printlogo


راهبرد توسعه صنعتی و تولید کشور باید تهیه شود
کد خبر: 19468
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمد قاسمی سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس امروز (سه‌شنبه 23 اردیبهشت 99) در گزارشی درباره جهش تولید، چهارچوب مفهومی، نظریه الگوی راهبردی و حمایت از تولید در ایران در صحن علنی مجلس اظهار داشت:‌ دائما در طول این دو دهه اخیر شعارهای حمایت از تولید می‌دادیم و بالاخره باید روشن می‌شد نتیجه این مجموعه از هدفگذاری‌هایی که در بودجه‌های سالانه و در برنامه‌های پنج‌ساله و... وجود داشته، برای حمایت از تولید ملی به کجا رسیده است.

وی افزود: هیچ‌کس منکر زحمات و دستاوردها در حوزه سخت‌افزاری به لحاظ تأمین آب، برق و زیرساخت‌ها و... نیست، در حقیقت چیزی که در این مجموعه فراهم شده، این بوده که حجم عظیمی از زیرساخت‌ها فراهم شده، اما به لحاظ اینکه خود ساختار و سازمان تولیدی و صنعتی کشور تحولی در آن روی داده باشد را شاهد نیستیم. 

سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به وظایف دولت، مجلس و قوه قضائیه در حمایت از تولید گفت: فرض ما این است که چارچوب مبتنی بر دانش اقتصاد و سیاستگذاری ارائه کنیم که در آن از این حرکات پراکنده‌ای که صورت داده‌ایم گذر کنیم و به یک چارچوب مطلوب برای حمایت برسیم. 

قاسمی به تجربه کشورهایی همچون ژاپن، چین، کره جنوبی، آلمان، ترکیه و برزیل در حمایت از تولید اشاره و تصریح کرد: در همه این کشورها در فرایند صنعتی شدن و علمی شدن تولید، دولت هم نقش داشته است. 

وی افزود: در همه این کشورها حمایت‌های مالی، اعتباری، تعرفه‌ای و... و نظام پایش آنها برای دستیابی به اهداف وجود داشته و راهبرد توسعه صنعتی در این کشورها وجود داشته و به آن عمل می‌شده است. 

وی می‌گوید در مطالباتی که انجام شده، در کشورهایی که سبب رونق تولیددر آنها شده، فرهنگ تولید و سرمایه‌گذاری وجود داشته و تقویت می‌شده است و برای فعالیت‌های رانت‌جویی و برای به دست آوردن درآمدها از مسیرهای راحت، محدودیت‌های فراوانی وجود داشته است و سازوکار تأمین تولید، تأمین و تسهیل شده و دولت در چارچوب راهبرد توسعه صنعتی رانت مولد هدفمند مقید به زمان توزیع کرده است. 

سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: اگر خود را آسیب‌شناسی کنیم، در حمایت‌های ما چنین معیارهایی رعایت نشده و نتیجه آن این بوده که میلیاردها دلار در ایران صرف حمایت از تولید کرده است، اما ساختار و سازمان صنعتی و تولیدی کشور، کهنه و درمانده در روش‌های قدیمی تولید و تأمین مالی و... است و نتیجه آن پایین آمدن کیفیت محصولات تولیدی و حجم عمده ای ارزش افزوده‌ای که در حال تولید است، به رانت ارزان قیمت نفت و گازی که به این صنایع تزریق می‌شود وابسته است و صدور مجوزهایی که نتیجه‌ای جز صدور رانت نداشته‌اند. 

قاسمی با تأکید بر اینکه در ذهن سیاستگذار ایرانی آموزه‌های نادرستی برای حمایت از تولید شکل گرفته است، گفت: اول از همه باید از این آموزه‌ها و باورهای غلط عبور کنیم. به عنوان مثال؛‌خیال می‌کند تولید یعنی پول‌پاشی و یا اینکه باید باز هم زیرساخت ساخت و یا قانون و مقررات تصویب کند. 

وی افزود: سیاستگذاران ایرانی فکر می‌کنند اگر با فساد مبارزه کنند سرمایه‌ها فرار می‌کنند و خیال می‌کنند ما باید حدی برای اشباع بازار فرض بگیریم و بگوییم دیگر ورود به این بازارها ممنوع است، به عبارتی عقل خود را جایگزین عقل سرمایه‌گذار بگذارند، بنابراین باید از این باورهای غلط عبور کنیم. 

وی بیان داشت: اگر در حوزه تولید می‌خواهیم به سمت وضع مطلوب حرکت کنیم باید دو کار مهم صورت دهیم.

به اعتقاد وی، تهیه راهبرد توسعه صنعتی و تولید کشور و بهبود محیط کسب و کار از جمله این دو اقدام مهم است که به گفته وی هر عاملی که منجر به انحراف از این دو حرکت شود، یعنی حرکت به سمت توزیع رانت، پول‌پاشی و تنفس مصنوعی دادن به تولیدی که اساساً نباید انجام شود.

سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس 8 اقدام مهمی را تهیه کرده که اگر به آنها توجه شود می‌تواند شعار سال «جهش تولید» را در میان‌مدت محقق کند، گفت: تولید کشور باید بر مبنای این 8 رکن انجام شود تا جهش تولیدبه هدف خود برسد. 

وی راهبرد توسعه صنعتی و انتخاب پیشران‌ها، شفافیت، رقابت و تسهیل ورود ب کسب و کارها، کاهش هزینه فرصت تولید از طریق هزینه‌زا کردن رقبای تولید، ارتقای نظام تأمین تولید، ثبات و پیش‌بینی بقیه بازارها، فناوری و رسمی شدن کسب و کارها و کاهش بخش غیررسمی کسب و کار از جمله ارکانی دانست که می‌تواند در میان‌مدت جهش تولید در کشور را محقق کند. 




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/19468