printlogo


کارشناس رسانه و فعال فرهنگی:
ظرفیت‌های دفاع مقدس مغفول مانده است/ سپاه و ارتش به فیلم‌سازی دفاع مقدس ورود کنند
کد خبر: 28931
مستندساز نخبه با اشاره به اینکه حمایت کافی در خصوص ساخت فیلم دفاع مقدس انجام‌نشده ،گفت: ظرفیت‌های دفاع مقدس مغفول مانده است و باید سپاه و ارتش به فیلم‌سازی دفاع مقدس ورود کنند.
سید سجاد موسوی نخبه مستندساز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در پاسخ به این سؤال که فیلم‌سازی چه نقشی در تبیین ارزش‌های دفاع مقدس برای نسل جوان و نوجوان دارد؟ گفت: مسئله اصلی این است که دفاع واژه مقدسی است حالا می‌خواهد دفاع از حریم باشد یا دفاع از کشور و یا  دفاع از مرزوبوم باشد این واژه کلاً مقدس است، اگر بتوانیم برای قشر جوان و نوجوان که از دوران دفاع مقدس خیلی دور هستند و فاصله‌دارند مقدس بودن این واژه را تبیین کنیم  قطع به‌یقین می تونیم بحث مقدس بودن دفاع مقدس را نیز تبیین کنیم.

این کارشناس رسانه و فعال فرهنگی تصریح کرد:  در ابتدا باید ماجرای دفاع و مقدس بودن را برای مخاطبان علی‌الخصوص قشر نوجوان و جوان تبیین کنیم در عرصه‌های بین‌المللی فیلم‌هایی ازجمله در هالیوود و کشورهای غربی و اروپا تولید می‌شود که مثلاً در خصوص جنگ جهانی یا مثلاً دفاع فلان شهر در برابر نازی‌ها بوده و به حدی این فیلم‌ها را  خوب به مخاطب نشان می‌دهند و به حدی خوب این ماجرا را تبیین می‌کنند که حتی قشر نوجوان و جوان از این شهر و این کشور هم با آن‌هم ذات پنداری می‌کنند.

موسوی بیان داشت: اما ما خیلی ساده به مسئله دفاع مقدس پرداختیم و جوان و نوجوان ما با یک نگاه تکراری به مقوله دفاع روبرو است قطعاً فیلم‌سازی بسیار مهم است و حتی می‌توانیم بگوییم اصلی‌ترین نقش را در تبیین ارزش‌های دفاع مقدس را برای نسل جوان و نوجوانی که خیلی با این مسئله آشنا نیست دارد  و حتی شاید در اثر هجمه‌های عظیمی که از طرف رسانه‌های غربی وارد می‌شود و دروغ‌های که در فضای مجازی به این نوجوانان و جوانان داده می‌شود و همان خرده‌فرهنگ‌ها و نگاه‌های ارزشی در دفاع مقدس را از نوجوان  می‌گیرد یا دور می‌کند  باید نقش فیلم‌سازی برای نوجوانان به‌مراتب جدی‌تر گرفته شود  همان‌طور که مقام معظم رهبری می‌فرماید در بحث دفاع مقدس هنر و سینما به کمک گرفته شود.

ظرفیت‌های دفاع مقدس مغفول مانده

این فیلم‌ساز در پاسخ به این سؤال که  آیا تاکنون از ظرفیت فیلم‌سازی استفاده کافی برای این مسئله شده است؟ عنوان داشت: بله؛ فیلم‌های تولیدشده و فیلم‌های خوبی هم بودند و جوایزی هم در جشنواره فجر و دیگر جشنواره‌ها  گرفته‌شده  اما اینکه بگوییم فیلم‌های متعدد در مورد دفاع مقدس برای نوجوان و جوان ساخته حداقل من در این چند سال اخیر ندیدم، شاید در طول این چند سال دو فیلم مستقیماً به مقوله تبیین ارزش‌های دفاع مقدس برای نسل جوان نوجوان تأکید می‌کند و یا داخل فیلم یک اشاره به نوجوان می کند و یا یک شخصیتی در  آن فیلم نوجوان و جوان است و به نظر من از این ظرفیت خوب بهره نبردیم.

وی ادامه داد: از این مقوله که ظرفیت بسیار بالایی هم دار غفلت شده است علت آن را نمی‌دانم  شاید فیلم‌سازان و هنرمندان به‌قول‌معروف خیلی رغبت ندارند و به گیشه فکر می‌کنند، اصل موضوع و ایدئولوژی اصلی دفاع مقدس و نقش بسیار مهم سینما و رسانه و فیلم‌سازی در تمامی ابعاد به نظر من غفلت شده و می‌توانست خیلی بهتر انجام شود.

موسوی تصریح کرد:  در این ایام  که هجمه‌های عظیمی علیه اسلام وارد می‌شود از این‌طرف هم رسانه‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای و  شبکه‌های غربی وقتی یک مسئله‌ای رخ می‌دهد به‌سرعت آن را منتشر کرده  و بزرگنمایی هم می‌کند از آن‌طرف نگاهی می‌کنیم چقدر قهرمان و چقدر اتفاقات خوب در عرصه دفاع مقدس و به‌خصوص در همین مقوله دفاع از حریم که در سوریه و عراق و کشورهای مختلف اتفاق افتاد که منتشر نمی‌شود.

