printlogo


عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه:
شبکه ملی اطلاعات مهمترین بحث در طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی است/ اجرای هوشمندان طرح باعث استقبال مردم می شود
کد خبر: 27814
عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه با اشاره به اینکه تضاد منافع مانع از سیاست گذاری مناسب برای فضای مجازی شده است، گفت: شبکه ملی اطلاعات مهمترین بحث در طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی است.
رفیع الدین اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به طرح‌های صیانت از حقوق کاربران و کودکان در فضای مجازی، اظهار داشت: در این موضوع مهمترین مسئله شبکه ملی اطلاعات است.
وی ادامه داد:  متاسفانه امروز این بخش و موضوع اصلی را رها کرده ایم و خودمان را با شبکه های بیرونی مشغول کرده ایم.  امروز مردم ، مدیران و سیاستمدارن همه درگیر شبکه های اجتماعی خارجی هستند در حالی که مهمترین موضوع شبکه ملی اطلاعات است.
این کارشناس رسانه بیان داشت: برخی از کشورها به این موضوع پرداخته و موفق به اجرای آن شده اند و برخی کشورها هم نتوانسته اند این موضوع را عملیات کنند و این نتوانستند دلیلی بر نخواستن نیست می خواهند ولی شاید توانایی آن را ندارند؛ امروز در کشور ما توانایی اجرایی شدن این موضوع وجود دارد.
وی افزود: ما فارغ از این که چه تصمیمی برای شبکه های اجتماعی خارجی گرفته می شود باید بتوانیم شبکه ملی اطلاعات و اینترنت داخلی را پرقدرت انجام دهیم. اینکه تاکید بر راه اندازی اینترنت داخلی و شبکه ملی اطلاعات وجود دارد این نیست که بگویم نمی توانیم با خارج ارتباط بگیریم و تعاملی داشته باشیم . در این موضوع امنیت و سرعت بسیار پراهمیت است .
تضاد منافع مانع از ساماندهی فضای مجازی می شود
اسماعیلی اضافه کرد: در طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی طرح های بسیاری مطرح می شود و در همه هم اختلاف وجود دارد و مهمترین هم تضاد منافع است که بین نهاد ها وجود دارد و این تضاد منافع است که هیچ وقت نمی گذارد سیاست گذاری درستی در فضای مجازی انجام شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی اصلاح شده و بنده به طور کامل آن را با نگاه نقادانه مطالعه کرده ام اما طرح خوبی است و می تواند به کشور کمک کند. به کسانی که  نقد می کنند باید بگوییم که کشورها دیگر چکار می کنند؟ همه منافع کشور خود را به دیگر مسائل و منافع بیرونی ترجیح می دهند امروز ما شده ایم کاسه داغ تر از آش.
عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه افزود: باید از جایی این طرح شروع شود .در این طرح نگفته اند ممنوعیت و مصدونیت ایجاد می کنیم . این طرح می گوید هر کسی باید شرایط کشور و قانون کشور را بپذیرد . کدام کشوری است که خارج از فضای قانونی خود اجازه بدهد هر کسی هر کاری دوست دارد انجام دهد.
وی عنوان کرد: در این طرح مسائل راحتر دیده شده است و آن نگاه آزاد اندیشانه هم نشان داده شده است. در این به شبکه های اجتماعی داخلی ، حمایت از آنها و ایجاد زیرساخت ها ، ایجاد شبکه ملی اطلاعات و... توجه شده است.
اسماعیلی ادامه داد:  از آن طرف هم برای شبکه های خارجی مراحلی را قرار داده است تا بر اساس قانون کشور فعالیت کنند. اصلا در این طرح اعلام نشده است که شبکه های اجتماعی خارجی نمی توانند در داخل فعالیت کنندویا مصدود شوند و یا فیلتر شوند فقط باید طبق قوانین کشور فعال باشند.
اجرای هوشمندان طرح باعث استقبال مردم می شود
وی بیان داشت: این طرح قابل اصلاح است و می توان با برگزاری جلسات نقد و بررسی اگر لازم باشد در آن اصلاحیه انجام داد.
عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه خاطرنشان کرد: شیوه اجرای این طرح بسیار مهم است که بیشتر با دبیر شورای عالی فضای مجازی و وزیر ارتباطات است. اگرهوشمندانه اجرا شود توسط مردم هم استقبال خواهد شد.
 
حسن حیدری
انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/27814