عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره):

پیمان های پولی دوجانبه راه عبور از تحریم های تجاری دشمنان است

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه اجرای پیمان های دوجانبه نیازمند عزم جدی است، تصریح کرد: پیمان های پولی دوجانبه راه عبور از تحریم های تجاری دشمنان و رهایی از سلطه دلار است.

 محمدجواد توکلی پژوهشگر و اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار قم فردا به مسئله پیمان های پولی دوجانبه اشاره کرد و اظهار داشت: این مسئله در سیاست های اقتصاد مقاومتی پیشنهاد شده منتها عملیاتی نشد.

وی ادامه داد: پیمان های پولی دوجانبه  ابزاری است تا از سلطه دلار و تحریم هایی که وجود دارد رها شویم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه پیمان های دوجانبه باعث می شود که دلار واسطه مبادله نباشد، گفت: در این پیمان ها می توان کالاها را با یکدیگر تهاتر کرد.

وی اضافه کرد: در این پیمان کشورهای طرف مبادله برای تسویه حساب از ارز و پول ملی خود استفاده می کنند اگر این اتفاق رخ دهد تحریم ها بی اثر خواهد شد مخصوصاً در بحث سوئیفت ، بحث تجارت با دلار و تحریمی که روی تجارت با دلار اعمال شده است.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه پیمان های پولی دوجانبه مانع از اثر گذاری تحریم روی تجارت خارجی می شود، خاطرنشان کرد: با پیمان های دوجانبه می توان تحریم های را دور زد و با آن ها مقابله کرد، منتها امضا، اجرا و عملیاتی کردن این پیمان دوجانبه پولی نیازمند یک عزم جدی است.

انتهای پیام/160
http://qomefarda.ir/12476
اخبار مرتبط

نظرات شما