 این مستندساز افزود: صادقانه می‌توانم بگوییم ۹۹% جوانان و نوجوانان ما  هیچ اطلاعی از این مسائل ندارند از چمله از جنگ عراق و جنگ سوریه، زیرا این‌ها تصور می‌کنند جنگ بین یک کشور با کشور دیگر است درصورتی‌که اصلاً این‌طور نیست بلکه جنگ ایدئولوژی است یعنی جنگ در برابر اسلام هراسی، در برابر ضد اسلام و جنگ در برابر وهابیت و تکفیر است، در دفاع مقدس رشادت‌های از جانب همین نوجوان و جوان وجود داشت که دیده نشده مانند شهید فهمیده و شهید بهنام محمدی که درباره آن‌ها مسائلی گفته شد اما کاملاً دیده نشده است نمی‌دانم چرا مسئولین مرتبط در این زمینه قدمی برنمی‌دارند.

هیچ نهادی از فیلم کودک و نوجوان دفاع مقدس حمایت نمی‌کند

وی در پاسخ به این سؤال که چه عواملی می‌تواند فیلم‌سازان را برای ساخت فیلم دفاع مقدسی تشویق کند؟ گفت:  فضای فیلم‌سازی برای این نوع فیلم‌ها فراهم نیست اگر فیلم‌سازی بخواهد در خصوص دفاع مقدس با موضوع کودک و نوجوان کار کند هیچ نهادی از وی حمایت نمی‌کند اما در اروپا  و در آمریکا شما می‌بینید که فیلم‌سازی می‌خواهد به سبک جدید در خصوص ارزش‌های همان کشور فیلم بسازد سریع حمایت می‌شود.

موسوی بیان داشت: ظرفیت بسیار زیاد است دریکی از کشورها بودیم فیلمی تولیدشده بود در خصوص جنگ جهانی به حدی این فیلم احساسی بود و ازنظر تکنیک زیبا ساخته‌شده بود که هر مخاطبی این فیلم را می‌دید احساساتی می‌شد درحالی‌که مقوله جنگ جهانی در مقابل دفاع مقدس و رشادت‌های جوانان چیزی برای گفتن ندارد اخیراً فیلمی تولید شد به نام تک‌تیرانداز که جای خوشحالی دارد ما از این نوع سوژه‌ها بسیار داریم که می‌توان به آن پرداخت .

این مستندساز تأکید کرد: چون سراغ این سوژه‌ها رفته نشده و موضوعات پیگیری نشده است برای فیلم‌سازان دلسردی به وجود آمد و فیلم‌های هم که تولیدشده رنگ و بوی شعار داشته یا نظارت‌های بی‌جا به فیلم آسیب‌زده که فیلم‌ساز بی‌خیال اصل ماجرا شده است، می‌توان با ایده‌های خلاقانه با نگاه متفاوت به این عرصه فیلم‌های بسیار جذابی از واقعیت را به نمایش گذاشت، ‌سپاه و ارتش باید در این زمینه به فیلم‌ساز کمک کنند زیرا آن‌ها اطلاعات و مستندات خوبی از شرایط و موقعیت‌ها در دفاع مقدس دارند.

دلسردی فیلم‌ساز از ساخت فیلم دفاع مقدس

وی اضافه کرد: یکی از عوامل اصلی سرمایه‌گذاری است نهاده‌ای متولی باید در این زمینه ورود کنند این نوع آثار آثاری هستند که سفارشی تولیدشده است، فیلم‌ساز وقتی مشاهده می‌کند که در جرگه فیلم‌سازان سفارشی قرار نمی‌گیرد قطعاً به این سمت حرکت نمی‌کند زیرا پیچ‌وخم‌های زیادی دارد، باید بستر از طرف متولیان برای فیلم‌ساز فراهم شود  شخصی که نگاه متعالی به دفاع مقدس دارد باید حمایت شود باید بدانیم رسالت سینما در این برهه حساس بسیار مهم است زیرا دشمن از همین رسانه علیه ما بهره‌برداری می‌کند فیلم‌سازان بسیار زیادی داریم که در عرصه مستند ، تله‌فیلم، سریال و سینما فعالیت می‌کنند و راغب هستند در حوزه دفاع مقدس کار کنند فیلم‌نامه‌های بسیار زیادی با موضوع دفاع مقدس نوشته‌شده اما حمایت نشده است، این باعث می‌شود فیلم‌سازان به سمت نمایش‌های خانگی پیش برود

موسوی در پاسخ به این سؤال که چه عواملی می‌تواند مردم را تشویق به دیدن فیلم دفاع مقدسی کند؟ بیان داشت: مردم ما چه ازنظر اجتماعی چه ازنظر عقیدتی و چه ازنظر کرامت انسانی مردم غیور و ارزشمندی هستند و به دنبال حفظ ارزش‌های دفاع مقدس و به دنبال دیدن این نوع فیلم‌ها هستند کما اینکه وقتی تک‌تیرانداز سال گذشته در جشنواره فجر رونمایی شد با استقبال جوانان مواجه شد، مهم‌ترین مقوله برای جذب مخاطب فیلم‌نامه خوب است چهاز زمان دفاع مقدس تا امروز در عرصه دفاع مقدس فیلم‌های فاخری داشتیم و مخاطب هم آن را پسندیده است این نشان می‌دهد مخاطب راغب است.

وی در پایان گفت:  خلاقیت یکی دیگر از عوامل جذب مخاطب به تماشای فیلم دفاع مقدسی است، امید است دولت جدید یک نگاه ویژه به ساخت و حمایت از فیلم‌های خلاقانه دفاع مقدسی داشته باشد.

گفتگو از مرضیه مهدیلو

انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/28931