printlogo


نوشت افزار ایرانی در کشور تنها یک حامی دارد!
کد خبر: 19948
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، لوازم تحریر با نزدیک شدن به ماه مهر و آغاز سال تحصیلی، جلوه ویژه ای پیدا می کند. تولید و بروزرسانی این لوازم بنا به سلیقه هر نسل از دانش آموزان جزوی از مهارت های درآمدزایی در بازار لوازم تحریر است.
 
امسال برپایی کلاس های درس با شیوع ویروس کرونا، شیوه جدیدی را به خود می بیند و البته به نظر می رسد این نوع تدریس بر روی بازار خرید نوشت ابزارها تاثیری نداشته باشد چرا که دانش آموزان به صورت غیرحضوری هم برای انجام تکالیف خود به نوشت ابزارهایی مانند مداد، مدادرنگی، خودکار، پاک کن، دفتر و دفتریادداشت احتیاج خواهند داشت.
 
نام محصول حدود قیمتی
مداد مشکی
۹۰۰ تا ۳ هزار تومان
مداد قرمز
۲ هزار تومان
مداد نوکی
۱۰ تا ۴۰ هزار تومان
خودکار
یک هزار و۳۰۰ تا ۷ هزار تومان
پاکن
۴ هزار تا ۱۱ هزار تومان
مداد رنگی ۱۲ رنگ
۱۷ هزار تا ۴۵ هزار تومان
مداد رنگی ۲۴ رنگ
۳۰ هزار تا ۸۵ هزار تومان
دفتر مشق
۴ هزار تا ۱۲ هزار تومان
دفتر یادداشت
۲ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تومان
دفتر نقاشی
۳ تا ۱۰ هزار تومان
تراش
۳ هزار تا ۷ هزار تومان
*این نرخ ها میانگین فروش در بازار لوازم التحریر است
 
حال این بین یکی از والدین دانش آموزان در گفت و گو با خبرنگار ما از نرخ های متفاوت در بازار لوازم تحریر در فروشگاه ها گلایه کرده و می گوید: یک نوع مداد مشکی و قرمز در چند فروشگاه با قیمت های مختلف به فروش می رود و این نشانگر نبود نرخ معین برای فروشندگان است. اتحادیه لوازم تحریر علاوه بر تعیین نرخ مصوب، باید نظاره گر و اعمال جریمه برای گرانفروش ها را هم مدنظر داشته باشد.
 
باتوجه به اینکه اکثر والدین به اتحادیه فروشندگان لوازم تحریر شکایت داشتند به سراع این نهاد رفتیم تا صحبت های رئیس اتحادیه را هم راجع بازار لوازم تحریر امسال با مهمان ویژه اش(کرونا) را هم بشنویم.

فروشندگان لوازم التحریر نگران کسادی بازار

موسی فرزانیان رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم تحریر و نوشت افزار تهران در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصاد باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت بازار در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: سال تحصیلی امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا کاملا متفاوت تر از سال های گذشته به صورت آنلاین و غیر حضوری برگزار خواهد شد.
 
بیشتر بخوانید:

وی افزود: سال گذشته نیز تقریبا تمام مدارس و دانشگاه ها نیمه دوم سال تحصیلی را به دلیل شیوع این بیماری تعطیل بودند اما تفاوت آن با سال تحصیلی جدید این است که، امسال از ابتدا کلاس ها به صورت مجازی بر گزار خواهند شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم تحریر و نوشت افزار تهران بیان کرد: با برگزاری سال تحصیلی به صورت مجازی ضربه زیادی به بازار لوازم تحریر وارد می کند و فروش اقلام در این بازار به حداقل می رسد.
 
رکود کامل بازار لوازم تحریر در آستانه سال تحصیلی جدید/ مواد اولیه تولید مداد وارداتی است

فرزانیان با ذکر این مطلب که چشم فروشندگان به بازار شهریور است، ادامه داد: سهم زیادی از فروش واحدهای صنفی مربوط به بازار شهریور است و این فروشندگان هر ساله در این ایام محصولات زیادی را هم به دانشجویان و هم مراکز آموزشی می فروشند که متاسفانه امسال با نگرانی فراوان برای کسادی بازارشان مواجه هستند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم تحریر و نوشت افزار تهران عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا بازار فروش لوازم تحریر را تا حدودی مختل کرد و هم اکنون این بازار در رکود کامل است به طوری که برخی واحدها حتی هزینه اجاره مغازه خود را در نمیاورند.

