بیماری پنهانی که در بزرگسالی آرتروز به جانتان می‌اندازد +علائم و درمان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،مرتضی رجایی جراح و متخصص بیماری‌های استخوان و مفاصل و ستون فقرات فلوشیپ جراحی پا  درباره در رفتگی مفصل لگن نوزاد و ارتباط آن با آرتروز در  بزرگسالی اظهار کرد:مفصل لگن یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مفاصل در بدن است که اگر این نوع عارضه در کودکی رفع نشود می تواند در بزرگسالی اختلالات زیادی را ایجاد کند.

ساعت21/6مهر/در رفتگی مفصل لگن نوزادان

 

آرتروز مفصلی در کمین این نوزادان است

وی  گفت: یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که برای مفصل لگن در نوزاد می‌تواند رخ دهد در رفتگی آن است، دیسپلازی مفصل یعنی اینکه مفصل لگن تکامل کافی پیدا نکرده است،  یکی از خصوصیاتی که این بیماری دارد این است که اگر زود تشخیص داده و درمان شود، نوزاد کاملا بهبود پیدا خواهد کرد، اما اگر این بیماری دیر تشخیص داده شود و زمان طلایی آن بگذرد، با هر روشی درمان نخواهد شد، این نوع عارضه موجب آرتروز مفصل و باعث ایجاد مشکلاتی در آینده فرد خواهد شد.

متخصص ارتوپد بیان کرد: موضوعی که بسیار حیاتی است و برای ما اهمیت دارد کشف بیماری در هفته‌های اول زندگی است و بهترین کاری که والدین کودک می‌توانند انجام دهند،این است وقتی که کودکانشان  به دنیا می‌آید حتما مورد بررسی قرار بگیرد و بررسی شود ران‌های پای کودک تا چه حدی باز می‌شود.

وی افزود: کودکی که در رفتگی لگن داشته باشد پاهای او به خوبی باز نخواهد شد. برای همین مادرانی که حواسشان جمع است می‌گویند که ما وقتی می خواهیم کودک را پوشک کنیم نمی‌شود و پاها از یکدیگر سخت باز می‌شوند یا یکی از پاها سخت‌تر از دیگری باز می‌شود.

وی درباره علائم دیگر دررفتگی لگن گفت: یکی دیگر از علائمی که مادران به خوبی متوجه این عارضه می‌شوند این است که نوزاد پاها را در کنار هم قرار می دهند، قاعدتا وقتی زانوها خم می شوند باید کنار هم در یک راستا قرار بگیرند، کنار هم باشند اگر یکی از زانوها پایین‌تر و یک  بالاتر باشد نشان‌دهنده این است که زانوی پایین‌تر در رفته است و کافی است نا  نوزاد هفته‌های اول یک کمربند طبی ببندد که پا را باز نگه دارد و سر را در جایی که باید حفره لگن تشکیل شود قرار می‌دهد و باعث خواهد شد که آن حفره ساخته شود.

رجایی ادامه داد: با قرار گرفتن سر نوزاد در این کمربند یک حفره طبیعی ساخته می شود، البته تمام این اعمال را باید یک ارتوپد انجام دهد. در این صورت مفصل‌ها به صورت کامل ایجاد می‌شوند، ولی اگر اون زمان طلایی بگذرد و دیر تشخیص داده شود آن زمان ممکن است به جای بستن کمربند باید جراحی صورت بگیرد.

 

وی درباره درمان عارضه در رفتگی لگن اظهار کرد: معاینه‌ای که ارتوپد انجام می‌دهد، مخصوصا در آن روزهای اول خیلی حیاتی است، ابتدا مفصل لگن نوزاد معاینه می شود، اگر مشکل دو طرفه باشد ران ها هم را درگیر خواهد کرد، البته خانواده ها هم باید کاملا آگاه باشند  و بدانند در فرزندان اول به خصوص دختران این نوع عارضه بیشتر دیده خواهد شد.

ساعت21/6مهر/در رفتگی مفصل لگن نوزادان

متخصص ارتوپد گفت:اگر در دو طرف زانوها تفاوت وجود داشته باشد حتما در رفتگی لگن وجود خواهد داشت.نوزاد مبتلا را باید هر چه سریعتر برای معاینه  نزد متخصص  ارتوپد برد تا بررسی های لازم انجام شود و گرنه در نهایت فرد مبتلا دچار آتروز خواهد شد و نهایتا در سن‌های بالاتر لازم است که عمل‌های اصلاحی مفصل لگن برای او انجام شود. پس تمام خانواده ها موظف هستند در همان ابتدای تولد نوزاد بررسی های لازم را انجام دهند.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/12281
کلیدواژه: پاسخ لگن آرتروز
اخبار مرتبط

نظرات شما