printlogo


کارشناسان سیاسی مطرح کردند:
نتیجه اعتماد به غرب بسیار زیان بار است/ اعتماد به غرب؛ اشتباهی که باید از آن عبرت گرفت
کد خبر: 28493
کارشناسان سیاسی با اشاره به اینکه غربی ها در هر شرایطی فقط به منافع خود می اندیشند، گفتند: اعتماد به غرب علاوه بر خسارت و مصیب هایی که به کشور و ملت وارد می کند حتی به خود دولت های وابسته و افراد اعتماد کننده به غرب هم رحم نمی کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بررسی تاریخ معاصر نشان می‌دهد هر زمان سیاست‌مداران و رجال سیاسی به غرب اعتماد کرده و دست نیاز به سوی آن‌ها دراز کردند، پیامدی جز خسارت‌های زیان‌بار برای کشور در پی‌نداشته است. به عنوان نمونه در دوره مشروطه، با تسلط روشنفکران غرب‌گرا، نهضت از مسیر خود منحرف و به دیکتاتوری رضاخان ختم شد. اعتماد مصدق به امریکا نیز نتیجه‌ای جز کودتا و از بین رفتن مبارزات مردمی در ملی شدن صنعت نفت نداشت. سرانجام معاهده برجام نیز ثابت کرد اعتماد به غرب تا چه اندازه می‌تواند منشاء خسارت باشد.
معلوم شد اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد
این در حالی است که مقام معظم رهبری در آخرین دیدار خود با اعضای دولت قبل که در مرداد ماه برگزار شد فرمودند: در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد؛ به ما کمک نمی‌کنند و غربی‌ها هر جا بتوانند ضربه می‌زنند؛ آنجایی که ضربه نمی‌زنند، آنجایی است که امکانش را ندارند؛ هر جا امکان داشته‌اند ضربه زده‌اند؛ این تجربه‌ی بسیار مهمّی است.



حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضرورت ثبت این تجربه را برای چندمین بار متذکر شدند و یادآور شدند که باید از تجربه‌های مهم تاریخی درس بگیریم و تا آینده‌گان اشتباه این دولت و اعتماد به غرب را فراموش نکنند. برجام و تجربه نهضت ملّی از جمله این تجربیات هستند که باید تجربه‌نگاری شوند. یکی از فواید اصلی تجربه‌نگاری، ایجاد تصویری تاریخی در ذهن افراد جامعه است. به کمک این تصویر می‌توان شرایط و اتفاقات جدید را مشاهده و درک کرد.
بسیاری از مسائل ما با آمریکا اساساً قابل حل نیست، علّت هم این است که مشکل آمریکا با ما، خود جمهوری اسلامی است. نه انرژی هسته‌ای، نه حقوق بشر، بلکه مشکل آمریکا با نفْس جمهوری اسلامی است.
با توجه به این مسئله و تجربه سال های گذشته ایران در خصوص اعتماد به غرب مخصوصا آمریکا با تنی چند از کارشناسان گفتگویی را انجام دادیم.

برجام کارگاه عملی قابل اعتماد نبودن آمریکا برای نسل امروز است
از همین رو عبدالوهاب فراتی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با  اشاره به این موضوع، گفت: اگر مروری بر حوادث گذشته داشته باشیم خواهیم فهمید آمریکا و غرب هیچگاه قابل اعتماد نبوده است.
وی ادامه داد: در موضوع برجام هم که سال ها کشور معطل ماند و دولت قبل به غرب اعتماد کرد دیدیم که آمریکا چگونه از یک پیمان به صورت یکطرف خارج شد .
این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه البته این موضوع برکاتی هم برای ایران داشت، گفت:  اگر ما در سال های بعد از انقلاب برای نسل های بعدی می خواستم بی اعتمادی آمریکا را توضیح دهیم کار بسیار سختی بود.
اتفاقات داخل و خارج کشور نشان داد آمریکا قابل اعتمادنیست
وی اضافه کرد: ما هیچ راهی برای قانع کردن این نسل نداشتیم ولی اوضاع امروز افغانستان و داستان خروج آمریکا از برجام یک کارگاه  شفاف و روشنی بود که نسل های امروز  متوجه شوند که آنها قابل اعتماد نیستند.
فراتی عنوان داشت: ما بدون اینکه خودمان در اثبات غیر قابل اعتماد بودن آمریکایی ها تلاش کنیم خود آنها عملا به نسل های جوان ما و همه دنیا اثبات کردند که آمریکا قابلیت اعتماد را ندارد.



