کارشناس حوزه مسکن مطرح کرد:

کاهش قیمت مسکن با سیاست گذاری مناسب/دلایل عدم تناسب نرخ مسکن با میزان ساخت و ساز

مهدی روانشادنیا کارشناس حوزه مسکن گفت: قاعده ای که در بازار مسکن وجود دارد این است، خانه هایی که به طور میانگین دو سال گذشته پروانه خود را گرفته‌اند، امسال وارد بازار عرضه می شوند و همین مساله برای بازار امسال نیز افتاده و به همین دلیل ساخت و ساز با قیمت مسکن تناسب ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مهدی روانشادنیا، کارشناس حوزه مسکن  در خصوص چرایی عدم کاهش قیمت مسکن برخلاف افزایش ساخت و ساز اظهار داشت: در حوزه مسکن پارامترهای بخش تقاضا نسبت به پارامتر عرضه تأثیر بیشتر و سریعتری در قیمت مسکن دارند.

وی با بیان اینکه پارامترهای بخش عرضه اثر تدریجی ولی طولانی مدت دارند در ادامه افزود: اتفاقاتی که در بازارهای موازی رخ می دهد مانند بورس یا بازار ارز و طلا باعث می شود هرچقدر هم که عرضه مسکن بالاتر برود، قیمت مسکن را ثابت و یا حتی بالاتر ببرد.

کارشناس حوزه مسکن همچنین گفت: قاعده ای که در بازار مسکن وجود دارد این است که عرضه خانه هایی که به طور میانگین دو سال گذشته پروانه خود را گرفته‌اند، امسال وارد بازار عرضه می شوند و همین مساله برای بازار امسال نیز افتاده و به همین دلیل ساخت و ساز با قیمت مسکن تناسب ندارد.

روانشادنیا با تأکید بر اینکه صدور مجوز ساخت و ساز نمی تواند تاثیر کوتاه مدتی بر روی قیمت مسکن داشته باشد عنوان کرد: البته نمی توان عنوان کرد که این حباب مسکن تا دوسال آینده در کشور وجود دارد و به محض عرضه شدن واحدهای ساخته شده به بازار مسکن قیمت ها کاهش پیدا می کند.

وی در ادامه افزود: بازار در نیمه دوم سال 96 و نیمه اول 97 شاهد یک افزایش قیمت گسترده بود که این افزایش قیمت تا سه ماهه اول 98 این افزایش قیمت ادامه داشت اما این افزایش قیمت در سال 98 در ادامه هیجاناتی بود که در بازار مسکن به وجود آمده است.

کارشناس حوزه مسکن همچنین گفت: اگر شرایط مناسبی در کشور به وجود آید و سیاست های درستی برای حوزه مسکن اتخاذ شود، بازار مسکن این قابلیت را دارد که قیمت ها را به میزان قیمت مسکن در اسفند 97 بازگرداند.

در خصوص میزان اندک تسهیلات مسکن به خریداران به نسبت قیمت تمام شده مسکن عنوان کرد: اگر تسهیلات خرید افزایش پیدا کند تقاضا بیشتر می شود و این مساله در نهایت تورم دوباره ایجاد می کند از طرف دیگر قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است به همین جهت هرچقد تسهیلات برای ساخت و ساز افزایش پیدا کند اثرات بهتر و بیشتری روی بازار خواهد داشت.

با بیان اینکه مسکن یک کالای سرمایه‎ای است عنوان کرد: ما نمی توانیم این انتظار را داشته باشیم که با اجرای یک سری سیاست های کوتاه مدت اثر تورم در بازار مسکن از بین برود و عملیاتی شدن این سیاست ها نیازمند زمان است.



انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/12474
اخبار مرتبط

نظرات شما