نمایندگان مجلس در گفتگو با قم فردا:

شفافیت آرا تبدیل به مطالبه عمومی شده است / نمایندگان طرفدار شفافیت در اقلیت هستند

چند تن از نمایندگان مجلس بابیان این‌که نمایندگان طرفدار شفافیت در مجلس در اقلیت هستند، تصریح کردند: شفافیت آرا تبدیل به مطالبه عمومی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، طرح شفافیت آری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال‌های اخیر بارها خبرساز شده است، نکته جالب این‌که زمانی که بحث جمع‌آوری امضاء برای فوریت این طرح می‌شود تقریباً 70 درصد نمایندگان آن را امضا می‌کنند اما در زمان رأی‌گیری در بهترین حالت تعداد آرای نمایندگان موافق به 70 رأی می‌رسد که در نوع خود جالب‌توجه است.

چند تن از نمایندگان مجلس در گفتگو با خبرنگار قم فردا به بررسی این طرح و دلایل مخالفت برخی نمایندگان با آن پرداختند.


شفافیت عملکرد و آرای نمایندگان می‌تواند در انتخابات یک بستر روشنگری باشد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد سالک نائب رئیس کمیسیون فرهنگی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص علت طول کشیدن طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس اظهار داشت: دلیل طولانی شدن طرح شفافیت آرا و نظرات نمایندگان چند تا دلیل داشت، دلیل اول این‌که چون یک‌فوریتی بود و پیش‌ازاین طرح تعداد زیادی طرح‌های فوریتی بود، طول کشید.

وی ادامه داد: یکی دلایل دیگر این بود که نمایندگانی که موافق هستند طرح رو امضاء کنند که همین عامل موجب طولانی شدن طرح شد.

سالک بیان داشت: بااین‌حال در صحن علنی مجلس مطرح شد و رأی لازم را نیاورد که به‌صورت دو فوریت و یا حتی یک‌فوریت موردبررسی قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که شفافیت باید از کجا شروع شود، نیز بیان داشت: شفافیت قانون دارد و قوه قضائیه مأموریت دارد اموال و دارایی مسئولان را قبل و بعد از مسئولیت کنترل کند.

سالک ابراز داشت: این قانون در حال اجرا است اما نکته مهم این است که هرچقدر شفافیت در دستگاه‌های مختلف بیشتر باشد، میزان فساد کمتر خواهد بود و این واقعیت کلام است.

وی بابیان این‌که باید با شفافیت پیش رفت، تصریح کرد: عده‌ای این استدلال رادارند که یک‌زمانی حضور ندارند و حضوروغیاب آن‌ها با مشکل روبرو می‌شود یا زمانی رأی نمی‌دهند و می‌خواهند کسی از این موضوع اطلاع پیدا نکند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: عده‌ای از نمایندگان مانند بنده با این طرح موافق هستیم و با صراحت هم‌رأی خودمان را دادیم.

وی در خصوص عدم همراهی نمایندگان با دو فوریت و یک‌فوریت این طرح ابراز داشت: دلایل مختلفی برای عدم رأی نمایندگان به دو فوریت و یک‌فوریت این طرح وجود دارد که یکی از این دلایل نزدیک شدن به زمان انتخابات می‌تواند باشد.

سالک تصریح کرد: مردم همواره عملکرد نمایندگان را دنبال می‌کنند و آن‌ها را کنترل می‌کنند و درواقع شفافیت می‌تواند در انتخابات یک بستر روشنگری باشد و عملکرد نمایندگان موردبحث در بین مردم موردبحث قرار بگیرد.

طرح شفافیت آرای نمایندگان تبدیل به مطالبه عمومی شده است


غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در گفتگو با خبرنگار ما بابیان این‌که طرح شفافیت آرای نمایندگان باید اجرایی شود، اظهار داشت: این طرح در دستور کار است و تنها دو و یک‌فوریت آن رده شد اما مشکل خاصی نیست و قطعاً در صحن مطرح می‌شود و خواسته‌ای ما از هیئت‌رئیسه هم این است که این موضوع به‌صورت ویژه پیگیری شود چراکه تبدیل به مطالبه عمومی شده است.

