printlogo


اساتید حوزه و دانشگاه در گفتگو با قم فردا تاکید کردند؛
مسئولین زمینه‌ و شرایط ازدواج آسان را فراهم کنند/ اخلاق و تقوا در خانواده منجر به کاهش طلاق می شود
کد خبر: 20132
امر به ازدواج درآوردن پسران و دختران، فقط متوجه پدران و مادران نیست بلکه این مسئله مربوط به متولیان فرهنگی کشور و مسئولین امر هم می باشد که باید شرایط و زمینه های ازدواج آسان را فراهم کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، هر کس ازدواج کند، نصف دین خود را حفظ کرده است؛ این سخن از پیامبر اکرم(ص) می باشد که اهمیت مسئله ازدواج و به طبع آن اهمیت خانواده را می رساند. خانواده یکی از مهمترین بنیان های اجتماعی در جامعه می باشد و از اهمیت بالایی در بین اهلبیت(ع) و مورد توجه ویژه خداوند در قرآن می باشد.
یکی از چالش‌ها و بلکه معضلات بزرگ امروز کشورمان که آثار و تبعات منفی در حال و آینده دارد، مسأله ازدواج جوانان است که آثار سوء اجتماعیِ فراوانی را در حال و آینده به دنبال دارد. تأثیر منفی در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگ عمومی، اثر مستقیم در مقوله خانواده و منفی شدن تراز جمعیت و مؤلفه‌های اقتدار، اموری است که نیازمند تدبیر سریع مسئولین می‌باشد. موانع و سخت شدن ازدواج و فرار ناخواسته جوانان از تشکیل خانواده، امری خطرناک است که سقوط بسیاری از ارزش‌ها را به دنبال دارد. آمارهای نگران کننده در بالا رفتن سن ازدواج پسران و دختران و طلاق‌های بعضاً ناخواسته از دیگر مشکلاتی است که گریبانگیر جامعه شده است و این در حالی است که متولیان امر، تصمیم و طرح شایسته‌ای در این زمینه ندارند و شاید تبدیل به امری رها شده باشد.



ازدواج موفق با تکیه بر اصول انسانی و اسلامی
این در حالی است که حجت الاسلام حسین بنیادی، نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه  ازدواج مبارک امیرالمؤمنین امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) را یک ازدواج مبتنی بر اصول و ارزش‌های انسانی و اسلامی است، گفت: چنان که الگوسازی این پیوند مبارک در جوامع و زمان‌های مختلف باید با تکیه بر همین اصول باشد.
وی ادامه داد:  ایمان، اخلاق، شناخت و اعتماد، عزم و جدیت برای تشکیل خانواده، تلاش و همیاری در جهت ساماندهی امور زندگی از اصول تشکیل دهنده الگوی روزآمدِ ازدواج موفق است.
این استاد سطوح عالی حوزه بیان داشت: درک روحیات طرفین، شناخت موقعیت‌های زندگی مشترک، لحاظ روحیات مردانگی و زنانگی همسران و توجه به حقوق و نیازهای زوجین از یکدیگر، تطابق و همانندی حداکثری همسران در شئون مختلف، فهم مشترک از موضوعات عقلانی و عاطفی مرتبط با زندگی مشترک، تحلیل شرائط خاص زندگی و تدبیر و تصمیم‌های مرتبط با تکامل زوجین در کنار یکدیگر، از اموری است که آیات قران کریم و روایات بر آنها دلالت دارد.

 باید گفت که خانواده یک جامعه برتر می‌باشد هرمقدار به این نهاد اهمیت بیشتری دهیم در ایجاد فضای آرامش در جامعه نیز موفق‌تر خواهیم بود از طرفی هم  اگر سلامت خانواده را تأمین کنیم سعادت افراد و سلامت اجتماعی را نیز تضمین کرده‌ایم و همچنین برگه برنده هر جامعه موفقی درگرو خانواده سالم و آرام و محبت در میان اعضای خانواده می‌باشد.

