printlogo


آیت الله عابدی عنوان کرد
امام سجاد(ع) اسوه باور به غیب و باورهای نامحسوس
کد خبر: 20261
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که امام سجاد(ع) اسوه باور به غیب و باورهای نامحسوس هستند، گفت: کلمات امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه مملو از معنویت و باورهای مجرد است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آیت الله «احمد عابدی» در پیامی به «ششمین نشست بزرگداشت مقام شامخ حضرت سیدالعابدین علیه السلام» که به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان عصر امروز(یکشنبه 23 شهریور) در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام سجاد(ع) اظهار داشت: ایشان دو لقب معروف «سجاد» و «زین العابدین(ع)» دارند؛ یکی از علمای اهل سنت نیز در کتب با نام سجاد یاد می‌ شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: محمد بن منکدر از علمای اهل سنت به سجاد معروف است، او یک مغازه لباس فروشی داشت، اهل سجده بود حتی وقتی باران نمی آمد خدا را به حق او قسم می‌ دادند ولی انسانی جاهل و بی سواد بود اما امام سجادی که ما از او یاد می‌ کنیم علمی دارد که از پیامبر به امیرالمؤمنین(ع) رسیده است.

 

وی با بیان این که دین توصیه کرده که انسان باید سراغ عالم برود، عنوان کرد: حتی در عبادت، کمیت خیلی مهم نیست بلکه کیفیت اهمیت دارد؛ یعنی مهم رسیدن انسان به مقام معرفت است همچنانکه امام خمینی(ره) فرمودند یک نفر نداریم که مثل امیرالمؤمنین(ع) لا اله الا الله گفته باشد چون علم و ادراکی که ایشان دارد، هیچ کس ندارد.

 

آیت الله عابدی با بیان این که شعار این همایش به درستی امام سجاد اسوه معنویت، اسوه مقاومت و اسوه عقلانیت نام گذاری شده است، گفت: یک نفر به امام سجاد(ع) فرمود: زنی که شما دارید از طرفداران عثمان است و حضرت علی(ع) را لعن می‌ کند، اما تا وقتی که به یقین نرسید، او را طلاق نداد که نشان از عقلانیت ایشان در حوزه عمل است.

 

وی افزود: کلمه معنویت در قرآن و روایات به کار نرفته است حتی در تاریخ اسلام هم شاید 10 قرن یکی دوبار این کلمه به کار رفته است یا در کلمات امام خمینی(ره) این واژه خیلی نیامده است؛ آن چیزی که می‌ شونیم ومحسوس است لفظ است ولی پشت لفظ چیزی قرار دارد که اصل است، آن همان معنا است به همین جهت وهابیت معنویت ندارد چون آنها فقط جسم را قبول دارند و باطن گرا نیستند، از این رو کسانی که به روح، قیامت، بهشت و جهنم، وحی و فرشتگان اعتقاد دارند یا به خدای حقیقی ایمان دارند اهل معنویت هستند.

 

عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه قم در ادامه عنوان کرد: قرآن به جای کلمه معنویت از کلمه «غیب» استفاده کرده است، از این رو اگر گفتیم کتاب قرآن دارای ناپیداهایی است که مشخص نیست و به چشم ظاهر دیده نمی شود و آن باطن اصل کاری است اهل معنویت هستیم و دعاهای امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه همین گونه است.

 

وی با اشاره به این که امام سجاد(ع) اسوه اعتقاد به غیب و اسوه به باورهای نامحسوس بودند، خاطرنشان ساخت: امیدواریم بتوانیم همه در پناه امام سجاد(ع) به دستورات ایشان عمل کرده و در مسیر معنویت کوشا باشیم.




انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/20261