همه چیز درباره رقیب نتانیاهو

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، دو روز پیش، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، که از سوی رئیس این رژیم مامور تشکیل کابینه شده بود، اعلام کرد از تشکیل کابینه فراگیر منصرف شده است. او در یک پیام ویدئویی اختیار تشکیل کابینه را به «رووین ریولین»، رئیس رژیم صهیونیستی بازگرداند. ریولین نیز گفته قصد دارد طی روزهای آینده «بنی گانتز» رئیس حزب ائتلافی آبی و سفید را مامور تشکیل کابینه کند. 

همه چیز درباره رقیب نتانیاهو/ چطور بنی گانتز توانست در مدت کوتاهی توجه رای‌دهندگان صهیونیست را جلب کند؟

سوم مهر، پس از آنکه تلاش نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه فراگیر با گانتز با شکست روبه‌رو شد، نتانیاهو از سوی ریولین ملزم شد کابینه را تشکیل دهد. گفته می‌شد گانتز از حق نخست وزیری خود گذشته و هدفش را این گونه اعلام کرده بود که  می‌خواهد نتانیاهو ابتدا مامور تشکیل کابینه شود و مانند شش ماه پیش شکست بخورد.

بنی گانتز کیست؟

«بنیامین گانتز» که به بنی گانتز معروف است در سال ۱۹۵۹ (شصت سال پیش) در سرزمین‌های اشغالی از مادری مجارستانی و پدری رومانیایی متولد شد. او در سال ۱۹۷۷ به ارتش رژیم صهیونیستی پیوست و در ۱۹۷۹ به سمت فرمانده تیپ و بعد فرمانده دسته چتربازان انتخاب شد. او در سال ۲۰۰۵ فرمانده نیرو‌های زمینی ارتش شد و بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ وابسته نظامی در سفارت اسرائیل در واشنگتن بود. در نهایت در فوریه ۲۰۱۱، به عنوان بیستمین رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی منصوب شد و تا فوریه ۲۰۱۵ در این سمت باقی ماند.

همه چیز درباره رقیب نتانیاهو/ چطور بنی گانتز توانست در مدت کوتاهی توجه رای‌دهندگان صهیونیست را جلب کند؟

اقدامات گانتز در دوران حضور در ارتش صهیونیستی

بنی گانتز در ۳۸ سال حضور در ارتش رژیم صهیونیستی نقش مهمی در اقدامات نظامی این رژیم ایفا کرده است. از جمله در سال ۱۹۹۱ که هزاران نفر از یهودیان اتیوپیایی به سرزمین‌های اشغالی منتقل شدند، او مسئولیت این کار را برعهده گرفت.

در سال ۱۹۹۴ و در جریان کشتار فلسطینیان در حرم ابراهیمی در الخلیل، او فرماندهی نیرو‌های رژیم صهیونیستی را برعهده داشت. در ۱۹۹۹ نیز  فرمانده نیرو‌هایی بود که جنوب لبنان را به اشغال درآوردند. گفته می‌شود در سال ۲۰۰۰ که اسرائیل مجبور به عقب‌نشینی از جنوب لبنان شد گانتز آخرین فردی بود که خاک لبنان را ترک کرد و شخصا دروازه مرزی را بست.

رقیب انتخاباتی بنیامین نتانیاهو کیست؟

در جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ که میان رژیم صهیونیستی و لبنان روی داد، او فرمانده نیرو‌های زمینی ارتش صهیونیستی بود. جنگی که در نهایت با پیروزی لبنان خاتمه یافت و رژیم صهیونیستی به اهداف غاصبانه خود و جابه‌جا کردن مرز‌ها دست نیافت. مقامات نظامی و سیاسی تل‌آویو پس از این جنگ مورد انتقادات گسترده قرار گرفتند و گانتز نیز اذعان کرد «اشتباهاتی» رخ داده است.

در دوران تصدی او در سمت رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، دو تجاوز نظامی بزرگ به نوار غزه در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ روی داد که گانتز هدف از آن‌ها را متوقف ساختن «حملات فلسطینیان علیه اسرائیلی‌ها» اعلام کرد. موضوعی که تعجب بسیاری را برانگیخت و انتقادات بین‌المللی بی‌شماری را در پی داشت.

