printlogo


گزارشی از شتاب کرونا در قم؛
کرونا همچنان می تازد/بی دقتی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی
کد خبر: 28404
این روزها کرونا در قامت دلتا در حال یکتازی در کشور به دلیل عادی انگاری توسط مردم و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و عدم مراجعه برای تزریق واکسن است که واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند این زنجیره را از بین ببرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، کرونا در قامت و شکل و شمایل جدید خود بی محابا می‌تازد! بزرگ و کوچک، پیر و سالمند، مرد و زن؛ در تیررس این ویروس نامرد و مهلک قرار دارند و گویی کووید ۱۹نفس تازه کرده و بی امان می‌تازد!
اوضاع کرونایی کشور اگر چه روندی کند و کاهشی به خود گرفته اما در شرایط مطلوبی قرار ندارد و سیل زیاد مبتلایان و رکورد شکنی چند باره آمار جانباختگان کرونایی ظرف روزهای گذشته حکایت از وضعیت نامناسب کرونایی در ایران دارد.
هنوز هم علی رغم نشانه‌های کاهشی در روند ابتلا به کرونا، رؤسای بسیاری از بیمارستان‌های کشور از تراکم زیاد بیماران کرونایی خبر می‌دهند. 
شرایط کرونایی در غالب نقاط کشور نیز مطلوب نیست و رنگ کرونایی کشور قرمز مایل به سیاهی می رود که علت اصلی این موضوع را کارشناسان عادی انگاری مردم و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در مقابل گونه جدید ویروس کرونا که سرایت پذیری بیشتری دارد می دانند.
حضور بیش از 200بیمار بدحال کرونایی در بیمارستان ها
البته از این مسئله استان قم هم مستثنا نیست و امروز در استان وضعیت مبتلایان و بستری های کرونایی بسیار زیاد است و مدت هاست که تعداد فوتی های کرونایی در استان بین 15نفر تا 25نفر در روز متغییر است. که از همین رو طبق اخرین اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در حال حاضر بیش از900نفردر بیمارستان ها بستری هستند که حال 244بیمار بدحال است.
همانطور که گفته شد با همه این تدابیر، اما جماعت زیادی از افراد مناطق مختلف کشور با نادیده گرفتن همه توصیه‌ها و اخبار ناخوشایند افزایش جانباختگان کرونایی، نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بی تفاوت هستند و این عادی انگاری این روزها و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی باعث افزایش مبتلایان و فوتی ها درکشور و استان شده است.

۲۵ درصد مرگ و میرهای کرونایی قم در روزهای اول بستری رقم می خورد
این در حالی است که دکتر قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از  عادی انگاری در جامعه به شدت هشدار داد و گفت: مهمترین راه شکستن زنجیره بیماری کرونا واکسیناسیون است.
وی ادامه داد: وضعیت کرونا در قم سینوسی است و این به دلیل تجمعات در داخل شهر است که باعث بروز مشکل می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: عمده افرادی که در بیمارستان بستری هستند یا واکسن نزده اند و یا دیر به مراکز درمانی مراجعه می کنند و از این رو درخواست داریم تا همشهریان همچنان مسائل بهداشتی را رعایت و به امر واکسیناسیون اهتمام ورزند.
وی اضافه کرد: ۲۵ درصد مرگ و میرهای کرونایی قم در روزهای اول بستری و حدود ۳۰درصد فوتی های کرونایی نیز در روزهای سوم تا پنجم در بیمارستان رقم می خورد که نشان دهنده مراجعه دیر هنگام به بیمارستان است.
طبق اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی تاکنون بیش از ۳۸۵ هزار دوز واکسن در قم تزریق شده است که ظرفیت ها برای تزریق بیشتر است و باید مردم برای واکسیناسیون هرچه سریعتر به مراکز اعلام شده مراجعه کنند.

اما با تمام این تفاصیر طبق اعلام کارشناسان بهداشت واکسیناسیون در قم با سرعت در حال انجام است و از میانگین کشوری هم بالاتر هستیم اما هنوز استقبال خوبی انجام نمی شود.
دو سوم ظرفیت مراکز واکسیناسیون قم خالی است
از همین رو سلطانی، مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم گفت: با وجود اینکه ظرفیت مراکز تجمیعی واکسیناسیون استان حدود ۳۰ هزار دوز در روز است ولی هم اکنون به دلایل مختلف و عدم مشارکت، تنها حدود ۱۰ هزار دوز در روز در این مراکز واکسن تزریق می‌شود

در هر حال باید همه مردم شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند و از تجمعات بپرهیزند و حتما استفاده از ماسک و حتی به گفته پزشکان دوماسک را در دستور کار خود قرار دهند تا بتوانیم در آینده نه چندان دور با واکسیناسیون به موقع این بیماری را کنترل کنیم.
شهروندان ویروس کرونا را جدی بگیرند
از همین رو سرمست استاندار قم هم برگزاری هرگونه تجمع را برخلاف دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا خواند وگفت: تمامی تجمعات باید در قالب هماهنمگی با مرکز بهداشت وستاد مقابله با کرونا انجام شود.
وی از شهروندان خواست با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و دوری از عادی انگاری گروه درمان استان را در کنترل موج پنجم بیماری یاری کنند.



انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/28404