printlogo


شرایط نامساعد اقتصادی توجیهی برای کسب مال حرام نیست
کد خبر: 20869
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که برخی از پرداخت ها و دریافت های رشوه را با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی در جامعه توجیه می کنند ادامه داد: سخن دین این نیست که حلال خوردن تنها مربوط به شرایط رفاه افراد و جامعه است، بلکه تمرکز بر حلال و دوری از حرام مربوط به همه زمان هاست.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی جمعه شب در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و درباره ادامه موضوع «إصلاحات» با بیان این که یکی دیگر از اقسام إصلاحات، اصلاح اقتصادی و مالی است اظهار کرد: یکی از مهم ترین مسائل دینی توجه به نوع «درآمد» و نوع «مصرف» برای دینداران است که هر دو این موارد باید حلال و نباید یکی از موارد حلال و دیگری حرام باشد.

وی افزود: در روایت است که پیامبر خدا (ص) برای دوران بعد از خود نگران رواج «کسب و کار حرام» در امت بودند و به همین دلیل است که امیرالمؤمنین (ع) در بازار کوفه قدم می زد و حتی گاهی با صدای بلند، بازاریان را نصیحت می فرمود.

 

یاد ایامی که درس «مکاسب مُحرّمه» در بازار قم رایج بود

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیّه با اشاره به این که برخی بازاریان قم در درس های «مکاسب مُحرّمه» برخی عُلَما حضور پیدا می کردند یادآور شد: باید همان گونه که در زمان های نه چندان دور، عُلمایی مانند آیات سید مهدی روحانی یا احمدی میانجی در قم و برای بازاریان مکاسب مُحرمّه می گفتند، امروز هم شرکت در چنین کلاس هایی حتی به صورت فشرده برای اهالی کسب و کار لازم دانسته شود تا آنان اصول دینی کسب و کار را در این کلاس ها فرا گیرند و آن را در کار خود به کار ببرند.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: اهمیت این مسئله تا آن جاست که مال و کسب حرام می تواند در نسل و اعمال انسان اثر منفی بر جای گذارد، آثاری که برخی اوقات جبران آن بسیار دشوار و یا حتی غیرممکن است.

 

فضای مجازی، مکانی برای بروز شهوت مخفی

رفیعی سپس به نگرانی دیگر حضرت رسول الله (ص) برای اُمّتشان و در دوران بعد از خود اشاره و خاطرنشان کرد: نگرانی دیگر حضرت درباره «شهوت مخفی» یا همین روابط نامشروع غیرآشکار مانند روابط افراد در فضای مجازی است که متأسفانه امروزه برخی به آن مبتلا هستند.

وی با بیان روایتی دیگر از یکی از معصومین (ع) درباره اقسام دزدی ها ادامه داد: در این روایت چنین بیان شده که سه گروه دزدند که یکی از آن ها افرادی هستند که مانع زکات می شوند، چراکه زکات در چهار مورد از غلات یعنی برای برخی کشاورزان، در سه مورد از حیوانات یعنی برای برخی از دامداران و همچنین در موضوع طلا و نقره بر اساس شرایطی واجب دانسته شده است.

رفیعی گفت: بنده شنیده ام که بر اساس آمار، تنها ده درصد واجدان شرایط زکات، اقدام به پرداخت این واجب الهی می کنند در حالی که خداوند در قرآن و بعد از اشاره به اقامه نماز، به پرداخت زکات اشاره می فرماید که نشانه اهمیت آن است.

وی گروه دیگر دزدان را بر اساس این روایت، افرادی دانست که تصمیم به عدم پرداخت مهریه دارند و تصریح کرد: گروه سوم دزدان هم افرادی هستند که قرض و وام را به نیت عدم پرداخت آن دریافت می کنند.

 

تغییر نام برخی گناهان و اقدام به آن

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیّه با بیان این که رشوه نیز در روایات و متون دینی کُفر دانسته شده است افزود: حضرت امیرالمؤمنین (ع) در خطبه 156 نهج البلاغه چنین بیان می فرماید که رسول الله (ص) به ایشان فرمود علی جان! زمانی خواهد رسید که برخی مردم عنوان گناهان را تغییر می دهند و سپس اقدام به آن گناه می کنند، مانند امروز که برخی رشوه را به عنوان پول چای نامگذاری کرده و اقدام به دادن و گرفتن آن می کنند که در هر صورت حرام است.

 

شرایط نامساعد اقتصادی، مال و کسب حرام را توجیه نمی کند

این کارشناس برجسته علوم دینی با اشاره به این که برخی این نوع پرداخت ها و دریافت ها را با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی در جامعه توجیه می کنند ادامه داد: سخن دین این نیست که حلال خوردن تنها مربوط به شرایط رفاه افراد و جامعه است، بلکه تمرکز بر حلال و دوری از حرام مربوط به همه زمان هاست.

استاد حوزه علمیه قم افزود: بنابراین توصیه به همگان این است که هرکس در هر جایگاه و شغلی باید به اصلاح مالی و اقتصادی خود توجه داشته باشد، یعنی اگر افراد به پرداخت خُمس به عنوان یک واجب الهی بی توجه هستند باید برای خود حساب سال خُمسی قرار دهند و حتی اگر فقیر و نیازمند هستند نیز این حساب و کتاب را داشته باشند.

وی اضافه کرد: پرداخت زکات برای مشمولان و همچنین کم کاری نکردن افراد در هر جایگاه و شغل، مصادیق دیگری از این اصلاح مالی و اقتصادی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رفیعی همچنین بیان داشت: حتی خود بنده هم به عنوان یک سخنران نباید کم کاری داشته باشم و اگر بدون مطالعه در منبر حاضر بشوم، حق الناسی بر ذمّه من خواهد آمد، چراکه سبب تضییع وقت مردمی می شوم که پای سخنان بنده می نشینند.




انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/20869