printlogo


گزارش قم فردا از وعده های ناتمام پروژه مترو؛
مترو قم همچنان در پس وعده ها/ چه زمانی مترو قم به حرکت در می آید؟
کد خبر: 20038
بیش از ده سال است که عملیات اجرایی مترو قم شروع شده است و در این مدت بارها و بارها وعده سوار شدن مردم قم به مترو داده شده است که هر بار به دلایل نبود اعتبار، تحریم و... عملیاتی نشده است و در جدیدترین وعده قرار است این پروژه تا پایان دولت تدبیر وامید به بهره برداری برسد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، «قم» شهری مذهبی که به عنوان یکی از میعادگاه‌های مسلمین و به‌خصوص شیعیان جهان به شمار می‌آید. شهری که قرن‌هاست به خاطر بافت و موقعیت جغرافیایی‌اش مورد توجه بوده است. اما با این تفاسیر با اینکه معماری و موضوعات و پروژه‌های شهری قم جزو اولویت‌های آن است، اما برخی دوگانگی‌ها بسیاری از پروژه‌های این شهر را زمین‌گیر کرده است. از جمله این پروژه ها می توان به مترو، منوریل و فرودگاه که از پروژه های مهم و گل سرسبد استان است یاد کرد.
این در حالی است که استاندارد قم در نشستی که اوایل شهریور ما با اصحاب رسانه داشت در خصوص این پروژه گفت: در بحث مترو همه مسئولان استان در تلاش هستند که خط یک و فاز نخست این پروژه تا پایان دولت تدبیر وامید به بهره برداری برسد و در اولویت کاری من قرار دارد؛ منوریل هم در سطح شهری و ملی تعیین تکلیف می‌کنیم ولی هیچ وعده‌ای نمی‌دهیم.
در خصوص مترو باید گفت که مترو یکی از امن ترین و راحترین وسایل برای جابجایی مسافر می باشد، این نوع حمل و نقل 150سال است که در دنیا رایج و استفاده می شود اما در ایران از این قطار زیرزمینی و یا همان مترو نزدیک به 20سال می باشد که در چرخه حمل و نقل کشور قرار گرفته است.
این نوع حمل و نقل در شهرهایی که جمعیت بالا و مسافر پذیر ، بالاترین راندمان را دارد از همین رو قم یکی از کلان شهرهای کشور می باشد که حجم بالایی از مسافران و زائران به این استان سفر می کنند که باعث کندی ترافیک و تردد در شهر می شوند.
در نیمه دوم سال 88 بود که عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم با اعتباری بالغ بر هزار و 100 میلیارد تومان توسط  قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با زمان‌بندی پنج ساله آغاز شد. طبق طرح اولیه خط A قطار شهری قم از مسیر جنوب غربی به شمال غربی یعنی از مسجد مقدس جمکران تا قلعه کامکار است که دسترسی به آن از طریق 14 ایستگاه میسر می‌شود. طبق طرح اولیه متوسط فاصله هر ایستگاه خط A قطار شهری قم قریب به یک کیلومتر بوده و ظرفیت حمل و نقل آن بیش از 22 هزار نفر در ساعت خواهد بود.
با وجود کلنگ زنی خط مترو قم اما به دلیل نبود دستگاه حفاری مکانیزه قریب به دو سال حفاری تونل مترو از مسیر مسجد مقدس جمکران به صورت دستی انجام شد که نتیجه مناسبی در بر نداشت و شهریور 92 بود که بالاخره دستگاه حفاری TBM در مسیر تونل مترو قم از سمت قلعه کامکار مستقر شد.
با این وجود اما مشکلات اعتباری، تحریم ها و برخی مسائل دیگر موجب شد این پروژه آن‌چنان که باید با پیشرفت و سرعت مناسب حرکت کند حرکتی نداشته باشد و هر بار از زمان بندی در نظر گرفته عقب تر برود. البته ناگفته نماند که با روی کار آمدن مدیریت جدید شهری در قم میزان شتاب این پروژه بیشتر شد اما این حرکت هم چنگی به دل نزد و این پروژه همانند پروژه های دیگر استان برای مردم سودی نداشته است.
اما مسئله مهم این است که در ابتدای راه پروژه مترو زمانبندی که از سوی مسئولین اعلام می شد در خصوص پایان کامل مترو در فلان سال می باشد اما با گذشت این زمان بندی ها و عدم اتمام پروژه و نبود شتاب مناسب، مسئولین استان مجبور شدند که این زمانبندی ها را بر اساس خطA و B اعلام کنند.
با توجه به تقسیم بندی مسیر یک خط مترو و اعلام زمان بندی های جدید برای اتمام پروژه مترو بازهم این اتفاق رخ نداد و مشکلات مختلف مانع از پایان یافتن این پروژه شده است.
این در حالی است که فقط استاندار قم در این زمینه در ابتدای سال وعده پایان فاز نخست مترو تا پایان سال جاری خبر داد که این وعده همان طور که در ابتدای مطلب بیان شد در اوایل شهریور ماه تبدیل به پایان دولت تدبیر و امید شد.
در هر حال آنچه که مهم است در این زمینه وعده های بسیار از سوی مسئولین داده شده است ، وعده هایی که مشکلات فراوانی که مهم‌ترین آن اعتبار است مانع از سوار شدن شهروندان قمی بر این قطار زیرزمینی شده است.

حسین حیدری

انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/20038