اعضای خبرگان و جامعه مدرسین در گفتگو با قم فردا مطرح کردند:

راهپیمایی اربعین زمینه ساز تمدن بزرگ اسلامی است/وحدت امت اسلامی از برکات اربعین است

اعضای خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه وحدت امت اسلامی از برکات اربعین است، تصریح کردند: راهپیمایی اربعین زمینه ساز تمدن بزرگ اسلامی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مراسم اربعین به عنوان چهلمین روز قیام عاشورا و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین و یاران آن حضرت بطور حتم از همان سال ۶۱ هجری یعنی همان سالی که قیام عاشورا به وقوع پیوست، بنا نهاده شده و در طول حدود ۱۴۰۰ سالی که از انقلاب کربلا می گذرد با فراز و نشیب های مختلفی ادامه یافته است.

از اوراق پنهان تاریخ سرخ عاشورا چنین برمی آید که بعد از قیام عاشورا عاشقان و شیفتگان خاندان رسالت و به ویژه بازماندگان قیام یعنی امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) با روشنگریها و افشاگریهای خود، حکومت سفاک و جنایتکار آل امیه را رسوا و مردم را با فلسفه و چگونگی قیام سرخ حسینی آشنا نمودند به حدی که جامعه در آستانه انقلاب و انفجاری بزرگ قرار گرفت و حکومت اموی در صدد آن برآمد تا حادثه ی عاشورا را به حاشیه برده و افکارعمومی جامعه را از توجه به این انقلاب حماسی منحرف ساخته و قیام را تمام شده معرفی نماید.
اما بنیان گذاران اربعین بر این توطئه ی امویان خط بطلان کشیده و اربعین بهانه ای شد برای یادآوری و تبیین و تفسیر تاریخ و فلسفه ی انقلاب حماسی سیدالشهدا و در یک جمله می توان گفت که اربعین احیاگر و تداوم بخش حماسه ی بزرگ کربلا شد. این را باید مهمترین فلسفه خیزش اربعین به حساب آورد.

اربعین به خاطر همین ذات و فلسفه ی مقدس خود در طول تاریخ همواره مورد توجه تشنگان جویای حق و آزادی خواهان جهان بوده و زنده نگه داشتن اهداف و آرمانهای انقلاب عاشورا مهمترین دستاورد اربعین طی سالهای متمادی بعد از عاشورا بود از سوی دیگر طی حدود ۱۴۰۰ سالی که از این انقلاب بی نظیر و پرحماسه گذشته اربعین همواره مورد ستیز و بی مهری جباران و ظالمان زمان بوده و مبلغین و رسانه های کفر سعی در کمرنگ نشان دادن این آئین پرشور داشته و دارند.

آیت الله حسینی بوشهری: امروز به واسطه پیاده روی اربعین توجه جهانیان به فرهنگی حسینی جلب شده است
 این در حالی است که آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به پیاده روی عظیم اربعین حسینی، اظهار داشت: برای برپایی عزاداری و اشک ریختن برای امام حسین(ع) بسیار سفارش شده است، اهلبیت(ع) مومنان را به زیارت سید و سالار شهیدان بسیار تشویق می کردند.
وی ادامه داد: یکی از محورهای عمده احیای فرهنگ عاشورا بحث زیارت است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه پیاده روی اربعین در دنیا بی نظیر است ، گفت:  در سال های اخیر به برکت پیاده روی اربعین بر شکوه  عظمت جریان حسینی در دنیا اضافه شده است.

وی ادامه داد: امروز نه تنها شیعیان و جبهه انقلاب اسلامی بلکه هرکسی که شیفته حرکت حسینی است، به برگزاری چنین راهپیمایی عظیمی در کربلا افتخار می‌کند چراکه به واسطه این جریان عظیم الهی، توجه جهانیان به تفکر و فرهنگ حسینی جلب می‌شود.