اخلاق و تقوا در خانواده منجر به کاهش طلاق می شود
با توجه به این مسئله معصومه ظهیری، کارشناس مسائل خانواده در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به آفت‌های خانواده، گفت: مسائلی که خانواده را متلاشی و تهدید به عدم تعادل می‌کند این است که فضای خانواده جای حمایت، محبت و مشورت نباشد وجای خود را با درگیری ها و سوءظن‌ها عوض کند.
وی ادامه داد: یکی از آسیب هایی که امروز جوامع را تهدید می کند بحث فروپاشی و تزلزل در خانواده است. خداوند برای بنای خانواده در تشکیل، تحکیم و مراقبت اهمیت بسیاری قائل شده است.
معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران گفت: خانواده محلی است که اگر خوب بنا شود باعث می شود به تنش و تزلزل کمتر مبتلا شود. خانواده مستحکم خانواده ای است که دارای نقطه تعادل است یعنی اگر هم تهدیدی درآن به وجود بیایید قوام اعضای خانواده باعث می شود فروپاشی در آن اتفاق نیفتد.
وی افزود: در خانواده هایی که خانواده مقدس است و اخلاق و تقوا در آن وجود دارد تزلزل و فروپاشی خیلی دیرتر اتفاق می افتد و صبوری و سازگاری بیشتر است .


پدر و مادر در خانواده شالوده محبت هستند
از طرفی حجت الاسلام و المسلمین علی اسلامی، عضو خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به جایگاه و ارزش خانواده در اسلام، بیان داشت: اگر خانواده ها سالم و صالح باشند در نتیجه جامعه سالم و صالح خواهیم داشت به همین دلیل در اسلام خانواده به‌صورت ویژه‌ای مورد تاکید و سفارش قرار گرفته است.
وی ادامه داد: مسائلی که عامل وحدت و صمیمیت خانواده است عمدتاً به پدر و مادر مربوط می شود، اگر پدر و مادر در خانواده شالوده محبت را پی‌ریزی کنند و برنامه ریزی داشته باشند تا صداقت و صمیمت ارائه دهند قطعاً اعضای خانواده به همین منوال بار می آیند.
ایمان، تقوا ، تقید شرعی و اخلاقی باعث استحکام نهاد خانواده می شود
همچنین در این خصوص آیت الله کعبی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به استحکام نهاد خانواده بیان داشت: برای استحکام نهاد خانواده باید گفت که ایمان، تقوا ، تقید شرعی و اخلاقی باعث تشکیل خانواده متعالی و نورانی خواهد شد و همه مشکلات در چارچوب ایمان، اخلاق و تقوا آسان می شود.
تلاش برای تحکیم بنیان خانواده در پایه مهر ، محبت ، گذشت و فداکاری و نیز در پایه احساس مسئولیت در رشد و کمال و در نتیجه تقویت ارتباط عاطفی بین اعضای خانواده با محوریت والدین از نکات مهم این مسئله می باشد.
از طرفی روابط بین اعضای خانواده یکی از اصل های مهم در خانواده است که می تواند فرزندان را به بیرون از خانه سوق دهد و یا ندهد پس ارتباط و صحبت و محبت و صمیمیت بین افراد خانوده یک امر ضروری است تا خانواده دچار برخی آسیب های اجتماعی نشود.

امر به به ازدواج درآوردن پسران و دختران، فقط متوجه پدران و مادران نیست بلکه امر به کسانی است که می‌توانند و قدرت بر ایجاد زمینه‌های ازدواج جوانان را دارند، می‌باشد. توجه به این نکته که اقتضاءات هر زمانی و شرائط زندگی در هر دوره‌ای متفاوت از دوره دیگر است، موضوعی است که راه را برای تصمیم‌های نو باز و مدیران بخش فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را از بند جمود فکری نسبت به امور اساسی و سرنوشت‌ساز، نجات می‌دهد.
به هرصورت چنانکه رهبر فرزانه انقلاب و سایر مراجع عظام دامت برکاتهم و نخبگان و دلسوزان بارها گفته‌اند، موضوع و معضل ازدواج جوانان را باید جدی گرفت، برنامه‌ریزی کرد و اقدامات و حمایت‌های شایسته را در راستای تسهیل امر ازدواج انجام داد.


