printlogo


چشم‌ها را باید شست/ تفاوت معنادار در دستمزد فوتبالیست‌های آقا و خانم
کد خبر: 29101
تفاوت قیمت بازیکنان فوتبال بانوان و آقایان در ایران بیشتر از حد تصور است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، تقریبا حدود سه هفته قبل بود که تیم ملی فوتبال بانوان ایران موفق شد جواز حضور در مسابقات  را کسب کند، موضوعی که یک تاریخ سازی بزرگ و قابل توجه برای بانوان ایران محسوب می‌شود. 

بانوان فوتبالیست ایران در مرحله مقدماتی در ورزشگاه بنیادکار ازبکستان به مصاف اردن رفتند، دیداری که در ۹۰ دقیقه با تساوی بدون گل خاتمه پیدا کرد. با توجه به اینکه هر ۲ تیم در تعداد امتیاز و تعداد گل زده و خورده مساوی بودند و یکی از آن‌ها می‌توانست به دور نهایی صعود کند، به همین دلیل ضربات پنالتی مشخص‌کننده تیم برتر بود. 

در ضربات پنالتی تیم ایران موفق شد با نتیجه ۴ بر ۲ حریف خود را شکست دهد و راهی جام ملت‌های آسیا شود، رقابت‌هایی که قرار است سال ۲۰۲۲ در هند برگزار شود. این اولین صعود بانوان ایران به جام ملت‌های آسیا بود که افتخاری مهم برای کشورمان محسوب می‌شود. این مسابقات از ۳۰ دی تا ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ با حضور ۱۲ تیم برگزار خواهد شد.

جدا از افتخارآفرینی بانوان ایران، صعود به جام ملت‌های آسیا چندان هم راحت نبوده و دختران ایران برای این اتفاق زحمت زیادی کشیدند. به نوعی بانوان ایران ثابت کردند با امکانات نه چندان زیاد و بدون تور‌های گردشگری نیز می‌توان تاریخ سازی کرد. 

یکی از تفاوت‌های عمده که در رده بانوان و آقایان می‌توان به آن اشاره کرد مباحث مالی است. شاید نتوان انتظار داشت حقوق بانوان و آقایان آن هم در رشته‌ای مثل فوتبال برابر باشد که البته در هیچ جای دنیا هم اینگونه نیست، اما توقع اینکه این اختلاف زیاد نباشد چندان بی جا نیست. 

در حال حاضر بازیکن درجه یک فوتبال بانوان تفریبا ۵ درصد یک بازیکن لیگ برتری دریافتی دارد که به نظر می‌رسد اگر تا این رقم تا حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کند نیز اتفاق خاصی رخ ندهد. رقم قرارداد موردی است که فدراسیون فوتبال می‌تواند با راهکار مناسب به آن ورود کند و با خط دهی به باشگاه‌ها شرایط را کمی از این تفاوت خاص خارج کند. 

در این زمینه حضور تیم‌هایی که در لیگ آقایان تیمداری می‌کنند در رده بانوان و موضوع حامی مالی می‌تواند گره گشا باشد تا شاید شرایط از حالت صفر و صد خارج شود. مورد دیگری که در موفقیت ایران به چشم خورد این بود که بانوان کشورمان ثابت کردند اگر به آن‌ها بهاء داده شود و از آن‌ها حمایت شود، می‌توانند به موفقیت دست پیدا کنند کما اینکه در سایر رشته‌ها نیز موفقیت دختران ایرانی چشمگیر بوده است.

هاجر دباغی بازیکن تیم ملی فوتبال بانوان ایران در خصوص موفقیت ملی پوشان کشورمان اظهار داشت: با توجه به وقفه ۲ ساله‌ای که در برنامه‌های تیم ملی فوتبال بانوان ایران به وجود آمد، حمایت‌ها در این دوره نسبتا بهتر بود و ما هم ثابت کردیم اگر حمایت‌ها به درستی صورت گیرد و همه چیز روی اصول باشد، می‌توانیم نتیجه بگیریم. 

او افزود: در صورتی که حمایت نشویم طبیعتا نتایج خوبی هم به دست نخواهد آمد. با توجه به این موضوع در این دوره حمایت‌ها خوب بود و توانستیم جواز صعود به جام ملت‌های آسیا را کسب کنیم.

دباغی درباره بحث دستمزد‌ها نیز، گفت: در لیگ آقایان هرکدام از بازیکنان حدود ۱۴ تا میلیارد تومان پول می‌گیرند و این در شرایطی است که این رقم در لیگ بانوان تقریبا ۲ تا ۵ درصد آن است که نهایتا تقریبا به حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان خواهد رسید، نباید اینقدر تفاوت وجود داشته باشد و حداقل باید ۲۰ دصد آن‌ها باشد.



انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/29101