printlogo


گزارش قم فردا به مناسبت روز ملی کودک؛
روز جهانی کودک و ضرورت تربیت اسلامی کودکان/مهدکودک اولین قدم آشنایی کودک با مسائل مذهبی و اجتماعی
کد خبر: 36978
کودکان در هفت سال ابتدایی زندگی خود از طریق چشم در محیط هایی که قرار می گیرندرفتار بزرگسالان را می بینند و از آنها الگو برمی دارند و اگر این رفتارها و محیط ها در مسیر سبک زندگی اسلامی باشد کودک تربیت اسلامی را در پیش خواهد گرفت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  روز جهانی کودک روزی است که برای یادبود و افتخار کودکان شناخته شده است، این روز در هر یک از کشورهای دنیا به یک روز خاصی در تقویم آنها اختصاص داده شده است که در کشور ما هم 16مهر (8اکتبر) مصادف با روز کودک می باشد.
کودکان دارای نیاز های متفاوتی می باشند که برخی از این نیاز ها نیازهای جسمانی مانند ورزش، غذا، لباس و... و بر خی از نیاز ها هم روحی مانند انتخاب نام زیبا ، احترام به کودک و... می باشد.
از این رو تمام ادیان الهی، به خصوص دین اسلام، همه انسان ها را به تعلیم و تربیت دعوت نموده و آنها را ترغیب نموده که از دوران کودکی به این امر مهم اهتمام ورزند زیرا که کودکان در این دوران دارای ویژگیهایی هستند که بزرگسالان از آن بی بهره اند در حالی که کودک آمادگی پذیرش بسیار زیاد برای یادگیری در قلب و ذهن خود را دارد.



تربیت دینی گامی بسوی پیشرفت
یکی از تربیت‌هایی که قبل از هفت‌سالگی باید موردتوجه خانواده‌ها قرار بگیرد تربیت دینی می‌باشد؛ تربیت دینی داری گستردگی فراوانی و ابعاد مختلفی است ولی از گزینه‌هایی که والدین می‌توانند کودک خود را در این مسیر تربیت کنند  نماز ، آموزش قرآن ، دعا و آشنایی با اهل‌بیت(ع) هست.
بااین‌وجود کودکی که در خانواده باایمان و مؤمن تربیت‌شده باشد، دارای ارزش والایی است؛ زیرا زندگی انسان بر پایه تربیت صحیح استوار است و اگر کودکی نیکو تربیت شود، بدون تردید می‌تواند فردی صالح و شایسته برای جامعه واقع گردد. تربیت خوب فرزند، بدون تردید دارای اجر اخروی نیز برای والدین می‌باشد؛ زیرا اثر فرزند صالح پس از مرگ والدین، همواره به آن‌ها می‌رسد و خداوند متعال آن‌ها را به خاطر تربیت فرزند صالح، موردتکریم قرار می‌دهد.

کودکان در سن قبل از شش سالگی می توانند از طریق رفتارهای والدین برای خود الگویی قرار دهند و یا از رفتار آنها تقلید کنند و یا از طرفی محیط های اجتماعی، رفتارهای دیگران، رسانه ها و... می تواند در ذهن و قلب آنها تاثیر بگذارد به گونه ای که در هفت سال دوم که دوران آموزش کودک شروع می شود برخی رفتار ها ملکه ذهن آنها شده باشد و با  آموزش ها تناقض به وجود آورد، پس باید والدین علاوه بر آموزش هایی که برای کودکان خود در نظر می گیرند مواظب رفتار خود در خانه و محیط اطراف کودکان باشند تا آنها الگویی مناسب برای رفتار های خود پیدا کنند.