وی بابیان این‌که باید یک تعریف جامعی از شفافیت ارائه شود، ابراز داشت: الآن عمدتاً بحث شفافیت روی رأی نمایندگان است درحالی‌که بسیاری از نمایندگان مثل خود من به‌صورت کاملاً واضح و مشخص رأی خودمان را اعلام می‌کنیم.

جعفر زاده ایمن آبادی تأکید کرد: این موضوع بهانه‌ای شده که به مجلس حمله شود و نباید این موضوع بیش از این ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: در خصوص حقوق باید سامانه‌ای آن را دولت تشکیل بدهد و مطابق قانون همه‌کسانی که مسئول و مدیر هستند حقوق خودشان را در آنجا قرار بدهند.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس بابیان این‌که شفافیت اموال و دارایی مسئولان نیز باید در اولویت باشد، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا مدل‌ها و الگوهایی برای احراز اموال مردم و مسئولان وجود دارد که به نظرم می‌توان از این الگوها استفاده کرد.

وی افزود: به‌عنوان‌مثال سناتورهای آمریکایی قبل و بعد از حضور در کنگره اموالشان به‌صورت علنی منتشر می‌شود و دیگر به این شکل نیست که بگویند چند تا خانه و.. دارد.

جعفر زاده ایمن آبادی بیان داشت: بهتر است که اموال مسئولان و مدیران کشورمان نیز به این صورت و جمعاً اعلام عمومی شود.


نمایندگان طرفدار شفافیت در مجلس در اقلیت هستند

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در گفتگو با خبرنگار ما بابیان این‌که طرح شفافیت آرای نمایندگان ثمرات خوبی را همراه خواهد داشت، اظهار داشت: متأسفانه اکثریت نمایندگان فعلی مجلس با طرح شفافیت آرای و همچنین حقوق و اموال خودشان مشکل‌دارند.

وی ادامه داد: اگر لیستی هم تهیه شود و زیر آن لیست را هم امضاء کنند اما دوباره در زمان رأی‌گیری کار خودشان را انجام می‌دهند.

دلیگانی بیان داشت: یک سال و نیم پیش‌طرحی در همین زمینه را تقدیم کردم اما همچنان در کمیسیون آیین‌نامه‌های مجلس گیرکرده است و مشخص نیست رد شده یا چه زمانی به صحن می‌آید.

وی ابراز داشت: طرح دیگری نیز در این زمینه توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین ذولنور طرح شد اما این طرح نیز رأی نیاورد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تأکید کرد: شفافیت باید از مجلس شروع شود، اگر ازاینجا شروع شود و در کشور تعمیم داده شود خیلی از مشکلات کشور حل خواهد شد.

وی ادامه داد: خیلی از رانت‌ها و فسادها با شفافیت از بین می‌رود و درواقع این‌یک امر لازم و ضروری است و به نظر من مردم باید کاری کنند که مجلس یازدهم بر اساس شفافیت پایه‌گذاری شود.

دلیگانی تأکید کرد: مطلبی نیز که اخیراً حجت‌الاسلام پناهیان مطرح کردند کاملاً درست است این‌که این بغض در گلو مانده‌ای بود که مدت‌ها نگه‌داشته شده بود که توسط ایشان به‌درستی مطرح شد.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان طرفدار شفافیت در مجلس 60 نفر هستند و بقیه به‌نوعی مخالفت کردند و متأسفانه صدای نمایندگان موافق به‌جایی نرسید اما صدای پناهیان به‌درستی شنیده شد.

انتهای پیام/110
http://qomefarda.ir/11998
اخبار مرتبط

نظرات شما