گزارش قم فردا از نابسامانی ورودی های شهر؛

ورودی ها نخستین فضای فراموش شده در مدیریت شهری/ورودی های قم در شان و جایگاه استان باشد

ورودی هر شهری اولین فضایی که به چشم هر مسافری می رسد و نخستین تصاویر ذهنی و پیش داوری ها را به وجود می آورد اما امروز در ورودی های قم فقط یک تابلو خوش آمدگویی دیده می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با توجه به اینکه فضای ورودی هر شهر مانند دیوار و یا دروازه اتصال بین داخل و خارج شهر است باید یک ارتباط مناسبی بین داخل و خارج شهر وجود داشته باشد و در قدیم الایام روی این مسئله بسیار توجه می شد اما امروز مبادی و کلوگاه های ورودی شهر با غفلت مسئولین به فراموشی سپرده شده است.
امروزه فضاهای ورودی شهر ها ازجمله مکان های فراموش شده است که با مشکلات ونابسامانی های بسیاری مواجه است که مهمترین آن می تواند تابلوهای ورودی هر شهر و یا فضای طبیعی موجود در آن باشد.
نخستین فضای برخورد هر مسافر در سفر به یک شهر، ورودی آن است و نخستین تصویر ذهنی و پیش داوری‌های وی نیز از آن شهر بر اساس این ورودی انجام خواهد گرفت اما با این وجود همچنان در بیشتر شهرهای کشور با ورودی‌های نامناسبی رو به رو هستیم و یا فقط یک تابلوی خوش آمدگویی در ورودی شهر قرار داده و با مولفه های دیگر کار ندارند.

کارشناسان معتقدند با طراحی ورودی‌های مناسب قدم به قدم و منزل به منزل باید با تحریک احساس کنجکاوی مسافر، او را در درون شهر وارد کرد ضمن اینکه ورودی یک شهر می‌تواند هویت خاص آن اقلیم را به روشنی بیان کند و زبانزد و شاخصه اصلی آن شهر باشد.
با وجود اینکه ورودی‌ها می‌تواند معرف تاریخ، فرهنگ، میزان توسعه یافتگی و... شهرها باشند اما امروزه ورودی شهر‌های ما فاقد ساختار و هویت مشخص و مملو از تصاویر نازیبا و فاقد جذابیت بصری و عدم ایجاد انگیزه برای ورود مسافر است که ورودی‌های شهر قم نیز از این قاعده مستثنی نیست.



استاندار قم:در ورودی های قم المان ها و نمادهای شهر مورد توجه قرار بگیرد
این در حالی است که بهرام سرمست استاندار قم با اشاره به ورودی های شهر قم اظهار داشت: در ساماندهی ورودی‌های قم باید مسائل مربوط به نصب المان‌ها و نمادهای شهری موردتوجه قرار بگیرد.
وی با اشاره به وضعیت نامناسبت ورودی‌های قم تاکید کرد: تمام مسئولان استان نسبت به‌ضرورت ساماندهی هفت ورودی این شهر اتفاق‌نظر دارند.
استاندار قم اضافه کرد: کمیته سیما و منظر باید نسبت به تولید محتوای ورودی‌های قم طبق زمان‌بندی و اولویت ابتدا و در گام نخست از ورودی تهران اقدام کند.
وی بیان کرد: ساماندهی ورودی‌های استان باید به‌صورت موردی انجام بگیرد تا پیش‌بینی‌های انجام‌شده به سرانجام مطلوبی برسد.



امیرآبادی: وضعیت ورودی های شهر مطلوب نیست
از طرفی احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس گفت: مشکلات اقتصادی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و عدم ورود شهرداری به محورهای مواصلاتی خارج از شهر مانع از ساماندهی‌های ورودی‌های قم در طول سال‌های اخیر شده است.
وی ادامه داد: تعیین شعاع مشخصی برای ساماندهی ورودی‌های قم، امر اشتباهی بوده و باید در هر ورودی استان کار ویژه مربوط به آن صورت بگیرد.
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای ساماندهی ورودی‌های قم باید یک کارشناسی دقیق انجام و هزینه‌های اجرای آن مشخص شود.
وی تاکید کرد: برای ساماندهی ورودی‌های قم هدف‌گذاری مشخصی صورت نگرفته و نیازمند آمایش سرزمینی از محورهای مواصلاتی است.

ذوالنور:در محورهای مواصلاتی استان، هویت و معنویت قم مشخص باشد
 همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس اضافه کرد: امر ساماندهی ورودی‌های شهر قم باید به‌گونه‌ای باشد که در محدوده محورهای مواصلاتی قم، هویت و معنویت قم مشخص باشد.
وی ادامه داد: محورهای مواصلاتی در حریم این استان باید به شکلی ساماندهی و تولید محتوا شود که با جاده‌های شهرهای توریستی و صنعتی متفاوت باشد.
ذوالنوری افزود: طرح‌های پیشنهادی برای ساماندهی ورودی‌های شهر قم به‌رغم اینکه طرح‌های قابل‌اعتنایی است اما تامین کننده نظر شورای فرهنگ عمومی استان نیست.
وی اضافه کرد: بهترین روش برای ساماندهی ورودی‌های قم، مشخص کردن محدوده مشخصی در محورهای مواصلاتی استان است.
وی تاکید کرد: برای انتقال حس معنویت در محدوده قم باید به پیوند بین تابلوهای تبلیغاتی و فضاسازی‌های محیطی توجه شود.



امام جمعه قم: ورودی های قم باید در شان و جایگاه قم باشد
این در حالی است که آیت‌الله سید محمد سعیدی ، نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه باید شان و جایگاه معنوی قم  قبل از ورودی‌های استان نمایان باشد، گفت: مسئولان استان در ساماندهی ورودی‌های استان تلاش و تعامل قابل قبولی از خود نشان داده‌اند.
وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب نگرانی‌هایی از تغییر چهره معنوی قم داشتند، تمام برنامه‌های فرهنگی، اقتصادی و عمرانی قم باید متناسب با شان و جایگاه این استان به‌عنوان حرم اهل‌بیت تنظیم و جهت داده شود.



رئیس شورای شهر قم:ورودی های شهر به مرور ساماندهی می شوند
همچنین عبدالله جلالی رئیس شورای شهر قم درگفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به ساماندهی ورودی های شهر ، اظهار داشت: یکی از بحث های مهم ورودی شهر عمرانی است که این مسئله توسط شهرداری در حال عملیاتی شدن است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ورودی استان از سوی جعفریه در حال ساماندهی و اجرا است و در آینده هم ورودی سمت اراک ساماندهی خواهد شد البته این ورودی دارای پیچیدگی ها خاصی است که درآینده نزدیک شروع خواهد شد.
رئیس شورای شهر ابراز داشت: کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر مدت ها بود که بحث تبلیغات ورودی شهر را رصد می کرد که نباید ورودی شهر قم تبلیغات یک سری کالا و مسائل غیر فرهنگی و مذهبی باشد مخصوصا ورودی عوارضی که این ورودی در اختیار راهداری است و راهداری هم این وروردی را به بخش خصوصی واگذاری کرده است.
وی عنوان داشت: شورای شهر در خصوص این مسئله جلسات متعددی را برگزار کرد و به این نتیجه رسید که ورودی های شهر به لحاظ تبلیغاتی بایستی به گونه برنامه ریزی شود که در شان قم باشد و پیام های مذهبی در ورودی های قم به اتومبیل های عبوری منتقل شود.
حسن حیدری
انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/13797
اخبار مرتبط

نظرات شما