عملیات نخست، هشت روز به طول انجامید که در آن ارتش اسرائیل فلسطینی‌ها را بمباران هوایی کرد. بنابر اعلام سازمان ملل، در این حمله ۱۷۴ فلسطینی از جمله ۱۰۱ غیرنظامی کشته شدند.

عملیات دوم در ۲۰۱۴ به مدت ۵۰ روز طول کشید و شامل حمله زمینی نیرو‌های رژیم صهیونیستی نیز شد. سازمان ملل اعلام کرد در این تهاجم بیش از ۲۲۵۱ فلسطینی از جلمه ۱۴۶۲ غیرنظامی جان خود را از دست دادند. گروه‌های حقوق بشر در این عملیات ارتش اسرائیل را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کردند.

اما واکنش گانتز به این جنایتها این ادعا بود که ارتش رژیم صهیونیستی برای مقابله با تلفات نیرو‌های خود تلاش کرده است. گانتز در تبلیغات انتخاباتی خود در ماه ژانویه نیز به قتل رساندن ۱۳۶۴ نفر از مردم غزه را پذیرفت و مدعی شد آن‌ها «تروریست» بودند.

همه چیز درباره رقیب نتانیاهو/ چطور بنی گانتز توانست در مدت کوتاهی توجه رای‌دهندگان صهیونیست را جلب کند؟

پیش از پایان یافتن فعالیت‌های نظامی گانتز در سال ۲۰۱۵، بنیامین نتانیاهو او را مورد تمجید قرار داد و فرمانده «بامسئولیت» خواند.

گانتز فعالیت سیاسی خود را چگونه آغاز کرد؟

سابقه سیاسی گانتز به گذشته‌های دور باز نمی‌گردد. او در دسامبر ۲۰۱۸ حزب خود که آن را «حزب امنیت برای اسرائیل» می‌نامید تشکیل داد تا در انتخابات عمومی ۲۰۱۹ شرکت کند. این حزب بلافاصله از حمایت زیادی برخوردار شد و در ژانویه ۲۰۱۹ با «موشه یعلون» عضو حزب «تلم» و وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی اعلام همبستگی کرد و در ماه فوریه هر دو حزب با حزب «یش عتید» به ریاست «یائیر لاپید» ادغام شدند و لیستی با نام «حزب آبی و سفید» برای شرکت در انتخابات تشکیل دادند. این اتحاد سبب جذب حمایت‌های بیشتری در انتخابات کنست (پارلمان اسرائیل) شد و سرانجام در ماه آوریل امسال، گانتز در مقام ریاست حزب آبی و سفید وارد بیست و یکمین انتخابات کنست شد.

چه عواملی سبب شد بنی گانتز در کمتر از چهار ماه اعتماد رای دهندگان را جلب کند؟

در خصوص عواملی که سبب شد بنی گانتز و گروهی از ژنرال‌های پیشین ارتش اسرائیل اعتماد بخش بزرگی از رای دهندگان صهیونیست را در کمتر از چهار ماه به دست آورند، می‌توان گفت گانتز در چند ماهی که تب انتخابات داغ بود به عنوان یک شخصیت صهیونیست (با معیار‌های افراط‌گرایانه) توصیف شد: کسی که به مدت چهار سال سمت رده بالایی در ارتش این رژیم را داشته و عملیات‌های نظامی مهمی را در پرونده کاری خود دارد. او این پیام را با صدای بلند و واضح به اسرائیلی‌ها رساند که بنیامین نتانیاهو «آقای امنیت» برای رژیم صهیونیستی مناسب نیست و این گانتز است که با آن تفکر تندروی خاص این رژیم می‌تواند «امنیت اسرائیل» را تامین کند.

