printlogo


صادقی نسب در گفتگو با قم فردا:
قدرت سیاسی و اقتصادی آمریکا در جهان رو به افول است / آمریکا در عرصه بین‌الملل تحت‌فشار چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران است
کد خبر: 21474
استاد دانشگاه تهران با بیان این‌که قدرت سیاسی و اقتصادی آمریکا در جهان رو به افول است، گفت: آمریکا در عرصه بین‌الملل تحت‌فشار چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران است.
دکتر شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به افول روزافزون آمریکا در جهان اظهار داشت: اگر بخواهیم در خصوص نفوذ آمریکا و نظام سرمایه‌داری در کشورهای مختلف دنیا تا پیش از انقلاب بپردازیم بهتر است که یک نگاه تاریخی به ایالت متحده بیندازیم.
وی ادامه داد: از سال 1774 در واقع زمان انقلاب آمریکا علیه انگلستان تا اواسط قرن نوزدهم که جنگ‌های داخلی آمریکا بود این نظام یک نظام سرمایه‌داری و برده‌داری بود.
صادقی نسب تأکید کرد: از بعد از آزادسازی برده‌داری تغییر چندانی در توزیع ثروت اتفاق نیفتاد و این روند همچنان ادامه داشت و از بعد از جنگ جهانی دوم، آمریکا سیطره و نفوذ خودش را در سرتاسر دنیا گسترش داد و شرکت‌های آمریکایی نفوذ خودشان را در کشورهای مختلف باز کردند و در هر کشوری که وارد شدند حکومت‌های دست‌نشانده ای را بر سرکار آورده و حاکمیت اقتصادی و سیاسی خودشان را تثبیت کردند.
وی تأکید کرد: استثمار کشورهای دیگر و صرف منابع آن‌ها در آمریکا موجب شد که مردم آمریکا از نظر رفاه به شرایط مطلوبی برسند اما در مقابل کشورهای درحال‌توسعه همچنان در زیر سلطه سرمایه‌داری بودند و در داخل کشور نیز رژیم پهلوی در زیر سلطه آن کشور بود که نمونه آن کودتای 28 مرداد است.
دانش‌آموخته دانشگاه گریفیث استرالیا ادامه داد: در واقع انقلاب اسلامی ایران شکستی بر نظام سلطه بود و خاری در چشم استکبار سرمایه‌داری بود و همان طوری که شاهد هستیم که بیش از 42 سال است که برای صدمه زدن به انقلاب در تلاش هستند.
وی افزود: از بعد از سال 1980 ما سلطه بیشتر شرکت‌های ثروتمند در عرصه داخلی ایالت‌های متحده را شاهد بودیم به‌خصوص از زمان ریگان فاصله و شکاف طبقاتی در ایالات متحده بیشتر شد.
صادقی نسب تصریح کرد: اگر بخواهیم شرایط امروز آن‌ها را بررسی کنیم، در حدود 30 میلیون نفر بیکار در آمریکا هستند و بیش از 33 میلیون نفر افرادی هستند که با دستمزدهای حداقلی زندگی می‌کنند و علاوه بر این در بسیاری از آمارها 150 میلیون آمریکایی در زیرخط فقر زندگی می کنند.
وی ادامه داد: وضعیت در آمریکا به شدت بحرانی بوده و هر روز هم در حال بدتر شدن است که اعتراضات اخیر این مهم را به‌خوبی نشان می دهد.
استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: فقر گسترده و اختلاف شدید طبقاتی و نژادپرستی آن‌ها ثبات امنیتی این کشور را نیز تهدید می‌کند.
صادقی نسب به وضعیت این کشور در زمینه بین‌المللی اشاره کرد و بیان داشت: از سوی دیگر آن سلطه‌ای سیاسی که در سایه اقتصاد خودشان داشته‌اند رو به افول است به‌طوری‌که با ظهور چین و تبدیل‌شدن این کشور به‌عنوان اقتصاد اول دنیا دیگر این سلطه آمریکا نیز به شدت افول خواهد کرد.
وی افزود: از جنبه بیرونی نیز قدرت‌هایی مانند چین، روسیه و ایران از تمام جنبه‌ها این کشور را تحت‌فشار قرار داده‌اند.


انتهای پیام/110


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/21474