printlogo


یادداشت؛
فضای مجازی و حقوق شهروندی
کد خبر: 457
پیشرفت تکنولوژی و فناوری آن روی خود را نشان داده و روزی نیست که قابلیت جدیدی در فضای مجازی رونمایی نشود حال این‌که این فضای بی‌رقیب چالش‌ها و آسیب‌های خاص خودش را دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، پیشرفت تکنولوژی و فناوری آن روی خود را نشان داده و روزی نیست که قابلیت جدیدی در فضای مجازی رونمایی نشود حال این‌که این فضای بی‌رقیب چالش‌ها و آسیب‌های خاص خودش را دارد.

مرزها شکسته شده و هیچ حریم امنی وجود ندارد، قرار نیست که کیلومترها و شاید ساعت‌ها مسیر طی شود تا فایل، نوشته یا عکسی تحویل داده شود بلکه در کمترین زمان ممکن هزاران اطلاعات ردوبدل می‌شود و این تازه آغاز کار است.
درواقع پیشرفت تکنولوژی و فناوری آن روی خود را نشان داده و روزی نیست که قابلیت جدیدی در فضای مجازی رونمایی نشود حال این‌که این فضای بی‌رقیب چالش‌ها و آسیب‌های خاص خودش را دارد.
با زبانی ساده‌تر می‌توان فضای مجازی را به یک شمشیر دو لبه تشبیه کرد که می‌تواند هم مفید و هم زیان ده باشد، هم باعث مسرت و شادی شود و هم غم و اندوه به دنبال داشته باشد.
شاید یکی از مهم‌ترین آسیب‌های این فضا عدم دسته‌بندی افراد و دسترسی همه افراد به محتوی‌های مختلف باشد اما یکی دیگر از آسیب‌های جدی فضای مجازی عدم داشتن حریم امن و خصوصی است.
درواقع سازندگان برنامه‌های مخالف موبایلی خود به‌تمامی اطلاعات کاربر دسترسی دارند و می‌توانند به‌راحتی آن‌ها را در اختیار داشته باشند و برای مقاصد خاص خود از آن بهره‌برداری کنند مانند اتفاقی که در چند سال اخیر برای کاربران فیس بوک در دنیا اتفاق افتاد.
دسترسی و جاسوسی سازندگان برنامه‌ها خود نقض حقوق شهروندی است که در پی استفاده کاربران از فضای مجازی آن‌ها را تهدید می‌کند.
البته این پایان کار نیست و درواقع همین فضای مجازی درجایی دیگر موجب می‌شود که شهروندان از حقوق شهروندی خود دفاع کنند، نمونه بارز این مهم را می‌توان در داخل کشور مشاهده کرد.
در دهه‌های گذشته انتقاد از مدیران و مسئولان از زبان مردم به‌سختی صورت می‌گرفت، درواقع مردم که دسترسی سختی به مدیران دولتی داشتند و خبرنگاران رسانه‌های جمعی نیز نمی‌توانستند از همه مطالبات مردم آگاه شوند و علاوه بر این در جلسات معدود خبری آن را بیان کنند.
همین موضوع موجب شده بود مدیران در پشت درهای بسته تصمیم بگیرند و حتی خودشان هم به‌خوبی در جریان انجام تصمیمات گرفته‌شده، قرار نمی‌گرفتند.
اما در چند سال اخیر و با ورود برنامه‌های مختلف اجتماعی و دسترسی راحت و سریع مردم به این شبکه‌ها فاصله بین مدیران و مردم برداشته شد به‌طوری‌که این مردم هستند که روزانه در شبکه‌های اجتماعی مدیران را بازخواست کرده و خواستار حل مشکلات خودشان هستند.
شاید روزگاری این آرزو بود که مردم مشکلات و کاستی‌های محل زندگی خودشان را به گوش مسئولان برسانند اما این آرزو این روزها رنگ واقعیت گرفته و روزی نیست که مردم تصاویر محله و مشکلات آن را برای مسئولان و خبرنگاران در شبکه‌های اجتماعی نفرستند.
باید گفت در این زمینه فضای مجازی نه‌تنها توانسته مردم را به حقوق شهروندی خودشان برساند بلکه شرایطی را فراهم کرده که تصمیمات مدیران در بسیاری از موارد با نظر مردم گرفته شود و حتی اتاق مدیران تبدیل به اتاق شیشه‌ای شود.
 

 انتهای پیام/110

 

لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/457