همه چیز درباره رقیب نتانیاهو/ چطور بنی گانتز توانست در مدت کوتاهی توجه رای‌دهندگان صهیونیست را جلب کند؟

دقیقا با همین هدف بود که گانتز مبارزه و تبلیغات انتخاباتی خود را با نمایش فیلمی از قتل‌عام فلسطینیان در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد. همه چیز از ابتدا بر این مبنا طرح‌ریزی شد که گانتز و همراهانش را در مسائل مربوط به امنیت تندرو نشان دهد. همچنین پیوستن به حزب تلم نیز این مفهوم را به ذهن متبادر می‌کند که هدف تسخیر مرکز طیف سیاسی رژیم صهیونیستی و جلب نظر رای‌دهنگان حزب لیکود که از نتانیاهو خسته شده‌اند بوده تا آن‌ها را به سوی حزبی که از همان ابتدای فعالیتش تفکرات «دوید بن گوریون» و «مناخم بگین» را یادآوری می‌کرد، سوق دهد.

داوید بن گوریون اولین نخست وزیر اسرائیل و مناخم بگین ششمین نخست وزیر این رژیم بود. بگین طرفدار جنبش مسلحانه و کشتار فلسطینی‌ها برای حفاظت از موجودیت غیرقانونی رژیم صهیونیستی بود و مدتی هدایت سازمانی را به عهده داشت که تروریست خوانده می‌شد و در یکی از بمب‌گذاری‌ها از سوی این سازمان دست‌کم ۹۱ نفر در هتلی کشته شدند.

با این حال، این اواخر گانتز با انتقاداتی هم روبه‌رو بوده که احزاب چپی او را متهم می‌کنند مواضع محکمی نسبت به رویکرد‌های اساسی رژیم در مورد مسئله فلسطین و روند صلح ندارد. هرچند به نظر می‌رسد این انتقادات از سوی حزب میرتس، حزب سوسیال دموکراتیک، و حزب کار اسرائیل با باور‌های صهیونیستی و سوسیالیستی صورت می‌گیرد که طرفداران خود را از دست داده‌اند.

تصادفی نیست که برخی از شیوه‌های تبلیغات انتخاباتی گانتز از دستوالعمل‌های حزب کار در سال ۱۹۹۲ گرفته شده است: تاکید شدید بر مفاهیم امنیتی و عنوان کردن آقای امنیت به این منظور که اثبات شود مفهوم امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که تاکنون از سوی لیکود به ریاست نتانیاهو مطرح شده در دراز مدت کاربردی نخواهد داشت و ماهیت رژیم صهیونیستی را نیز به خطر خواهد انداخت. 

می‌توان گفت بنی گانتز و حزب او نمایانگر تلاشی هستند که اعضای سابق سازمان امنیت برای جلوگیری از انحراف سیاسی انجام داده‌اند، اصولی که دوید بن گوریون و مناخم بگین بر سر آن توافق داشتند. گانتز می‌خواهد ویژگی‌های بنیادین صهیونیسم را برای محافظت از اسرائیل پیگیری کند. او در تبلیغات انتخاباتی خود گفته پیروزی برای حزب آبی و سفید مسیر کشتی اسرائیل را تغییر خواهد داد.

همه چیز درباره رقیب نتانیاهو/ چطور بنی گانتز توانست در مدت کوتاهی توجه رای‌دهندگان صهیونیست را جلب کند؟

گانتز در قبال ایران نیز مواضع تندی دارد و سخنان شدیدالحنی را بیان کرده است. از سویی به رهبران حماس نیز هشدار داده که دیگر او را آزمایش نکنند. با این حال مدعی است که برای صلح تلاش می‌کند و فرصت ایجاد تغییرات منطقه‌ای را از دست نخواهد داد. او در مورد کشور فلسطین نظرات مبهمی دارد و برخی معتقدند که اگر بر سر کار بیاید برخلاف نتانیاهو مخالف الحاق بخش‌های بیشتری از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی خواهد بود.

گانتز و لاپید توافق کرده‌اند در صورتی که حزب آبی و سبز کابینه را تشکیل دهند، برای دو سال و نیم نخست گانتز نخست وزیر شود و دو سال نیم بعدی لاپید این سمت را برعهده بگیرد.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/12944
اخبار مرتبط

نظرات شما