printlogo


قیمت چادر مشکی دست‌خوش نوسانات ارز
کد خبر: 19593
این روز ها گرانی چادر در شرایط اقتصادی امروز یکی از دغدغه های بانوان است و همین موضوع باعث بروز برخی بی حجابی و پیدایش برخی آسیب های اجتماعی در کشور شده است که مسئولین باید در این زمینه برنامه ریزی بهتر و دقیق تری انجام دهند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجاب یکی از مهم‌ترین مسائل و چادر یکی از برترین پوشش ها برای زنان است که رهبر معظم انقلاب می فرمایند :حجاب از تعالیم اسلام برای رشد فکری، علمی، اجتماعی، سیاسی و فضیلتی و معنوی زنان و از نعمت های الهی و هدف اسلام از تاکید بر حجاب حفظ عفت زن است و حجاب سبب رسیدن زن به رتبه هایی معنوی و عالی،‌ سبب جلوگیری از لغزش و‌ سبب امنیت زن و مرد می شود.

رهبر انقلاب در این باره ترویج بی حجابی را ترفند غرب برای از بین بردن حیا و انتقاد غرب‌ از رعایت‌ حجاب در ایران را نشانی‌ از گمراهی‌ غرب‌ و تناقض‌ شدید فرهنگ‌ غربی می‌دانند.

گسترش بی بندو باری ازابزار دشمن برای جنگ با ایران و اسلام است

از همین رو حجت الاسلام رضا آشتیانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر قم  در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره مسئله حجاب، اظهار داشت:حجاب و عفاف جزو ضروریات دین است به ویژه در استان قم که باید حفظ ظاهر شود و این انتظار بزرگان دین به جاست چرا که ظاهر تغییر کرده است .
وی این گسترش بی بندو باری را ابزار دشمن برای جنگ با ایران و اسلام برشمرد و گفت: دشمن از جنگ نظامی با ایران ناامید شده است ولی با فساد و گسترش بی‌بندوباری به دنبال به تباهی کشاندن جامعه است.




قیمت پارچه چادر مشکی 40 درصد بالا رفته است
اما امروز گرانی چادر یکی از مهم ترین معضلات بانوان ایرانی است که شاید بتوان گفت این گرانی در شرایط بد اقتصادی امروز مانعی در برابر حجاب شده است و همین مسئله باعث شده که بانوان ایرانی که تمایل به داشتن حجاب دارند به سمت مانتوهای بلند سوق پیدا کنند که در این خصوص اسدالله سلیمانی، تولیدکننده و مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف گفت: متأسفانه هر چند چادر نماد و هویت یک بانوی ایرانی است،  اما کالای فرهنگی به حساب نیامده و به همین دلیل از حمایت کالاهای فرهنگی نیز برخوردار نیست، به همین دلیل در سال 97 علی رغم وارد کردن کالاهای فراوان، این کالای کاملا فرهنگی در سبد اجناس وارداتی قرار نگرفت.
وی ادامه داد: در سه سال اخیر، هم در بحث تولید داخل و هم در بحث واردات هیچ کمک و حمایتی از سوی دولت در رابطه با محصولات عفاف و حجاب صورت نگرفته است. این در حالی است که به علت گرانی و بالا بردن محصولات حجاب فاخر و عفیفانه، بانوان ما به ترمیم چادرهای قدیمی خود رو آورده‌اند.
سلیمانی تأکید کرد: الان مجددا قیمت پارچه چادر مشکی 30 تا 40 درصد بالا رفته است و هیچ کس نیست که پاسخگوی بانوانی باشد که به دنبال حجاب هستند و توان خرید چادر را ندارند.

این در حالی است که ایران بزرگ‌ترین بازار مصرف پارچه چادر‌مشکی در جهان است و در عین حال بزرگ‌ترین واردکننده این محصول. گفته می‌شود تقاضای بازار ایران برای این محصول سالانه ۶۰ میلیون مترمربع است اما چرا با این حجم بالای مصرف تاکنون در زمینه تولید این محصول به توانمندی مورد‌ نیاز دست‌ نیافته‌ایم؟چرا به واردات چادر که از مهمترین ملزومات حجاب است ارز دولتی پرداخت نمی شود؟چرا چادر را جز بسته های فرهنگی محسوب نمی کنند تا در لیست کالاهای وارداتی قرار بگیرد؟