نیمی از لوازم التحریر موجود در بازار، ایرانی است

وی با اشاره به تولیدات داخلی تصریح کرد: وضعیت عرضه لوازم تحریر ایرانی در بازار‌های داخلی نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است به طوری که هم اکنون بیش از ۵۰ درصد کالا‌های موجود ایرانی است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم تحریر و نوشت افزار تهران مطرح کرد: قیمت لوازم تحریر همانند کالاهای دیگر از نرخ ارز تاثیر می گیرد و دچار نوسان می شود چراکه بسیاری از مواد اولیه کالاهای تولید داخل نیز از کشور های دیگر وارد می شوند.

واردات چوب مداد مشکی!

فرزانیان ابراز کرد: به عنوان مثال برای تولید مداد های چوبی از یک نوع چوب خاصی استفاده می شود که زیر ساخت کاشت درخت مورد نظر در کشور وجود ندارد. در صورتی که روند تولیدات داخلی ادامه پیدا کند و کیفیت این محصولات افت پیدا نکند، نیاز بازار به نمونه های خارجی به حداقل خواهد رسید.
 
به یکی از فروشندگان لوازم تحریر سری زدیم تا مشکل اصلی پیش آمده برای این صنعت بعد شیوع ویروس کرونا را جویا شویم، علیزاده یکی از فروشندگان لوازم تحریر در خیابان ولیعصر تهران در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: ما هر سال ناشکری می کردیم اما امسال وضعیت فروشمون خیلی ضعیف است، این ضعف بیشتر در فروش لوازمی مثل کیف و جامدادی و ابزارهای این چنینی مشهود است.  برخی روزها که مشتری خوب به مغازه هایمان می آمد، کمتر از قیمت خرید جنس به آن ها می فروشیم که حداقل اجاره ها و هزینه های مغازه رو بتوانیم در بیاریم.
 
اما مشکل هرساله این صنعت و استقبال بسیاری از خانواده ها از برندهای خارجی، به ضعف در طراحی و برندسازی ایرانی باز می گردد. هستند شرکت هایی که در طراحی هایی نوین و بروز همگام با طراحی های دنیا پیش رفته اند اما همچنان صنعت نوشت ابزار در ایران جای کار بسیاری دارد.

مسئولان نوشت ابزار ایرانی در دست بگیرند

مهرناز شریفی، تولید کننده نوشت ابزار ایرانی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به پیشرفت چشمگیر طراحی لوازم تحریر در ایران، بیان کرد: سالهاست که برای بهتر شدن برندهای تجاری از جمله برندهای محصولات ایرانی تلاش شده است. اما هنوز طراحان داخلی حمایت معنوی نمی شوند تا طرح های بکر و مناسب با سلیقه ایرانی روی دفترچه ها نقش ببندند.
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا خانوارهای ایرانی از خریدن لوازم و نوشت ابزارهای ایرانی هنوز هم استقبال چندانی نمی کنند؟ تاکید کرد: به نظر می رسد عمده ترین مشکل به طراحی ها بازمی گردد اما چنین هم نیست، طراحی ها از پویانمایی ها و رسانه های تصویری حوزه کودک سرچشمه می گیرند و چرخش چرخ صنعت لوازم التحریر علاوه به دست طراحان، بلکه به دست سازندگان فرهنگ تصویری کشور نیز محقق می شود.
 
این تولید کننده ایرانی در پایان به اهمیت استفاده لوازم تحریر ایرانی توسط مسئولان و تبلیغ به دستان دولت مردان اشاره کرده و گفت: همانطور که  رهبر  انقلاب تمام تلاش خود را با ظرافت خاص به تبلیغ کالای ایرانی به ویژه نوشت ابزار ایرانی به کار بسته اند، مسئولان نیز باید خود الگوی جوانان آینده باشند تا بتوانیم با استفاده از کالای داخلی هم دست تولیدکننده را بگیریم.
 
 
رکود کامل بازار لوازم تحریر در آستانه سال تحصیلی جدید/ مواد اولیه تولید مداد وارداتی است
* تصویری که تولیدکننده از تلاش رهبر انقلاب برای ترویج استفاده از نوشت ابزار ایرانی از آن یاد کرد
کلام آخر به این نکته می‌رسیم که بازار لوازم تحریر امسال را به عنوان سخت‌ترین سال فروش خود سپری خواهد کرد. سالی که حتی با وجود بیش از ۱۰ میلیون دانش آموز و ۲ میلیون دانشجو بازهم به علت کلاس‌های غیرحضوری به مشکل برخواهد خورد. پس انتظار می‌رود که از دو سمت مسئولان و مردم خرید از لوازم ایرانی رونق بیشتری داشته باشد تا از واردات این اقلام جلوگیری و چرخ تولید ملی به چرخش بیفتد.



انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/19948