printlogo


گزارش قم فردا از بازار پرتلاطم خودرو؛
نبود عزم جدی و حرکت جهادی برای مدیریت بازار/ نمایندگان خودروساز خود یک پای دلالی
کد خبر: 19512
بازار خودرو از سال قبل با فراز و نشیب های متعددی روبرو بود که عوامل بسیاری درگرانی خودرو دخیل بود اما مسئله مهم نبود مدیریت جدی و عزم جدی برای کنترل بازار خودرو است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، امروز در کشور بعد از کرونا، جریان سازترین خبر بحث خودرو و قیمت های سربه فلک کشیده آن می باشد. از سال گذشته قیمت خودرو به یکبار افزایش چندبرابری پیدا کرد و البته در این موضوع دلایل مختلفی دخیل است اما مسئله مهم افزایش این چنینی قیمت خودرو در بازار است.
امروز تمام مردم از قیمت خودرو و تفاوت بین قیمت بازار و کارخانه ناراضی هستند و با هرکسی که صحبت می کنیم خواهان برگشت قیمت ها به گذشته است اما در این بین برخی دلالان و سودجویان از این افزایش قیمت ناراضی نبوده و شاید به دنبال افزایش بیشتر قیمت هم هستند تا از این آب گل آلود ماهی بیشتری بگیرند و جیب خود را پرپول تر کنند.
افزایش شدید قیمت ها، کمبود تیراژ، مشکلات متعددی که برای کارخانجات قطعه سازی بوجود آمد، خروج برخی از خودروسازان خارجی از ایران، عدم مدیریت، نبود نظارت و به تبع تنگ‌تر شدن حلقه تحریم ها، همه و همه، مزید بر علت شد تا بازار خودرو دوران دشوار و پر نوسانی را تجربه کند، دورانی که باید گفت در سال 98و سال جاری بازار خودرو برای مصرف کنندگان دوران بسیار سختی بود.اما باید به این مسئله هم اشاره کرد که با این قیمت ها تنها اقشار کم درآمد جامعه بیشتر ضرر خواهند کرد و برای خرید خودرو باید سال ها تلاش کنند که شاید بتوانند خودرو بخرند.



دلال بازی بازار خودرو به اقتصاد کشور ضربه می زند
از همین رو سید غنی نظری منتخب مردم در مجلس در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه بیشتر تقاضاهای خودرو  دلالی است تا واقعی و مردمی اظهار داشت: قیمت های  خودور غیر منطقی بوده و این دلال بازی ها در سایه کم کاری وزرات صمت به اقتصاد کشور ضربه می زند.
وی افزود: با توجه به کم کاری خودرو سازان و شورای رقابت اما مقصر اصلی گرانی ها دولت است. بازار خودرو متاسفانه انحصاری و دست دو نفر است  واگر درسال جهش تولید خودرو سازان نتواند با قیمت مناسب خودروعرضه کنند واردات خودرو باید عملی شود.
 اما در این برهه از زمان که قیمت خودرو روز به روز افزایش پیدا کرده است شاید یکی از راه های کاهش قیمت خودرو افزایش تولید باشد. در سال جهش تولید باید تولید کنندگان به سمت افزایش تولید بروند تا بتوانند قیمت ها را کنترل و از افزایش بی حساب و کتاب قیمت خودرو جلوگیری کنند.



نمایندگان خودروساز خود یک پای دلالی/نگاه سرمایه ای به خودرو
از همین رو مرتضی مصطفوی ، کارشناس حوزه خودرو در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به وضعیت بازار خودرو، گفت: خودروسازان به دنبال افزایش قیمت هستند تا آن را بالا ببرند و دلیل آن را بالا رفتن هزینه نهادهای خودرو عنوان می‌کنند .
وی با اشاره به اینکه الان سود افزایش قیمت خودرو را دلال‌ها به جیب می‌زنند؛ افزود: امروز نمایندگی‌های خودرو سازان تبدیل به دلال این بازار شده اند و حتی قیمت سازی می‌کنند؛ معلوم نیست که خودرو را از کجا تهیه می‌کنند.
مصطفوی با اشاره به اینکه امروز مردم به خودرو به عنوان کالای سرمایه گذاری نگاه می کنند و می خرند تا برای آنها سرمایه شود، گفت: قیمت‌ها در بازار خودرو در حال افزایش است و دولت و وزارت صنعت فقط نقش نظاره‌گر را دارند در حالی که دولت باید بر فرایند تولید نظارت کند و قیمت تمام شده خودرو را محاسبه کند و با تعیین حاشیه سود برای خودروساز قیمت را تعیین کند و از سوی دیگر با مدیریت بخش تقاضا مانع ایجاد سفته بازی شود اما در حال حاضر این بازار رها است.

از طرفی اولتیماتوم رییس جمهور به وزارت صمت و ضرب‌الاعجل ۲۴ ساعته وزیر برکنار شده این وزارتخانه به خودروسازان هم نتوانست این مشکل را حل کند، هرچند قیمت خودرو به دلیل جو روانی حاکم بر بازار چند میلیونی کاهش داشت اما هنوز راهکار مناسبی ارائه نشده است.
با این وجود باز هم شاهد بودیم که علیرغم اعلام فروش اینترنتی ایران‌خودرو، شهروندان موفق به خرید اینترنتی خودرو نشدند و این موضوع نشان داد که خودروسازان چندان به تعهدات و دستورات دولت پایبند نیستند.


دلالی های خارج از مجموعه خودروسازی
این در حالی است که حجت الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه مافیای خودرو اجازه کاهش قیمت را نمی‌دهد، ابراز داشت:  در حال حاضر ۵۰ درصد قیمت خودرو حباب است، اما نمی‌توان گفت که مردم خرید کنند یا نکنند زیرا با بی‌عرضگی دولت و مافیای خودرو ممکن است قیمت خودرو کاهش نیابد و اوضاع بدتر شود.
وی ادامه داد: بخشی از علت گرانی خودرو ناشی از دلالی های خارج از مجموعه خودروسازی است که سبب افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو شده است که باید دستگاه‌های امنیتی به این موضوع وارد شوند.

نبود خودرو جایگزین برای خروج خودرو از مدار تولید
این نماینده مجلس گفت: همچنین اینکه شورای استاندارد خودروهایی نظیر پراید و پژو ۴۰۵ که عموم مردم از آن استفاده می‌کنند را از مدار تولید خارج می‌کند هم یکی از دلایل گرانی خودرو است، چون اگر این خودروها تولید شود ۵۰ درصد نیاز بازار تامین است بنابراین بازار به راحتی قابل اشباع نیست.
حجت الاسلام حسینی کیا تصریح کرد: دلالان نیز بر طبل گرانی می کوبند و گاهی نزدیک به ۱۰۰ درصد قیمت خودرو افزایش می یابد که با بگیر و ببند حل نخواهد شد زیرا وقتی خط تولید بسته می‌شود و جایگزینی برای آن تعریف نمی‌شود به طور طبیعی مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

در هر حال آنچه که مسلم است این است که برخی عوامل و یا برخی دست های پشت پرده نمی گذارد که قیمت خودرو کاهش پیدا کند چرا که امروز به نوعی دلالی در بخش مسکن و سکه و طلا بسیار سخت شده و این افراد سودجو فعلا به این سمت هجوم آورده اند؛ البته با ورود شورای رقابت و تعیین فرمول جدید قیمت خودرو امیدواریم بازار کنترل شود تا دست برخی مافیای خودرو کوتاه شود هرچند کاربسیار سختی است اما با عزم جدی این کار اتفاق خواهد افتاد.



انتهای پیام/160
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/19512