نتیجه اعتماد به غرب بسیار زیان بار است/غرب فقط به منافع خود می اندیشد
همچنین حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار  قم فردا با اشاره به پیامدها و زیان های اعتماد به غرب ، اظهار داشت: اعتماد به غرب علاوه بر خسارت و مصیب هایی که به کشور و ملت وارد می کند حتی به خود دولت های وابسته و افراد اعتماد کننده به غرب هم رحم نمی کند.
وی گفت: اتفاقات اخیر در افغانستان و برخوردهایی که شد نتیجه اعتماد به غرب است که این مسائل درس عبرتی برای کسانی که معتقد هستند باید به غرب اعتماد کنند است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه با اشاره به دو حادثه کودتای 28مرداد و اشغال ایران در شهریور سال 1320، گفت: در کودتای 28مرداد مصدق اعتقاد داشت برای مقابله با انگلیس در خصوص ملی کردن صنعت نفت می تواند روی  کمک آمریکا حساب کند اما این خوش بینی نتیجه زیان باری برای کشور به همراه داشت و آمریکا منافع خود را در هماهنگی با انگلیس دید و با هماهنگی این دو قدرت، کودتایی علیه دولت مصدق انجام شد و مصدق سقوط کرد و بازهم رژیم پهلوی توانست مدتی تحت امر آمریکا حکومت کند.
این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه به واقعه اشغال ایران در شهریور سال 1320 اشاره کرد و عنوان کرد: لشکر رضاخان که با هزینه بسیار و بسیار زیاد ایجاد شده بود و رضاخان ادعا می کرد بسیار پیشرفته و مجهز است. این لشکر تحت فرمان فرماندهان انگلیسی و قبل از آن روسی تربیت شده و با حمایت نیروهای انگلیسی شکل گرفته بود.
وی خاطرنشان شد: نتیجه این لشکر پیشرفته و قوی این شد که در شهریور وقتی قوای متفقین به ایران حمله کردند این ارتش چندساعت بیشتر نتوانست دوام بیاورد. دلیل آن این بودکه این ارتش ، ارتشی نبود که برای ملت ایران باشد ارتشی بود که تحت امر یک دولت وابسته و خود ارتش هم توسط نیروی های بیگانه شکل گرفته و تجهیز شده بود.

نتیجه اعتماد به غرب فروپاشی است
از طرفی حجت الاسلام و المسلمین حسن غفاری فر در گفتگو با خبرنگار  قم فردا، اظهار داشت: برخی از مسئولین دولت قبل و مجلس  قبل می گفتند که نمی توان با دنیا قهر کرد اینها به قدری به غیر خدا اعتماد داشتند که تنها سه کشور را کل دنیا می‌دانستند کشورهایی که خودشان مشکلات زیادی دارند در حالی که حتی کشور ایران با این سه کشور قطع رابطه نکرده است و تنها می گوید که آمریکا از موضع بالا و برتری و زورگویی با ایران برخورد نکند و اسرائیل که اصلا از نظر ما کشور نیست به یک نیروی اشغالگر است.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ما با ملت های جهان هیچ مشکلی نداریم و رابطه ما با دولت ها هم بستگی به نوع رابطه آن دولت‌ها با ما دارد از کشورهایی که خود را نوکر غرب و آمریکا را بدانند عبور می‌کنیم این به این معنا نیست که ما از مردم مظلوم آن کشور های حمایت نمی‌کنیم و از آنها عبور کنیم همه اینها مبانی جمهوری اسلامی ایران است که ما به غیر از خدا به هیچ کسی اعتنا و اعتماد نمی‌کنیم حتی اگر کسی به ظاهر به لباس مسلمانی و شیعی در آمده باشد.
وی بیان داشت: نتیجه  اعتماد به غرب و آمریکا را در افغانستان می توان مشاهده کرد که به قول خبرنگار افغانستان شبانه بی اجازه آمدند و شبانه مخفیانه خارج شدند
کارشناس مسائل سیاسی  اضافه کرد: به زودی ان شالله مردم ایران مشاهده خواهند کرد که همان برکاتی که در دولت شهید رجایی اتفاق افتاد در این دوره نیز اتفاق خواهد افتاد و دولت یک دولت مردمی خواهد بود و به جای اعتماد و تکیه به غرب به مردم خودمان اعتماد خواهد کرد و اگر به مردم خودمان و توانمندی های خودمان تکیه کنیم می توان به جرات گفت که حتی بدون برداشتن تحریم ها نیز ۵۰ درصد مشکلات حل خواهد شد و گشایش‌های اقتصادی رخ خواهد داد.


این رفتار چندگانه آمریکا و بی‌تعهدی نسبت به توافقات و پیمان‌ها موجب ایجاد بی‌اعتمادی در ملت ما شده است و این دولت بیشترین نقش را در این موضوع داشت. گمان دولت بر این بود که می‌توان با اعتماد بر غرب وضعیت کشور را بهبود بخشید، اما دیدیم و ثابت شد که نه؛ اعتماد به غرب چاره حل مشکلات نیست و باید پاسخ به مشکلات را از درون کشور و از جوانان و متخصصین ایرانی پرسید.
ما باید بی‌اعتمادی به غرب را به عنوان یک تجربه در ذهن خود داشته باشیم و با استفاده از ظرفیت داخلی نهایت تلاش خود را برای ارتقاء کشور در همه ابعاد سیاسی، فرهنگی، نظامی، امنیتی و اقتصادی به کار ببندیم که پیروزی با ماست.



انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/28493