printlogo


عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفتگو با قم فردا:
وجود ۱۲ میلیون جوان مجرد تهدیدی جدی برای خانواده‌ها و جامعه است / خانواده محوری در کشور مغفول مانده است
کد خبر: 25082
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان این‌که خانواده محوری در کشور مغفول مانده است، گفت: وجود ۱۲ میلیون جوان مجرد تهدیدی جدی برای خانواده‌ها و جامعه است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود آذربایجانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در خصوص خانواده و تأکید ویژه ایشان بر روی خانواده محوری اظهار داشت: در خانواده محوری دو نوع نگاه، درونی و برونی به خانواده داریم که در نگاه درونی به خانواده وقتی می‌گوییم خانواده محوری یعنی فعالیت‌های اعضای خانواده با محوریت خانواده است، عمل، تبدیل به تعامل می‌شود یعنی شما یک نفر هستید از عمل صحبت می‌کنید واحد روان‌شناختی عمل است اما در خانواده از تعامل صحبت می‌کنید دیگر نمی‌توانید بگویید به‌عنوان یک مرد یا زن یک واحد جدید متشکل و منسجمی به نام واحد خانواده به وجود آمده است.
وی ادامه داد: خانواده محوری در درون خانواده یعنی اگر مرد می‌خواهد کاری را انجام بدهد به این اولویت دقت کند که این نسبت به تعاملی که در خانواده اتفاق می‌افتد کنش او چه تأثیری دارد، خانم می‌خواهد کاری انجام دهد، چقدر تأثیر دارد، فرزندان هم این‌طور، دیگر شما تنها نیستی، نوع سبک زندگی شما، وقتی شما شب‌ها دیر می‌خوابید نوع رفتار شما در تعامل خانواده به‌عنوان پدر تأثیر می‌گذارد.
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: یک نگاه برون خانواده هم داریم آنجا وقتی می‌گوییم خانواده محوری یعنی سایر نهادهای اجتماعی مانند نهاد رسانه، نهاد آموزش‌وپرورش، فعالیت‌هایش باید بر اساس خانواده محوری باشد و پیوست فرهنگی داشته باشد.
وی افزود: رسانه باید ببیند تأثیر برنامه‌هایش در خانواده به چه صورت است، خانواده‌ها که مخاطبان رسانه هستند تأثیرات فرهنگی و تربیتی در خانواده چگونه است در مسائل اقتصادی هم ما باید علاوه بر این‌که مخاطب ما عموم مردم هستند، اما برای خانواده یک جایگاه ویژه داشته باشیم در مسائل سیاسی هم به این شکل.
آذربایجانی تأکید کرد: در سایر نهادها هم به این شکل در تعامل مسجد و خانواده که یک مسئله مهم است خانواده محوری اگر باشد مسجدهای ما باید به خانواده برگردد، یعنی خانواده‌ها نیستند که فقط به مسجد می‌روند بلکه مساجد هم به خانواده‌ها بروند.
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تأکید کرد: امام‌جماعت‌های مسجد با خانواده‌ها ارتباط داشته باشند و هر یک از خانواده‌های محل شناسنامه و هویّت داشته باشند، این می‌شود خانواده محوری.
وی بیان داشت: در ارتباط بین مدرسه و خانواده معلم نگوید من تکالیف خودم را انجام دادم اما چقدر با پدر و مادر این دانش‌آموزان ارتباط برقرار کرده است. این‌ها می‌شود خانواده محوری که به نظرم یک سیاست معقولی است که می‌تواند در تقابل با بسیاری از مشکلاتی که وجود دارد باشد.
آذربایجانی ابراز داشت: من این را به این صورت تفکیک می‌کنیم خانواده محوری بر خواسته از یک خلأ است و در درون خانواده به نسخه کامل برسیم و در برون خانواده هم خیلی خانواده محوری را جدی نگرفتیم که باید این خانواده محوری ترمیم می‌شود.
وی افزود: نکته دیگری که می‌تواند به‌عنوان الزام، سیاست‌های خانواده محور را پشتیبانی کند این است که از پراکندگی تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها جلوگیری کنیم مثلاً در خصوص مراکز مشاوره خانواده یک جا باید تصمیم بگیرد امروز قوه قضائیه به یک‌شکل عمل می‌کند، بهزیستی به یک‌شکل عمل می‌کند و علاوه بر این وزارت ورزش و سازمان نظام مشاوره به یک‌شکل عمل می‌کند.
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزایش جوانان مجرد را تهدید جدی علیه نهاد خانواده و کشور دانست و بیان داشت: ۱۲ میلیون دختر و پسر مجرد داریم که یک فاجعه است اگر دو میلیون جوانی که پشت کنکور هستند را مقایسه کنیم آمار پایینی است اما ۱۲ میلیون آمار بسیار بالایی است که این‌ها آماده ازدواج هستند اما در تجرد هستند که وحشتناک است و عواقب زیادی به همراه دارد.


انتهای پیام/110


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/25082