام بنیادی ادامه داد: فهم شرایط خاص زمانه و افراد مستمند، می‌باشد، که عمل به هنگام و در موقع خود نیز دلیل دیگری برای مضاعف شدن ثواب مواسات و کمک مؤمنانه می‌باشد، لذا همگان براساس این شرائط ویژه در این مانور بزرگ دینی و انسانی، شرکت خواهیم نمود.

انتهای پیام/160
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/19337