printlogo


صبوری خبر داد:
تشکیل تیم کارشناسی برای برآورد خسارت های جاده ای ناشی از سیل
کد خبر: 7348
رییس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان قم گفت: تیم کارشناسی برای برآورد و احصای خسارت های جاده ای ناشی از سیل اخیر تشکیل و گزارش مدون آن ارائه شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،، حسن صبوری در اولین جلسه شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان قم در سال 1398 اظهار داشت: دستگاه های عضو شورای هماهنگی بنا به وظایف ذاتی خود، با محوریت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای میزان تخریب و خسارت های ناشی از سیل و میزان اعتبار برای جبران آن را برآورد و گزارش کنند.
وی اظهار داشت: تجربیات خسارت سیل در استان های مختلف نشان می دهد بیشترین آسیب ها متوجه بافت فرسوده و ناکارآمد شهرها می شود و این مسئله اهمیت بازسازی و بازآفرینی و افزایش تاب آوری این نوع بافت ها را گوشزد می کند.
رییس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان قم در بخش دیگر از سخنانش با بیان این که می بایست در راستای حل مشکلات مردم و عمران استان قدم برداشت، تاکید کرد: مشکلات حوزه های وزارت راه و شهرسازی استان می بایست بدور از تنش و تقابل بین دستگاهی حل شود و عموم مردم یقین داشته باشند ادارات در راستای حل مشکلات با یکدیگر تعامل و همکاری لازم را خواهند داشت.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم اعلام کرد: در سال 1398 که به نام رونق تولید نام گذاری شده است می بایست شاهد تولید مسکن در سطح استان باشیم و در همین ارتباط جلسات متعدد با انبوه سازان و مسکن سازان استان برگزار شده است و در آینده نزدیک شاهد ساخت و احداث مسکن در شهر قم خواهیم بود.
*استفاده از ظرفیت دستگاه اسکن جاده ای
محمد شه بندگان مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان نیز پیشنهاد کرد: برای تسریع و صرفه جویی در وقت، هزینه و تهیه گزارش دقیق می توان از ظرفیت دستگاه اسکن جاده ای برای برآورد خرابی های احتمالی سیل  استفاده نمود.
*کاهش دو درصدی تردد به استان قم
در ادامه جلسه ابوالفضل جمالی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم گفت: در تعطیلات نوروز سال 1398 نسبت به زمان مشابه سال گذشته شاهد کاهش دو درصدی تردد به استان قم بوده ایم.
وی با ارائه گزارشی از اقدامات و عملکرد این اداره کل در طول تعطیلات نوروزی، ابراز داشت:تیم کنترل این اداره کل از کلیه مجتمع خدمات رفاهی بین راهی، پایانه های مسافربری و اتوبوس ها بین شهری بازدید و نسبت به رفع تخلفات احتمالی اقدام نموده است.
جمالی اعلام کرد: یک تیم از راهداری قم متشکل از پرسنل راهداری و فنی و هم چنین ماشین آلات به منظور بازسازی زیرساخت های جاده ای استان های سیل زده به لرستان اعزام شده اند و تا پایان عملیات در آن جا حضور خواهند داشت.
*رتبه دوم کشوری در پرداخت تسهیلات بانکی
محمد رسول خاکساری مدیر امور شعب بانک مسکن استان قم گفت: بانک مسکن قم برای دومین سال متوالی رتبه دوم کشوری را از حیث ارائه تسهیلات بانکی مسکن به خود اختصاص داد.
وی با اشاره به این که بافت ناکارآمد در مقابل تهدیدات سیل و زلزله  آسیب پذیر هستند، توضیح داد: بانک مسکن با ارائه تسهیلات بانکی کم بهره، مشوق بازسازی مساکن در بافت فرسوده خواهد بود.
* احداث  4000 واحد مسکونی
در ادامه داریوش بلدی مدیرکل بنیاد مسکن استان نیز با بیان این که احداث صد هزار واحد مسکونی طبق اسناد بالادستی در تعهد بنیاد مسکن کشور است، افزود: سهم بنیاد مسکن استان قم در احداث مسکن چهار هزار واحد خواهد بود که با تعامل با اداره کل راه و شهرسازی استان، عملیات احداث این واحدها به زودی کلید خواهد خورد.
*ترسالی در استان قم قابل تایید نیست.
مهران حیدری مدیرکل هواشناسی در اولین جلسه شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان قم از آمادگی مناسب این اداره کل برای مدیریت بحران سیل اخیر گفت و افزود: هشدار این حجم از بارندگی از ابتدای اسفند ماه سال گذشته اعلام شده بود و براساس این پیش بینی و همکاری دستگاه امداد و نجات خوشبختانه بحران سیل در استان فاجعه آفرین نشد.
وی اعلام کرد: بیش از 55 درصد بارش زراعی یک سال در یک ماه ابتدای سال 1398 رخ داده است به عبارت دیگر شاهد بارش 222 میلی لیتر در طول یک ماه ابتدای سال جاری در مقایسه با 83 میلی لیتر در طول کل سال 1397 بوده ایم.
مدیرکل هواشناسی استان قم گفت: دو نوع سرمای تشعشعی و جبهه ای وجود دارد که سرمای اخیر استان از نوع جبهه ای بوده و منجر به سرمازدگی درختان، مزارع و باغات استان شده است.
حیدری با اشاره به این که شواهدی دال بر شروع ترسالی و پایان خشکسالی در استان قابل تایید نیست ادامه داد: در روزهای آتی شاهد کاهش بارش و افزایش دما در سطح استان خواهیم بود.
*طغیان رودخانه خورآباد موجب خرابی ریل می شود.
فخر الدین پیروز فر معاون فنی و زیربنایی راه آهن استان نیز ضمن ارائه گزارش از عملکرد و اقدامات این اداره کل در تعطیلات نوروز و مواجهه با سیل اعلام کرد: اداره کل راه آهن استان در سال 1397 رتبه اول ایمنی ریلی را به خود اختصاص داد.
وی با بیان این که پرسنل راه آهن از قبل از شروع تعطیلات نوروزی و در زمان وقوع سیل در آماده باش نوروزی بوده اند، افزود: در زمان وقوع سیل کارشناسان فنی این اداره کل با دریزین هر چهار ساعت یک بار اقدام به بازدید از مسیر ریلی 508 کیلومتری استان نموده اند.
پیروز فر با بیان این که خط ریلی هم می تواند سیل بند باشد و هم منجر به آبگرفتگی شود، توضیح داد: در صورت طغیان رودخانه خورآباد در بخش کهک شاهد تخریب ریل و خطرات ناشی از آن خواهیم بود و می بایست در خصوص هدایت آب اقدام اساسی صورت گیرد.
*کاهش 33 درصدی تلفات فوتی در نوروز 98
در پایان جلسه سرهنگ محمد سپهوند نماینده پلیس راه استان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت تردد و تصادفات سطح استان در ایام نوروز 1398 گفت: خوشبختانه در سال 1398 در تصادفات جاده ای منجر به فوت 33 درصد و تصادفات جرحی 31 درصد با کاهش آمار مواجه بوده ایم.


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/7348