printlogo


در حاشیه مصوبه جدید کمیسیون تلفیق مجلس؛
یارانه نقدی در مسیر عدالت / حمایت بهارستانی‌ها از اقشار کم‌درآمد جامعه
کد خبر: 23672
کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 در مجلس شورای اسلامی بر اساس مصوبه جدید خود خواستار افزایش یارانه نقدی افراد کم‌درآمد جامعه شده است که با استقبال کارشناسان روبرو شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  10 سال از آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌گذرد، قانونی که به‌موجب آن پرداخت یارانه به مردم به‌صورت نقدی و با حذف یارانه دولتی به برخی از کالاها شروع شد و تا به امروز ادامه دارد اما در طی این 10 سال رقم آن ثابت مانده است.

قرار بود یارانه 16 قلم کالا حذف شود

مطابق با قانون هدفمندی یارانه‌ها، باید یارانه 16 قلم کالا شامل بنزین، گازوئیل، گاز مایع، گاز طبیعی، نفت کوره، نفت سفید، برنج، روغن، قند و شکر، شیر، گندم، آب، برق، خدمات پستی، خدمات هوایی و خدمات زمینی طی پنج سال (با آغاز از سال 1389) به‌تدریج حذف و به قیمت‌های جهانی عرضه می‌شد. مقرر شد، 50 درصد از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به‌صورت نقدی (45500 تومان هر نفر) و غیرنقدی (سبد کالا) به مردم، 20 درصد به دولت و 30 درصد به تولید پرداخت شود.
 افزایش هزینه‌ها و فشار مضاعف بر قشر پایین جامعه

در این میان در طی سال‌های اخیر با مشکلات اقتصادی به وجود آمده فشار بر روی اقشار کم‌درآمد جامعه روزبه‌روز بیشتر شد اما بااین‌وجود هیچ تغییری در افزایش یارانه‌ها ایجاد نشد و تنها سال گذشته بود که با افزایش سه برابری قیمت بنزین، پرداخت یارانه معیشت برای اقشار کم‌درآمد جامعه در دستور کار قرار گرفت که مبلغ بسیار کم آن هم نتوانست گره‌گشا باشد.

دو ایراد اساسی پرداخت یارانه نقدی

در این میان از همان روزهای نخست کارشناسان بر این مهم تأکید داشتند که اولاً نباید به اقشاری از جامعه که از درآمد بالایی برخوردار هستند یارانه نقدی تعلق بگیرد و در عوض به افرادی از جامعه که نیاز بیشتری دارند مبلغ بیشتری تعلق بگیرد.
هرچند که این خواسته کارشناسان موردتوجه بهارستانی‌ها قرار گرفت و مجلس قانونی را نیز برای این موضوع وضع کرد اما دولت روحانی هیچگاه به دلایل مختلف حاضر به اجرای آن نشد.

افزایش یارانه‌ها در انتظار نظر همه نمایندگان

با وجود ثابت ماندن مبلغ یارانه در 10 سال گذشته، اخیر حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نشست دیروز کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 گفت: با مصوبه امروز اعضای کمیسیون تلفیق، یارانه نقدی در سال 1400 دوبرابر خواهد شد.
وی افزود: براین‌اساس، یارانه هریک از 78 میلیون یارانه بگیر در کشور در سال آینده 91 هزار تومان خواهد بود.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 اظهار داشت: همچنین طبق این مصوبه 48 میلیون نفر از اقشار ضعیف جامعه از 78 میلیون نفر یارانه‌شان یک‌وریم برابر بیشتر یعنی 136 هزار تومان خواهد بود.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: بنابراین اعضای کمیسیون مصوب کردند که یارانه نقدی 10 میلیون ایرانی که از نظر مالی در شرایط سخت‌تری قرار دارند و جزو طبقات ضعیف جامعه هستند، در هر ماه 220 هزار تومان باشد.
در این میان افزایش یارانه نقدی در انتظار نظر نمایندگان در صحن علنی است تا با تصویب و تأیید شورای نگهبان عملیاتی شود.



انتهای پیام/110


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/23672