printlogo


با گذشت ۵ سال از ابلاغ سیاست های کلی خانواده از سوی رهبر معظم انقلاب ؛
انفعال معاونت زنان ریاست جمهوری در دولت روحانی مانع جدی در تحقق سیاست های کلی خانواده / ضرورت توجه دولت سیزدهم به نهاد خانواده
کد خبر: 28491
با گذشت ۵ سال از ابلاغ سیاست های کلی خانواده از سوی رهبر معظم انقلاب انفعال معاونت زنان ریاست جمهوری دولت روحانی مانع جدی در تحقق سیاست های کلی خانواده بود و هیچ گاه این خواسته های رهبری تحقق نیافت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،۵ سال از صدور ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده از سوی رهبر انقلاب می‌گذرد، سیاست‌هایی که در روز ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۵ از سوی ایشان به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد اما در این میان گام های اساسی برداشته نشد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان خانواده معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری به عنوان نهاد متولی در این زمینه باید وارد عمل می شد و نه تنها از سایر نهادها و سازمان این مهم را مطالبه می کرد بلکه خود نیز در این زمینه محور قرار گرفته و در راستای تحقق این سیاست ها گام برمی داشت.

به هر حال  خانواده  و خانواده محوری دو موضوعی که در سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب نیز این‌گونه به آن اشاره شده است: خانواده واحد بنیادی و سنگ بنای جامعه اسلامی و کانون رشد و تعالی انسان و پشتوانه سلامت و بالندگی و اقتدار و اعتلای معنوی کشور و نظام است.
این سیاست‌ها که در ۱۶ بند ابلاغ شده بر ایجاد جامعه  خانواده محور و محور قرار گرفتن خانواده در قوانین و مقررات تاکید دارد.
 در این میان کارشناسان حوزه خانواده و اساتید حوزه و دانشگاه بر روی این مهم تاکید دارند که باید خانواده در محور همه تصمیمات باشد و گذر زمان قطعا لطمه های فراوانی را به ما خواهد زد.

خانواده محوری یک حقیقت است

از همین رو حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن خیری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به اهمیت خانواده در رشد و تعالی جامعه اظهار داشت: خانواده، پایه و قوام جامعه است و براین‌اساس، جامعه‌شناسان آن را اولین نهاد اجتماعی می‌دانند و علاوه بر این آموزه‌های اسلامی، اصلی‌ترین فلسفه تشکیل خانواده را رسیدن به آرامش و تعالی معرفی کرده است.
وی ادامه داد: خانواده جایی است که در آن، تربیت و تزکیه، اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا خانواده بستر تربیت و تزکیه است و به گفته روان‌شناسان، سه چهار سال اول زندگی انسان است که شالوده او شکل می‌گیرد. شالوده آدمی باید بر پایه ارزش‌ها شکل گیرد؛ یعنی در توجه به بعد فطری، نگاه تربیتی خاص داشته باشیم. برای رسیدن به کمال باید به فطرت و ارزش‌های انسانی توجه ویژه شود و تلاش گردد فرد را در این مسیر تربیت کرد و به کمال رساند؛ بنابراین، خانواده اولین کانون تربیت و تزکیه است. اگر می‌خواهیم جامعه را در چارچوب درست خود، شکل دهیم باید برای تعلیم، تربیت و تزکیه اهمیت قائل شویم و چون کانون اولیه و مهم آن خانواده است، پس باید خانواده را در اولویت تمام سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ها قرار دهیم.
خیری با بیان این که همه نهادها باید بدانند جامعه سالم در گرو خانواده سالم است، ابراز داشت: دانشگاه باید توجه کند ضوابطش برای خانم‌ها طوری نباشد که به نقش خانواده و خانوادگی او لطمه بزند. متأسفانه دانشگاه‌ها در برخی از محتوای دروس هم مشکل دارند.
وی افزود: در برخی از رشته‌ها خانم‌ها، با درصد بالایی حضور دارند، اما آیا این رشته‌ها، تقویت‌کننده خانواده است یا این‌که آن را تضعیف می‌کند؟ جامعه اقتصادی، سیاسی و علمی و جوان، زمانی اتفاق می‌افتد که جایگاه خانواده محترم شمرده شود. هنگامی که برای تولید نسل، خانواده را حمایت می‌کنیم و امکانات در اختیار او قرار می‌دهیم، دیگر نگران پیر شدن جامعه نیستیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم تصریح کرد: خانواده‌ای که برای فرزندآوری نگران مشکلات اقتصادی است و حمایت نمی‌شود، انگیزه‌ای برای تولید نسل ندارد و برای همین است که امروزه تعداد فرزندان یک خانواده از یکی دو بچه بیشتر نیست و حتی گاهی هیچ فرزندی ندارند، در همه ابعاد باید به این نکته توجه شود که خانواده محوری یک شعار نیست، بلکه یک حقیقت است

