printlogo


گزارش قم فردا از معیشت این روزهای کارگران؛
تلاش کارگران برای زنده ماندن نه زندگی کردن!
کد خبر: 23623
امروز معیشت یکی از مهمترین مسائل در کشور است که به دلایل مختلفی همچون تحریم و سوء مدیریت درکشور باعث افزایش فشار بر قشر کارگر شده است و این قشر که با حداقل ها در حال گذراندن زندگی خود است زیر بار این فشار اقتصادی درحال له شدن است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، وضعیت معاش کارگران یکی از دغدغه‌های مهم کشور است زیرا جامعه کارگری یک جمعیت ۱۴ میلیونی را تشکیل می‌دهد که با لحاظ خانوارشان به بیش از ۴۰ میلیون نفر می‌رسند.
این وضعیت تورم در کشور در حالی است که کارگران اگر تمامی آیتم‌های مزدی را دریافت کنند ماهانه حول و حوش ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان (کمی بیشتر یا کمتر) دریافتی دارند که به اذعان وزیر تعاون این مبلغ فقط ۵۰ درصد از هزینه‌های زندگی یک فرد را پوشش می‌دهد. البته می‌دانیم که بسیاری از کارگران تنها پایه مزدی را دریافت می‌کنند و در پایان ماه مبلغی در حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی دارند.
در اینجا هم باید تاکید شود که حتی بسیاری از کارگران همین مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را هم دریافت نمی‌کنند و به صورت روزمزد درآمد دارند یا اینکه در شرکت‌هایی مشغول به کار هستند که کارفرما با دور زدن قانون کار، مبالغی در حد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و گاهی حتی کمتر به کارکنان پرداخت می‌کند.
از سویی دیگر اگر دریافتی کارگران را با حداقل هزینه‌ها که همان سبد معیشت ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومانی است مقایسه کنیم، متوجه سطح پایین درآمد این قشر و تفاوت فاحش هزینه و درآمدها می‌شویم.


مسئولان می توانند با حقوقی که کارگران دارند زندگی کنند؟

ازهمین رو فرامرزتوفیقی،رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار با اشاره به صحبت های معاون روابط کار مبنی بر اینکه در کمیته دستمزد تمام آمارها مطابق آمار رسمی بیان می شود گفت: مطابق مصوبه دو سال گذشته کمیته دستمزد, مقرر شده بود مطابق برنامه پنجم و ششم توسعه, اعداد و ارقامی که در کمیته دستمزد ارائه می شود مطابق آمار مراکز رسمی باشد.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی کارگران عقب ماندگی مزدی دارند. از بهمن ماه سال 98 که کمیته دستمزد, حداقل رقم سبد معیشت را 4میلیون و 940 هزار تومان تعیین کرد, تا کنون مطابق آمار رسمی مرکز آمار, تورم خوراکی ها 19.7 درصد بود, اما امروز تورم خوراکی ها در آذر 99 تورم خوراکی 57.9 درصد اعلام شده است. یعنی در این مدت تورم خوراکی ها سه برابر شده است. از سوی دیگر فاصله تورم دهک ها, که نشان دهنده فاصله بین غنی و فقیر است, از بهمن 98 تا آذر 99 از 2.6 واحد به 9.3 واحد رسیده است. یعنی شکاف عمیقی بین دهک های اول و تا دهک دهم ایجاد شده است. این شکاف خودش را در ضریب جینی نشان می دهد. این شکافی همانی است که کارگران لمس و درک می کنند.
 چطور با حقوق زیر ۳ میلیون زنده بمانیم؟!
این فعال کارگری با بیان اینکه داشتن یک خانه کوچک و یک ماشین پراید برای کارگران آرزو شده است گفت: با چنین شرایطی که حداقل ها برای کارگران آرزو هست, ثروتمندانی هستند که با پول های کلان سرمایه گذاری می کنند و زندگی لوکس دارند. یعنی شکاف بین غنی و فقیر بسیار زیاد است. کارگران به دنبال سیاه نمایی نیستند, واقعیت های جامعه را بیان می کنند. واقعاً‌ مسئولان می توانند با حقوقی که کارگران دارند زندگی کنند؟
وی اضافه کرد: سبد خوراکی ها در بازه زمانی 9 ماهه حدود 200 درصد گران شده است؛ هزینه مسکن در بازه زمانی 2 ساله هم در قیمت مسکن و هم اجاره بها 5 برابر شده است، در حال حاضر 14 میلیون و 494 هزار کارگر بیمه شده داریم, که با خانوارهایشان بیش از 49میلیون نفر می شوند که حدود 58 درصد جامعه را تشکیل می دهند. چگونه می توانند با این حجم از گرانی ها با حداکثر 3 میلیون تومان زندگی کنند. کارگران برای زنده ماندن تلاش می کنند نه زندگی کردن.