مهدکودک اولین قدم آشنایی کودک با مسائل مذهبی و اجتماعی
از همین رو مهدکودک اولین مکانی است که زمینه های لازم برای شکوفایی استعدادهای کودکان را فراهم می سازد و از طریق آموزش های مناسب، مهارت ها، ارزش‌ها و اصول اخلاقی، مذهبی، اجتماعی و فرهنگی را به آن‌ها انتقال می دهد.
مهدکودک محلی است برای مراقبت، شناخت استعدادها،‌ پرورش عاطفی، جسمی، هوشی، رفتاری (اجتماعی) گفتاری و رشد خلاقیت کودکان در سن پیش از دبستان  و مربی مهدکودک در واقع جایگزین مادر در زمان نبود اوست.
مربی مهدکودک جایگزین مادر
بنابراین وظیفه مربی مهد فقط نگهداری و پرستاری از کودک نیست بلکه مربی باید به همه جوانب پرورش جسمی و معنوی کودک توجه کند. او باید زمینه های لازم برای شکوفایی استعدادهای کودکان را فراهم و از طریق آموزش های مناسب، مهارت ها، ارزش‌ها و اصول اخلاقی، مذهبی، اجتماعی و فرهنگی را به آن‌ها انتقال دهد.
مربی مهدکودک باید بتواند به خوبی با کودکان ارتباط برقرار کرده، برنامه ها و کلاس های مختلف را مدیریت و به درستی با رفتارهای نامناسب و چالشی آن‌ها برخورد کند. همچنین باید صبور، مهربان و خوش اخلاق باشد.
همه این ها از وظایف یک مربی مهد می باشد اما باید محیط مهد هم به نوعی باشد که والدین دغدغه ای برای کودک خود در این خصوص نداشته باشد. محیط مهد باید به نوعی باشد که کودک با ارزش های و اصول اخلاقی و اسلامی آشنا شود نباید در مهد به کودک فرهنگ و ارزش های غربی را آموخت.
در محیط مهد کودک باید با فرهنگ اصیل ایرانی و نوع رفتار با هم جنس و غیر هم جنس خود را بیاموزد به عنوان مثال اکثر مهد ها به صورت مختلط می باشد که این به نوعی عادی سازی روابط دختر و پسر را در ذهن کودک نهادینه می کند و یا اینکه بجای ترویج فرهنگ ایرانی، شهدا و اسلام از فرهنگ غرب با تصاویر میکی موس، بتمن، مرد عنکبوتی و... استفاده می شود که در این خصوص با برخی از مربیان و مدیران مهدکودک‌ها مصاحبه ای را انجام داده ایم.



تاثیر بسزای شخصیت های کارتونی در ذهن کودکان
در این خصوص سیده فاطمه روشنایی مدیر یکی از مهدکودک های سطح شهر در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه از سال 90 در مهد کودک فعالیت دارد، اظهار داشت: در خصوص ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی در مهد بسیار حساس هستم.
وی ادامه داد:به مربیان مهد تاکید می کنم که حتما از شخصیت های کارتونی ایرانی استفاده کنند مگر اینکه خود کودک از شخصیت های خارجی استفاده کنند.
روشنایی با اشاره به مختلط بودن مهدکودک به دلیل نبود فضای کافی، ابراز داشت: با آموزش و نقل داستان زندگی اهل‌بیت(ع) و آموزش احترام به بزرگ‌ترها سعی می کنیم سبک زندگی اسلامی را ترویج دهیم.
همچنین مائده امیری یکی از مربیان مهدکودک که حدود سه سال در این حرفه سابقه دارد، گفت: بنده شخصاً در کلاس مهد به‌هیچ‌وجه از شخصیت های کارتونی غربی استفاده نمی کنم.
وی ادامه داد: چند سالی است که با وجود بیشتر شدن لوازم‌التحریر شخصیت‌های کارتونی ایرانی و شهدا ، کودکان هم به استفاده از آن‌ها سوق پیدا کرده اند.
امیری با اشاره به اینکه در مناسبت های مختلف، سبک زندگی اسلامی را آموزش می دهم، بیان داشت: در حال حاضر بیشتر مهدهای کودک مختلط هستند اما بر روی این مسئله سعی می کنم که خیلی حساسیت نباشد که کودکان هم حساس شوند.
این در حالی است که ستاره صفری دیگر مربی مهدکودک با اشاره به اینکه بنده از هیچ‌کدام از شخصیت های کارتونی خارجی یا ایرانی استفاده نمی کنم، اظهار داشت: بنده سعی می کنم تصاویر استفاده کنم که کودک را به خود جذب کند و با دیدن آن‌یک نکته اخلاقی به ذهن خود بسپارد.
وی ادامه داد: سعی می کنم به زبان کودکانه، داستان، تصویر، نقاشی ، کاردستی و.. سبک زندگی اسلامی را به کودک آموزش دهم.
صفری با اشاره به اینکه تمامی مهدها به غیر از مهدهای مدارس مختلط هستند، گفت: ما سعی می کنیم در دروس قرآن و دینی به کودکان برخی روابط اسلامی و اجتماعی را آموزش دهیم.


می طلبد که والدین برای هفت سال زندگی کودک خود برنامه داشته باشند و او را در محیطی قرار دهند و یا به نوعی در مقابل او رفتار کنند که این کودک در مسیر تربیت اسلامی قرار بگیرد.

انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/36978