printlogo


قم فردا گزاش می‌دهد؛
توزیع ناعادلانه گوشت و صف‌هایی که هرروز طولانی‌تر می‌شود
کد خبر: 4427
صف‌های طولانی عرضه گوشت و راه‌حل‌هایی که دولت از پذیرش آن خودداری می‌کند با انتقادهای زیادی روبرو شده به‌طوری‌که صدای نمایندگان مجلس و کارشناسان را درآورده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، دهه چهلی‌ها و پنجاهی‌ها و حتی دهه شصتی‌ها به‌خوبی به یاد دارند که هرماه باید برای دریافت بسته‌های حمایتی آن زمان که در قالب کوپن و سهمیه‌بندی به مردم ارائه می‌شد، ساعت‌های زیادی را در صف‌های طولانی روغن، قند و شکر و چای و برنج و... می‌ایستادند تا درنهایت بتوانند سهمیه خودشان را دریافت کنند.
در طی این سال‌ها و با تغییر نگرش مسئولان کم‌کم سیستم کوپنی جمع شد و حالا به تاریخ پیوسته است و نزدیک به 20 سال است که دیگر اثری کوپن‌ها نیست البته سیستم حمایتی دولت از مصرف‌کنندگان همچنان به شیوه‌های مختلف ادامه دارد.
درواقع در این سال‌ها مسئولان در زمان گران شدن کالاها و اجناسی که به‌عنوان کالای ضروری محسوب می‌شود باعرضه این اجناس از گران شدن اجناس جلوگیری کرده و درواقع بازار را تنظیم می‌کردند.
در ماه‌های اخیر با گران شدن قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ بار دیگر سیستم همیشگی سازمان‌های حمایتی به راه افتاد اما این بار تفاوت قیمت بازار آزاد و توزیع دولتی موجب شد که نه‌تنها این توزیع‌ها چندان روی قیمت تأثیر بگذارد بلکه نوع توزیع این اجناس نیز با انتقادهای فراوانی روبرو شد.
در این میان‌روزی نیست که از صف‌های طولانی مردم در شهرهای کشور تصویر یا فیلمی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست نچرخد، از صف‌های طولانی در زیر برف و باران گرفته تا دویدن مردم برای قرار گرفتن در صف اول توزیع.
درواقع باید گفت مردم در عصر حاضر که روزی نیست از تکنولوژی جدیدی در دنیا رونمایی نشود همانند 35 سال گذشته در صف می‌ایستند.
نکته دیگر این‌که گوشت‌های که عرضه می‌شود در بسیاری از زمان سر از رستوران‌ها و.. دیگر درمی‌آورد و به مصرف‌کننده‌ای واقعی نمی‌رسد که در نوع خود جالب‌توجه و دردآور است.

سیستم فعلی توزیع گوشت ناعادلانه است

احمد امیرآبادی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما دراین‌باره گفت: بسیاری از مسئولان در وزارت خانه‌هایی که درگیر این امر هستند مخالف سیستم فعلی توزیع هستند.
وی ادامه داد: با پیگیری‌ها و رایزنی‌هایی که صورت گرفته بانک ملی اعلام آمادگی کرده در تمامی مراکز عرض گوشت و پروتئین پایانه فروش (POS) قرار دهد و از طریق کارت‌های بانکی سرپرستان خانوار سهمیه موردنظر به آن‌ها داده شود.
امیرآبادی تصریح کرد: تنها مخالف این طرح آقای روحانی است و معتقد است با این کار سیستم کوپنی احیا می‌شود.
وی افزود: کاملاً مشخص است که با این شیوه توزیع بسیاری از گوشت‌های توزیع‌شده دست مصرف‌کننده‌ای واقعی نمی‌رسد.

عزت‌الله ضرغامی: انقلاب صف‌های طولانی گوشت و مرغ شایسته مردم ایران نیست

عزت‌الله ضرغامی نیز در گفتگو با خبرنگار ما ضمن انتقاد از شیوه توزیع گوشت در سطح کشور اظهار داشت: در چهل‌سالگی انقلاب صف‌های طولانی گوشت و مرغ شایسته مردم ایران نیست.
وی افزود: مسئولان باید آستانه انتقادهای خودشان را بالا ببرند و صدای کارشناسان را بشنوند.
ضرغامی تأکید کرد: در عصر امروز به‌راحتی می‌توان با ساخت یک نرم‌افزار نه‌تنها می‌توان این صف‌های طولانی را از بین برد بلکه به‌راحتی می‌توان اجناس را به دست مصرف‌کننده‌ای واقعی رساند.
علاوه بر این بسیاری از کارشناسان بر روی این مهم تأکید می‌کنند که می‌توان به‌راحتی با استفاده از کارت‌های یارانه افراد بسته‌های حمایتی و اجناسی که برای تنظیم بازار عرضه می‌شود را به مصرف‌کننده‌ای واقعی داد و از تشکیل صف‌های طولانی جلوگیری کرد اما دولت برخلاف شعارهایی که در خصوص به‌روز بودن می‌دهد اهمیتی به این موضوع نشان نمی‌دهد.


انتهای پیام/110
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/4427