 رشد و تعالی جامعه با محوریت خانواده میسر می‌شود
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،با اشاره به اهمیت نهاد خانواده در جامعه و تأکیدات رهبر انقلاب در این زمینه اظهار داشت: خانواده مهم‌ترین کانون اجتماعی است و این کانون همواره در معرض آسیب‌های جبران‌ناپذیر است و در این میان می‌بینیم خانواده باید در کانون توجه این موضوعات باشد؛ زیرا خانواده به‌عنوان یک نهاد، گسترده‌ترین مجموعه اجتماعی در تمام جهان است.
وی با بیان این که نگاه‌های مختلفی به خانواده در جهان وجود دارد، بیان داشت: بهترین نوع نگاه به خانواده را اسلام دارد و معارف دینی به‌صورت کامل به این کانون پرداخته و زوایای آن را طرح کرده است.
 بنیادی به خصوصیات خانواده اشاره کرد و گفت: خانواده، کانونی نیست که بگوییم پس از مدتی منحل می‌شود، خانواده به‌عنوان مکتب تربیتی دارای جایگاه بالایی است، به طوری که با نگاه دقیق‌تر به خانواده، خواهیم دید این کانون، یک سازمان مترقی و ماندگار است که برکاتش نصیب جامعه می‌شود، این‌ها همه تراوش‌های خانواده‌ای است که ذیل قواعد و اصول معنوی و دنیوی و شایستگی ایجاد شده است.
وی ادامه داد: در بحث محوریت خانواده، گاهی نگاهی طبیعی به خانواده داریم که البته، نگاه ناقص است و نباید نهاد خانواده را صرفاً به سمت علوم طبیعی ببریم.

جریان‌های نزدیک به لیبرال از موضوع زنان و خانواده استفاده سیاسی می‌کنند

اشرف‌السادات موسوی لقمان دکتری سیاست‌گذاری عمومی و پژوهشگر خانواده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  با اشاره به اهمیت نهاد خانواده در جامعه اظهار داشت: خانواده کوچک‌ترین واحد اجتماع است که در آن تعلیم‌وتربیت، بنیان تشکیل خانواده و از مبادی تکوین جامعه است.
وی ادامه داد: خانواده به منزله مدرسه تعلیم‌وتربیت انسان است و باید مبنای برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در عرصه‌های مختلف و جهت‌دهنده آن‌ها باشد و از طرفی، خانواده محوری به این معناست که خانواده به‌عنوان یک کل واحد، مبنای سیاست باشد.
موسوی لقمان تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر، موضوعات زنان و خانواده به یک موضوع سیاسی تبدیل شده و جناح‌های مختلف به‌ویژه، جریان‌های نزدیک به لیبرال، در گفتمان‌های خود تأکید زیادی بر واژه «زن»، «حقوق زن»، «حقوق کودک»، «اشتغال زن» و... داشته و از آن، بهره‌برداری سیاسی کرده‌اند.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی، سیاست‌های مختلفی در حوزه خانواده تدوین شد، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، مصوبات مجلس شورای اسلامی و برنامه‌های توسعه پنج‌ساله ازجمله مواردی است که به بحث زنان و خانواده پرداخته‌اند.

پژوهشگر حوزه زنان بیان داشت: ازآنجایی‌که این سیاست‌ها توسط مراجع مختلف قانون‌گذاری تصویب‌شده، برای تبیین تعریف خانواده باید در جستجوی مفروضات سیاست‌گذاران در هرکدام از آن‌ها بود، سیاست‌گذاران خانواده، گاه برایشان ابعاد غیر خانوادگی زیستی، اجتماعی و اقتصادی مهم‌تر بوده و بدون درنظرگرفتن ملاحظات و جوانب، به توصیه‌های سیاستی اقدام کرده‌اند.
وی ابراز داشت: گفتمان «توسعة پایدار»، «ارتقای کیفیت زندگی زنان»، «دستیابی به فرصت‌های شغلی مناسب و برابری فرصت برای زنان و مردان»، شواهدی بر این ادعا هستند از سوی دیگر این اصطلاحات ممکن است در نگاه اول منطقی و عاقلانه به نظر برسد؛ اما با ملاحظه عمیق‌تر، می‌بینیم این اصطلاح باهدف رشد خانواده فاصله زیادی دارد.

گزارش از حسن محمدی مطلع


انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/28491