چادر وابسته به واردات و قیمت ارز است
در این خصوص محمود سیجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به مسئله گرانی چادر، اظهار داشت: چادر یک بحث ملی است چراکه بیش از 80درصد چادر وارداتی است.
وی افزود:  امروز در کشور فقط یک واحد تولید چادر فعالیت می کند در حالی که باید 5واحد تولیدی چادر داشته باشیم تا بتوانیم نیاز کشور را پاسخ دهیم.
سیجانی با اشاره به اینکه امروز در مسئله چادر وابسته به واردات هستیم، خاطرنشان کرد: در تولید پارچه چادر اول بافت پارچه مهم است که ظرافت خاصی دارد و اما مهم ترین مشکل در تولید چادر تکنولوژی رنگ است که مهم‌ترین ضعف امروز کشور است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله گرانی چادر کمبود است، گفت: اگر دولت می توانست به بحث واردات چادر ارز 4200 اختصاص دهد قطعاً قیمت چادر کاهش چشمگیری خواهد داشت.


قیمت چادر مشکی دست‌خوش نوسانات ارز است
از طرفی محمد کیمیافر، رئیس اتحادیه پارچه فروشان استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به دلایل گرانی چادر، اظهار داشت: چادر یک کالای خارجی است و از خارج کشور وارد می شود؛ امروزه بیشتر چادرمشکی‌های موجود در بازار از کشور تایلند تامین می‌شود، مقدار اندکی از این چادرها نیز ژاپنی است که به دلیل گرانی ارز این کشور، میزان چادرمشکی‌های تولید ژاپن در بازارهای داخلی بسیار پایین است.
چادر ایرانی از چادر چینی کیفیت بالاتری دارد
وی اضافه کرد: چادرمشکی‌های تولید چین نیز با کیفیت بسیار پایین در بازار موجود است، چرا که برخی از وارد کنندگان برای کاهش قیمت نهایی چادر، انواع بی‌کیفیت آن را وارد می‌کنند، در حالی که خرید این اجناس ضعیف برای مصرف کننده هیچ صرفه اقتصادی ندارد و کیفیت نمونه‌ی ایرانی از نمونه‌ی چینی موجود در بازار بسیار بالاتر است.
کیمیافر خاطرنشان کرد: قیمت چادر نیز مانند سایر کالاهای وارداتی، وابسته به نوسانات قیمت ارز است، چرا که یارانه‌ای به واردات چادر مشکی تعلق نمی‌گیرد و واردکننده چادر را با ارز آزاد و به قیمت روز وارد می‌کند.
کیمیافر در پاسخ به سوال خبرنگار ما که چرا به چادر ارز دولتی تخصیص داده نمی شود، گفت: شاید مسئولین اقتصادی کشور تشخیص داده اند که ارز دولتی به چادر ندهند.
وی در ادامه اضافه کرد: برخی گرانی ها که ریشه خارجی دارد به روز تغییر قیمت می دهد و تاجران ما برای وارد کردن چادر با قیمت دلار و یا درهم به صورت لحظه ای مواجه هستند.
تقویت تولیدات داخل برای خروج از وابستگی
کیمیا فر با اشاره به اینکه باید تولیدات داخل تقویت شود تا از وابستگی خارج شویم، گفت: ما در بحث نخ و رنگ چادر ضعف هستیم البته در این زمینه ها پیشرفت های خوبی داشته ایم اما کافی نبوده است.
وی خاطرنشان کرد: آن مقدار که می گویند چادر گران است واقعا گران نیست؛ چادر نسبت به جنس های دیگر گران نیست اگر چاد را سیاسی نکنند و یا به برخی مشکلات ربط ندهند مشکلی نخواهیم داشت.

در هر صورت حجاب و عفاف با موضوع حیا در جامعه ایرانی دارای پیشینه تاریخی مهمی است که با ظهور اسلام فرهنگ عفاف و حجاب  و پوشش ایرانیان تکمیل شد. عفاف، حجاب و پوشش اسلامی نه تنها زمینه ارتقاء امنیت اجتماعی در جامعه می‌شود بلکه از بروز آسیب‌های اجتماعی که دشمنان تدارک دیده‌اند جلوگیری می‌کند. به همین دلیل باید به این مسئله اهمیت ویژه ای داده شود و در این عرصه گام های موثری برداشت.

حسین حیدری

انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/19593