printlogo


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:
برای تحقق مبارزه با فساد باید شفافیت اقتصادی وجود داشته باشد
کد خبر: 1961
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه مبارزه با فساد به خواسته ای عمومی در جامعه تبدیل شده که شرط اصلی تحقق آن، همین شفافیت اقتصادی برای همه فعالان اقتصادی است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، دکتر محمدرضا پورابراهیمی  چهارشنبه شب در جمع گروهی از  طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه طرح بانکداری اسلامی مورد عنایت ویژه مراجع قرار نگرفت، اظهار داشت: وقتی از بنده برای شرکت در این نشست دعوت شد؛ ابتدا باور نمی کردم که تعدادی از طلاب حوزه علمیه قم به صورت ویژه روی مباحث اقتصاد اسلامی و بانکداری اسلامی کار می کنند؛ اما وقتی متوجه شدم این امر حقیقت دارد، سبب خوشحالی و مسرّت شد.
وی افزود: مدتی قبل هم استاد قرائتی از بنده خواستند تا خدمتشان برسم؛ آن جا بود که متوجه شدم ایشان هم در زمینه جمع آوری آیات اقتصادی قرآن مشغول فعالیت اند و به دنبال آن بودند تا بنده هم به عنوان یک استاد اقتصادی دانشگاهی در خدمتشان باشم که با کمال میل پذیرفتم.
وی ادامه داد: الگوی اسلامی اقتصاد آن قدر مهم است که برخی کشورهای اسلامی مانند مالزی، عربستان، اردن و پاکستان بر اساس فقه مذهبشان، روی این موضوع پژوهش های زیادی داشته و حتی برخی مسلمانان در برخی کشورهای اروپایی هم در این باره کار کرده اند.
پورابراهیمی با اشاره به تلاش های کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در دو دوره اخیر ، عنوان کرد: در دوره قبلی مجلس شورای اسلامی و با همکاری افرادی مانند حجت الاسلام دکتر مصباحی مقدم و دکتر احمد توکلی تلاش شد تا قانون بانکداری اسلامی اصلاح و برای تصویب نهایی به صحن علنی بیاید که این امر محقق نشد.
محمدرضا پورابراهیمی درباره تداوم این روند گفت: بنده این طرح را به عنوان اولین دستور کار کمیسیون اقتصادی در دوره فعلی قرار دادم و یک سال و نیم بر روی آن در کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی کار شد. پس از آن بود که تصمیم گرفتیم تا با توجه به مباحث فقهی طرح، نظر علمای حوزه های علمیه را نیز جویا شویم.
وی در عین حال بیان داشت: سال گذشته بود که برای ارائه این طرح و گرفتن نظر آقایان مراجع، خدمت برخی از آنان شرفیاب شدیم و طرح را ارائه دادیم که همه هم استقبال کردند؛ اما انتظار چند ماهه ما برای گرفتن نظرات مکتوب آقایان به جایی نرسید و تنها یکی از مراجع جزوه ای چند صفحه ای برای ما ارسال کردند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه جمع فعلی علاقمندان به مباحث اقتصادی و بانکداری اسلامی در حوزه علمیه قم مغتنم است؛ عنوان کرد: این جمع مایه امیدواری است تا ان شاء الله بتوان با تداوم این نشست های علمی در شهرهای مختلف و از جمله در قم و در تهران، به نتیجه ای قابل توجه برسیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی آن گاه به بیان به برخی مسائل مربوط به بازار سرمایه پرداخت و گفت: اگر به دنبال تخصیص درست و بهینه منابع کشور و همچنین رسیدن به شفافیت و انضباط مالی و اقتصادی، کارآیی و اثربخشی هستیم؛ باید تلاش شود تا به اصول بازار سرمایه پایبند باشیم تا همه بتوانند به صورت شفاف، بر عملکرد اقتصادی یکدیگر نظارت داشته باشند و همه چیز شفاف و آشکار باشد.
پورابراهیمی اضافه کرد: امروزه مبارزه با فساد به خواسته ای عمومی در جامعه تبدیل شده که شرط اصلی تحقق آن، همین شفافیت اقتصادی برای همه فعالان اقتصادی است.


انتهای پیام/120
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/1961