  آیت الله حسینی خراسانی: وحدت از برکات مهم پیاده روی اربعین است
همچنین  آیت‌الله سیداحمد حسینی خراسانی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به پیاده روی عظیم اربعین حسینی، اظهارداشت: هرساله مشاهده می کنیم که مردم عراق میزبان زائران امام حسین(ع) هستند.

وی ادامه داد: ملت عراق برای پذیرایی از زائران از هیچ خدمتی دریغ نمی کنند و حتی منازل شخصی خود را برای اسکان زائران در اختیار آنها قرار می دهند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اربعین بستر مناسبی برای وحدت بین امت اسلامی است، گفت: در این پیاده روی عظیم اربعین حسینی همه ادیان و مذاهب حضور دارند ، از برکات مهم این پیاده روی مسئله وحدت بین ادیان الهی است البته دشمنان این وحدت بین ادیان الهی و امت اسلامی را نمی توانند ببینند.

وی  با اشاره به توطئه های دشمنان برای از بین بردن وحدت بین امت اسلامی، خاطرنشان کرد: باید فتنه ها، توطئه ها و نقش های شوم دشمنان و جریان های ضد ایران و عراق رصد و خنثی شود.

این استاد حوزه ابراز داشت: ایران وعراق می توانند با افزایش اتحاد و افزایش روابط،  تمام توطئه های دشمنان را از بین ببرند.

دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: راهپیمایی اربعین زمینه ساز وحدت بین امت ها و تمدن بزرگ اسلامی است
از طرفی هم حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به پیاده روی اربعین ، اظهار داشت: اساسا مکتب اباعبدالله الحسین(ع) با توجه به شعارها و پیام ها واهداف قیام سید الشهدا نوعی جذابیت فطری برای انسان ایجاد می کند که برای تمام امت ها و ملت ها قابل قبول است.

وی ادامه داد: دررابطه با اربعین که امتداد همان قیام عاشوراست این مسئله هم صدق می کند.

این استاد حوزه بیان داشت: در اربعین هر سال شاهد هستیم نوعی همدلی، وفاق و همفکری در میان مردم و شرکت کنندگان راهپیمایی اربعین وجود دارد.

دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اربعین بستر مناسب و مطمئینی برای همدلی  و وفاق میان مسلمان ها و مذاهب اسلامی است، گفت: چنانکه مشاهده می کنیم از تمام فرقه ها و مذاهب در این راهپیمایی شرکت می کنند.

حجت الاسلام بنیادی بیان داشت: یکی از این برکات همین وحدت میان امت ها و مردم است تا برسد به آن افق متعالی و زمینه ساز برای اتفاقات بزرگتر شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:دشمنان به دنبال از بین بردن وحدت در بین امت اسلامی هستند
 همچنین آیت الله محمود رجبی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به پیاده روی عظیم اربعین، اظهار داشت: در این پیاده روی عظیم اربعین حسینی همه ادیان حضور دارند که این باعث ایجاد وحدت در بین تمام ادیان الهی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به اینکه وحدت امت اسلامی را از اختلاف دور می کند، گفت: پیاده روی اربعین حسینی نمایش وحدت بیان ادیان الهی است، دشمنان در تلاش هستند تا این وحدت را از بین ببرند.

آیت الله رجبی بااشاره به اینکه اقتدار امت اسلامی با وحدت است، بیان داشت: حضور زائران از دیگر ادیان الهی در پیاده روی اربعین نوعی مبارزه با استکبار و صهیونیست است.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به اینکه تقویت وحدت به عنوان مصلحت جامعه اسلامی و مبارزه با توطئه‌های دشمنان ضروری است، گفت: باید به وحدت به عنوان وظیفه دینی اهتمام بورزیم و نهایت وحدت و یکپارچگی را در مراسم اربعین نمایش دهیم.

وی افزود: مسئولین دو کشور ایران و عراق باید نقشه ها و توطئه های دشمنان در از بین بردن وحدت را خنثی کنند و بر مسئله ایجاد وحدت اهتمام بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/160
http://qomefarda.ir/12752
اخبار مرتبط

نظرات شما