printlogo


پاسداشت ورود انقلاب اسلامی به دهه پنجم؛
مسئولان باید عقب ماندگی خود را از قافله پیشرو ملت جبران کنند
کد خبر: 3607
شاید مهم ترین نکته ای که در آغاز ورود انقلاب اسلامی به دهه پنجم حیات خود باید مورد اشاره قرار گیرد؛ ضرورت جبران عقب ماندگی ها از سوی مسئولان نظام جمهوری اسلامی و بازخوانی اندیشه های متعالی حضرت روح الله (ره) است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، انقلاب شکوهمند اسلامی امسال چهلمین سال خود را به جشن نشست و اکنون در این روزها، دهه پنجم حیات خود را آغاز کرده است.
نکته نخست در این باره، عدد «چهل» و 40 ساله شدن انقلاب شکوهمندمان است. می گویند «40»، سن پُختگی است و عقل آدمی در چهل سالگی به بالاترین کمال و استعداد خود می رسد؛ بر همین اساس بود که حضرت رسول خدا (ص)  در سن چهل سالگی مبعوث شدند تا برترین و کامل ترین دین را از سوی خدا به نوع بشر هدیه کنند.
بنابراین می توان چنین مطرح کرد که عدد چهل، می تواند سمبلی برای اعلان یک تکامل و جلوه ای برای دستیابی به نوع خاصی از پُختگی و تجربه باشد.
و اما در این روزها که انقلاب اسلامی وارد دهه پنجم زندگی خود شده است؛ شاید آن چه بیش از هر چیز باید مورد توجه باشد؛ بازخوانی و دقت دوباره صاحب نظران، تصمیم سازان و حتی عموم مردم بر اصول و مبانی انقلاب اسلامی و همچنین آرمان های بنیانگذار کبیر انقلاب یعنی امام راحل عظیم الشأن (ره) است.
در این باره می توان اصول و مبانی مهمی را برای انقلاب اسلامی تعریف کرد و به بحث گذاشت؛ اما در این بین، چهار اصل زیر به عنوان بخشی از مهم ترین این اصول مورد بازخوانی قرار می گیرد:

یک . عدالت؛ ایجاد رفاه و رفع فقر
تردیدی نیست که «عدالت» یکی از مهم ترین اصول و مبانی انقلاب اسلامی بوده، هست و خواهد بود؛ اصطلاحی که از آن می توان به نوعی «تناسب و توازن» و یا «دادن حق به صاحب حق» و البته «عدم افراط و تفریط» یاد کرد.
در عین حال شکی نیست که «عدالت» همچنان یکی از بزرگ ترین دغدغه های مسئولان نظام جمهوری اسلامی است و آنان می کوشند تا سهم خود را در تحقق آن ایفا کنند؛ نکته ای که البته بیش از پیش نیازمند توجه است/

دو . استقلال ملی و تحقق آزادی های مشروع و قانونی
«استقلال و آزادی» آنچنان مهم است که از همان ابتدای انقلاب اسلامی در قالب شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بارها و بارها از زبان مردم و مسئولان شنیده شد و امروزه هم این دو کلیدواژه انقلاب اسلامی، همچنان باید مورد توجه باشند تا بسیاری دیگر از اهداف ریز و درشت انقلاب از رهگذر تحقق این دو کلیدواژه به منصه ظهور برسند.

سه . همبستگی و وحدت ملی
این نیز، یکی دیگر از اصول و مبانی خدشه ناپذیر انقلاب است؛ چراکه همین همبستگی و وحدت ملی بود که نهال انقلاب را به ثمر نشاند و تداوم آن، این نهال را به درختی تنومند تبدیل کرد.
امروزه نیز شکی وجود ندارد که همین همبستگی و وحدت ملی، چه در بین مردم، چه در بین مسئولان و چه در بین مردم و مسئولان است که می تواند ضامن تداوم حیات درخت تنومند انقلاب اسلامی باشد.

چهار . تساوی در برابر قانون و مبارزه جدی با فساد
حاکِم بودن قانون برای همه و البته مبارزه جدی و عملی با فساد، یکی از خواسته های همیشگی مردم به ویژه در سال های اخیر بوده است؛ نکته ای که نه تنها باید به وظیفه عمومی همه مسئولان جزء و کلان کشور تبدیل شود؛ بلکه باید به عنوان «مطالبه عمومی مردمی» همیشه و همه جا استمرار یابد.

اینک و در روزهایی که ملت شریف ایران، چهلمین سالگرد انقلاب خود و همچنین ورود مبارک به دهه پنجم تولد خویش را به جشن نشسته است و فراتر از اصلاح طلبی و اصول گرایی به مسائل می نگرد؛ ضروری است تا رفع شکاف بین «آرمان ها و عملکردها» و یا فاصله بین «واقعیت ها و حقیقت ها» به شکل جدی در رفتار مسئولان دنبال شود؛ چراکه به نظر می رسد در آغاز دهه پنجم انقلاب، مردم همچنان جلوتر از مسئولان در حفظ انقلاب خود می کوشند و این، مسئولان هستند که باید عقب ماندگی خود را از قافله پیشرو مردم جبران کنند.



انتهای پیام/120
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/3607