تمامی کارگران زیر خط فقر هستند
با توجه به گرانی ها و تورم بسیار بالای حاکم بر اقتصاد کشور، این روزها سفره کارگران هرروز کوچکتر می شود که در این خصوص علی بابایی کارنامی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: بر اساس قانونی که ما سوگند یاد کردیم مجلس باید صدای مردم باشد مردم امروز گلایه مند هستند و معیشت آنها به ویژه طبقات ضعیف جامعه زیر سایه برخی سوء مدیریت ها دستخوش بحران های کوچک و بزرگ شده است؛ همانطوری که رهبری انقلاب در افتتاحیه مجلس یازدهم فرهنگ و اقتصاد به ویژه معیشت طبقات ضعیف را در صدر اولویت های کشور خواندند نمایندگان را به مسائلی مانند اولویت دادن به معیشت این قشر و اصلاح خطوط اصلی اقتصاد مانند اشتغال، تولید و تورم توصیه کردند.
راه مقابله با مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم زیر بار اسم تحریم گم شده است
بابایی‌کارنامی با بیان اینکه راه مقابله با مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم زیر بار اسم تحریم گم شده است، تصریح کرد: بسیاری از کشورهای دنیا با بحران‌هایی همچون جنگ، بیسوادی سیاسی و تحریم روبرو هستند اما تورمی همانند کشور ما ندارند البته در این امر تردیدی وجود ندارد که تحریم بر بخش تولیدی کشور تاثیر می‌گذارد و آسیب‌هایی به اقتصاد کشور می زند اما نمی‌توان سوء مدیریت را در تورم افسارگسیخته کشور نادیده گرفت.
رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تکیه بر تحریم‌ها به عنوان عامل تورم پاک کردن صورت مساله است و نیندیشیدن تدبیر مناسب در این رابطه اشتباهی بزرگ است.
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توجه به سرمایه‌های انسانی و کارگران به عنوان سربازان خط مقدم عرصه تولید نیز یکی از مواردی مهمی است که به آن بی توجهی می شود همه ما از شرایط معیشتی کارگران و کوچک شدن روزانه این قشر زحمتکش که چرخ‌های اقتصادی کشورمان را در شرایط کنونی در سایه تحریم به حرکت درآورده‌اند مطلع هستیم؛ اگر خط فقر را ملاک قرار دهیم تمام کارگران زیر خط فقر هستند و با توجه به رشد افسارگسیخته قیمت کالاهای اساسی برای تامین حداقل های اولیه زندگی با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و لازم است در حمایت از این قشر و طبقات مزدبگیر با اولویت و نگاه ویژه‌تری نگاه شود.


95درصد جامعه کارگری امنیت شغلی ندارند
این در حالی است که علی محمد عزیزی با‌ اشاره به اینکه کارگران قامتشان زیربار فقر و مشکلات خم شده، گفت: فاصله عمل تا شعار دولت و مجلس از زمین تا آسمان است. بیش از 95 درصد جامعه کارگری کشور بدون امنیت شغلی بوده و زندگانی را پراز فشار و استرس مضاعف از بلایای طبیعی و غیرطبیعی تجربه می‌کنند. از سوی دیگر کارگران از لحاظ خط فقر در بدترین وضعیت موجود قرار دارند.
بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران با بیان اینکه قانون کار بسیار کهنه و قدیمی ‌است افزود: مجلس به‌عنوان وکیل مردم هنوز نتوانسته این مهم را در دستور کار قرار دهد و سال‌هاست اصلاح این قانون معطل مانده است. تأمین اجتماعی که سرمایه گرانبهای کارگر و کارفرمایان است در همه جای دنیا توسط این دو قشر اداره می‌شود.
عزیزی با بیان اینکه سال گذشته سه‌جانبه‌گرایی در تعیین مزد رعایت نشد، گفت: اگر سه‌جانبه‌گرایی به معنای واقعی کلمه تعریف شده است نتیجه عدم امضا نمایندگان کارگران در مزد 98برای 99 چه شد؟
بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران تصریح کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس تاکنون چه اقدامی در راستای اهداف جامعه کارگری انجام داده است. براستی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از طرف دولت برای این قشر چه کرده است؟ کارگران بارها به‌عنوان ستون فقرات تولید ثابت کرده‌اند که نسبت به انقلاب حساسیت‌هایی دارند و تلاش‌های بسیاری برای کشور کرده‌اند اما همواره سهمشان از زندگی؛ سختی و دشواری بوده و روز به روز سفره‌هایشان کوچک‌تر شده است.
وی ادامه داد: کارگران تابع قانون کار آرزوی تجربه یک روز بی‌دغدغه فکری را دارند. دولت با تبیین سیاست‌های غلط باعث عمیق شدن شکاف طبقاتی علیه شریف‌ترین قشر کشور شده است. گفتنی است، حداقل حقوق کارگری در جهان ماهانه 300 تا 360 دلار است که با نرخ روز سه‌شنبه 30 دی 99 بالغ بر شش میلیون و 500 تا هشت میلیون تومان می‌شود حال آنکه حداکثر دریافتی کارگران در ایران، سه میلیون تومان معادل 140 دلار است.

در هر حال آن چیزی که کاملا مشخص و مبرهن است زندگی سخت این روزهای کارگران می باشد. امروز که کشور دچار مشکلات اقتصادی فراوانی به دلایل تحریم، سوء مدیریت و برخی موارد دیگر است کارگران هستند که زیر فشار این مشکلات در حال له شدن هستند.


انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/23623