در سایه‌ بی توجهی نهادهای مسئول؛

پیشتازی شهروندان قمی در مصرف فست فود در کشور / سرطان دستگاه گوارش در کمین مصرف کنندگان فست فود

در حالی که رشد مصرف فست فودها در کشور موجب شده که هشدارهای زیادی در این خصوص داده شود اما در قم رشد مصرف فست فود به حدی بالاست که در کشور از این حیث در رتبه اول قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  رشد قارچ گونه‌ای مغازه‌های شیک و تمیز در جای‌جای استان در سال‌های اخیر به‌اندازه‌ای زیاد شده است که شاید در کمتر از 10 دقیقه در هر جای شهر قم که باشید بتوانید به یکی از این مغازه‌ها برسید.

مغازه‌هایی که با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید به چنین تعابیری از قبیل " فست فود بلای جان ایرانی‌ها"، "خرید سرطان با مصرف افراطی فست فود" در مورد آن‌ها دست بیابید.

ظاهراً رشد این مغازه‌ها بی‌علت و دلیل هم نبوده و به واسطه‌ای تقاضاهایی بوده که در شهر به دلیل مصرف بالای فست فودها ایجادشده است.

درحالی‌که رشد مصرف فست فودها در کشور موجب شده که هشدارهای زیادی در این خصوص داده شود اما در قم رشد مصرف فست فود به حدی بوده است که در کشور از این حیث در رتبه اول قرار دارد.

جواد شاکر آرانی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم دراین‌باره می‌گوید: استان قم در مصرف فست فود رتبه اول را از آن خودکرده به‌طوری‌که 64 درصد خانوارهای قمی فست‌فود می‌خورند.

حال این‌که مصرف این‌گونه خوردنی‌ها به‌منزله قدم گذاشتن در مسیر بیماری‌های است که بسیاری از آن‌ها می‌تواند جان شهروندان را بگیرد.

سرطان دستگاه گوارش در کمین مصرف‌کنندگان فست فود

دکتر محمدرضا قوام‌نصیری رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران، با اشاره به اینکه سرطان دستگاه گوارش فوقانی شامل مری و معده و سرطان‌های دستگاه گوارش تحتانی شامل روده بزرگ و انتهای روده است، می‌گوید: سرطان معده با رژیم غذایی در ارتباط بوده و غذاها با نگه‌دارنده بنیان‌های نیتریت در صورت تبدیل‌شدن به نیتروزامین، سرطان معده و مری را ایجاد می‌کند که نیتریت نگه‌دارنده مواد گوشتی همچون کالباس و سوسیس بوده و در شهرهایی با جمعیت بالا همچون تهران مصرف این غذاها و سایر فست‌فودها بسیار زیاد است.

سازمان‌های مسئول در خواب زمستانی

آگاهی بخشی به مردم و ارائه الگوهای مناسب غذایی یکی از نکاتی است باید سازمان‌های مسئول مانند معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی به آن بپردازد.

شاید به جرات به توان گفت حداقل یک‌سوم مردم از عوارض مصرف این‌گونه غذاها آگاهی لازم و کافی را ندارند و در صورت فرهنگ‌سازی و ارائه بسته‌های آموزشی هدفمند تغییراتی را در مصرف غذایی خود بدهند.

آن چیزی که آمار و ارقام مصرف فست فود در قم نشان می‌دهد گواه این مهم است که اقدامات لازم و پیشگیرانه در خصوص مصرف فست فود در قم انجام‌نشده و یا حداقل این اقدامات کافی نبوده است.

راه‌حل کار چیست؟

این‌یک حقیقت است که سفره‌های ما امروز رنگ سلامت گذشته را ندارد و استفاده مکرر از فست فودها، عوارضی مانند کبد چرب را به همراه داشته است اما راه‌حل کار چیست؟

مصرف میوه، تنوع‌بخشی در غذاهای سالم، تغییر دیدگاه در خصوص غذاهای مضر، ارائه بسته‌های آموزشی ازجمله اقداماتی است که باید در این زمینه صورت بگیرد تا مصرف فست فودها در کشور و به خصوص شهر قم کاهش یابد.

علاوه بر این نان، پنیر، گوجه‌فرنگی و سایر میوه‌ها و سبزیجات نیز میان وعده‌هایی سالم و طبیعی هستند که بهتر است به‌جای غذاهای ناسالم و فست فودها موردتوجه و استفاده قرار گیرند.

به‌هرحال امروز زنگ خطر برای شهروندان قمی به صدا درآمده است و ازآنجایی‌که هزینه پیشگیری قطعاً از هزینه‌های درمان هم برای بیمار و هم برای وزارت بهداشت کمتر است باید مسئولان این وزارتخانه در کنار مردم پیش‌ازاین که اتفاقات ناگواری بیفتد اقدام به پیشگیری کنند.


انتهای پیام/110
http://qomefarda.ir/10818
اخبار مرتبط

نظرات شما