ایجاد زمینه‌ها و شرائط آسان ازدواج

از همین رو حجت الاسلام حسین بنیادی، نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین در گفتگو با خبرنگار ما گفت: نکته مهم در تحقق و فراگیری ازدواج جوانان، ایجاد زمینه‌ها و شرائط آسان ازدواج می‌باشد، این مهم به دو عامل اصلی بستگی دارد؛ عامل اول مربوط به همت جوانان می‌باشد. قوت و قدرت جوانی بعلاوه درک بالای جوانان، مهم‌ترین عامل در شکل‌گیری زندگی‌ مشترک و تشکیل خانواده می‌باشد، این عامل سرآمد تمامی عوامل دیگر است که نشأت گرفته از تعلیم و تربیت صحیح خانوادگی و فرهنگ بالای جوانان ایران اسلامی دارد.
وی بیان داشت:  هر چند در این رابطه نباید از هجوم و سیطره مرئی و نامرئی افکار و فرهنگ‌های ناهمگون و نامتناسب با سبک زندگی اسلامی ایرانی و تخریبِ افکار و تصمیم‌های جوانان غفلت نمود. به نظر می‌رسد با تمام تنگناها و کاستی‌هایی که وجود دارد، عامل جوانی بقدری مهم و مؤثر است که تمام امور دیگر را می‌تواند تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
غفلت مسئولین و متولیان از ازدواج آسان
وی ادامه داد: عامل دوم مربوط به مجموعه سازمان‌ها، نهادها و کارگزاران حکومتی و حاکمیتی است که متولی و متصدی منظومه فرهنگی و اقتصادی کشور می‌باشند. در این رابطه باید بی‌پرده و شفاف سخن گفت، چرا که موضوعات مهمی مانند ازدواج، فرزندآوری و جمعیت از معضلات بزرگ کشور است که حال و آینده کشور را تحت تأثیر جدی خود قرار می‌دهد، حقیقتا عملکرد قانون‌گذاران و مجریان در بخش‌ها مختلف مردود است که خواسته یا ناخواسته مرتکب خطای بزرگی شده‌اند.
این استاد حوزه بیان داشت: آماری که درباره جوانان پسر و دختر ازدواج نکرده داده می‌شود، آماری که درباره جمعیت جوانانی که قطعا ازدواج نمی‌کنند، آماری که درباره رشد منفی جمعیت داده می‌شود، آماری که اخیرا درباره سقط جنین در کشور داده می‌شود، نشانگر کوتاهی عامدانه یا جاهلانه مسئولین در ادوار مختلف دارد که در هرصورت گناه و جرمی نابخشودنی است و متأسفانه با علم به این امور هنوز برنامه‌ای قابل قبول و اجرا در این رابطه وجود ندارد تا جائی که ازدواج‌های آسان نیز سخت و دشوار گردید است.
وی افزود: مهم‌ترین دلیل این نابسامانی، استفاده نکردن از کارشناسان متبحر در حوزه‌های تسهیل کننده امر ازدواج و جمعیت است. طرح‌ها، قوانین و آئین نامه‌های بی‌ سر و ته که گویا در خلأ نوشته شده و در خلأ ابلاغ شده بهترین مؤید این امر است. مسئولین و مدیران بدانند که مسأله ازدواج در شرائط عادی از امور دستوری و توصیه‌ای نیست، حال که اوضاع دشوار و دشوارتر گردیده است.

در هر صورت امیدواریم مسئولین فرهنگی کشور در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند تا در آینده مشکلات دیگری از این طریق گریبانگیر کشور و جامعه نشود.


حسین حیدری
انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/20132