printlogo


نگاهی به عملکرد نیکخواه بهرامی در تیم ملی بسکتبال ایران؛
خداحافظی با رهبر نسل طلایی بسکتبال ایران/ "صمد" اسطوره‌ای با مدال‌های رنگارنگ
کد خبر: 27857
کاپیتان تیم ملی بسکتبال کشورمان قصد دارد از بازی‌های ملی خداحافظی کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان تیم ملی بسکتبال کشورمان پس از دیدار مقابل فرانسه در المپیک توکیو که با شکست آسمان خراشان کشورمان همراه بود اعلام کرد که به احتمال زیاد این بازی آخرین دیدار من در تیم ملی خواهد بود و از این به بعد قصد دارم در قامت مربی در میادین بسکتبال حاضر شوم.
نیکخواه بهرامی به صورت قطعی اعلام نکرد که قصد دارد از تیم ملی خداحافظی کند، اما به بهانه خداحافظی احتمالی او با پیراهن تیم ملی قصد داریم به آمار این بازیکن در رقابت‌های ملی بپردازیم.
صمد، بسکتبال خود را از سال ۱۳۸۰ و در حالی که ۱۸ ساله بود، آغاز کرد. برادر بزرگتر او یعنی آیدین نیکخواه بهرامی همانند صمد بسکتبالیست بود، اما در سال ۱۳۸۶ بر اثر سانحه تصادف از دنیا رفت.
صمد در تیم ملی ایران مدال‌ها و افتخارات زیادی را در آسیا کسب کرده است و می‌توان از او به عنوان یکی از پُر افتخار‌ترین بازیکنان تیم ملی بسکتبال نام برد.
صمد نیکخواه بهرامی در المپیک توکیو
نیکخواه بهرامی در سال (۲۰۰۶-۱۳۸۵) همراه با تیم ملی ایران در بازی های آسیایی قطر عنوان سومی را کسب و مدال برنز را از آن خود کرد. یک سال بعد او توانست در رقابت های قهرمانی آسیا مدال طلا را به دست آورد.
صمد در سال ۲۰۰۸ نخستین حضور خود در المپیک را تجربه کرد که با پنج شکست تیم ملی همراه شد و در پایان رقابت های المپیک پکن؛ تیم ایران در رده یازدهم به کار خود پایان داد. در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) تیم ملی ایران با هدایت "وسلین ماتیچ" در رقابت های قهرمانی آسیا که به میزبانی چین برگزار می شد حضور یافت و در دیدار فینال بلند قامتان کشورمان توانستند تیم میزبان را شکست دهند تا برای دومین بار عنوان قهرمانی را از آن خود کنند. ترکیب تیم ایران در آن مسابقات را پویا تاجیک، اوشین ساهاکیان، حامد حدادی، علی دورقی، حامد سهراب‌نژاد، صمد نیکخواه بهرامی،‌ جواد داوری، امیر امینی، آرن داوودی، مهدی کامرانی،‌ حامد آفاق و محمدرضا اکبری تشکیل می دادند.

در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژوی چین، تیم ملی بسکتبال کشورمان همراه با صمد نیکخواه بهرامی مدال برنز را از آن خود کرد. در دیدار رده بندی تیم های ایران و ژاپن رو در روی هم قرار گرفتند که در پایان ملی پوشان کشورمان موفق شدند با نتیجه ۷۴ بر ۶۶ رقیب خود را شکست دهند و عنوان سومی بازی ها را به نام خود به ثبت برسانند.
در سال ۲۰۱۳ صمد نیکخواه بهرامی همراه با تیم ملی بسکتبال ایران پا به مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی فیلیپین گذاشت و توانست با ۹ پیروزی متوالی عنوان قهرمانی را از آن خود کند. تیم ایران در دیدار فینال فیلیپین میزبان را با نتیجه ۸۵ بر ۷۱ مغلوب کرد.
قدرت بسکتبال ایران همه را امیدوار به کسب طلای بازی‌های آسیایی اینچئون در سال ۲۰۱۴ کرده بود. شاگردان بچیروویچ در این مسابقات حریفان خود را یکی پس از دیگری از پیش رو برداشتند، اما در دیدار نهایی مقابل کره جنوبی غافلگیر شدند و بازی را واگذار کردند تا به عنوان نایب قهرمانی آسیا رضایت دهند. صمد نیکخواه بهرامی یکی از بازیکنان تاثیرگذار ایران در آن مسابقات بود.
آخرین مدال صمد نیکخواه بهرامی با تیم ملی بسکتبال ایران به بازی های ۲۰۱۵ آسیا بر می گردد که تیم ملی ایران با پیروزی برابر ژاپن در مسابقه رده بندی، مدال برنز مسابقات بسکتبال جام ملت های آسیا ۲۰۱۵ را به دست آورد. 
تیم ملی بسکتبال ایران در جام ملت های 2015
صمد نیکخواه بهرامی با کسب ۳۵ امتیاز، ستاره‌ی تیم ایران در این مسابقه بود. این بازیکن ۸ شوت از ۱۷ اقدام سه امتیازی خود در این بازی‌ها را وارد سبد کرد. بهرامی در پایان این مسابقات در ترکیب تیم آل استار قرار گرفت.


انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/27857