برگزاری همایش «حوزه‌های علمیه، مرجعیت و قرآن کریم» با مشارکت ۲۰ نهاد

مسئول کمیته اجرایی همایش ملی «حوزه‌های علمیه، مرجعیت و قرآن کریم» گفت: این همایش با مشارکت حدود ۲۰ نهاد مانند مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، جامعه الصطفی العالمیه، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشگاه قم و پژوهشگاه فرهنگ و...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جواد نورموسوی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به این مطلب  اظهار داشت: برگزاری نمایشگاهی از پوستر چکیده مقاله‌های پذیرفته‌شده، رونمایی از ۱۲ جلد کتاب و ویژه‌نامه همایش را از دیگر برنامه‌های همایش مذکور برشمرد.

وی تاکید کرد: این همایش به‌گونه‌ای طراحی‌شده است تا آثار و برکات علمی آن، پس از همایش نیز در اختیار مرکزهای علمی حوزوی و دانشگاهی کشور قرار بگیرد.

وی بابیان اینکه این همایش از چند شبکه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به‌صورت زنده پخش می‌شود، بر نقش بسزای رسانه‌ها در زمینه اطلاع‌رسانی تاکید کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالوهاب مسترحمی دبیر اجرایی همایش ملی «حوزه‌های علمیه، مرجعیت و قرآن کریم» نیز با ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های همایش مذکور گفت: علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به تارنمای همایش به نشانی اینترنتی http://hamayesh.markazfeqhi.com و یا دبیرخانه همایش به نشانی قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مراجعه کنند و یا با تلفن ۳۷۷۴۹۴۹۴ با پیش‌شماره ۰۲۵ تماس بگیرند.

دبیر علمی همایش ملی «حوزه‌های علمیه، مرجعیت و قرآن کریم»، بابیان اینکه ۳۵۰ مقاله از ۶ ملیت به این همایش ارسال‌شده است، گفت: بیشترین مقالات دریافتی از استان‌های قم، خراسان رضوی، اصفهان و تهران بوده است.

حجت‌اسلام والمسلمین محسن قمرزاده  اضافه کرد: تاکنون  حدود یک‌چهارم این مقاله‌ها در مجله‌های علمی – پژوهشی معتبر چاپ‌شده‌اند.

وی با اشاره به برگزاری پنج پنل تخصصی – علمی در روز همایش خاطرنشان کرد: ۲۲۰ مقاله در این همایش پذیرش‌شده است و ۴۷ مقاله در قالب سخنرانی و ۶۸ مقاله نیز به‌صورت پوستر ارائه می‌شوند.

دبیر همایش ملی «حوزه‌های علمیه، مرجعیت و قرآن کریم» با محوریت «دیدگاه‌های علوم قرآنی مرجع فقید مرحوم آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی» نیز گفت: آیین افتتاحیه و اختتامیه این همایش روز پنجم دی‌ماه امسال در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم با حضور استادان و پژوهشگران علوم قرآنی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدحسین عظیمی افزود: افتتاحیه همایش ساعت ۹ و اختتامیه آن ساعت ۱۸ همان روز با سخنرانی آیات علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، رضا استادی از استادان برجسته حوزه و محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و تشکیل پنج پنل علمی ترتیب می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: برای برگزاری همایش مذکور تاکنون ۱۳ پیش‌نشست علمی در استان‌های قم، خراسان رضوی، تهران و اصفهان برگزارشده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: بدون تردید منبع همه علوم اسلامی مانند کلام، فقه، تاریخ، عرفان و اخلاق؛ قرآن کریم است و همه این علوم از این کتاب آسمانی بهره می‌گیرند و در حقیقت بخشی از قرآن را بیان می‌کنند.

عظیمی با تاکید بر ضرورت مطالعه و انجام کارهای پژوهشی درخصوص قرآن کریم، درباره هدف‌های برگزاری این همایش گفت: یکی از وظیفه‌های ما در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، معرفی منابع و متون علمی در این زمینه به جامعه علمی کشور به‌ویژه حوزه‌های علمیه است.

وی با اشاره به معرفی کتاب «المدخل فی التفسیر» مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی که حاوی اندیشه‌های علوم قرآنی ایشان است در همایش مذکور، گفت: راه‌اندازی موجی تحقیقاتی در مباحث علوم قرآنی و تفسیری در فضای علمی کشور به‌خصوص حوزه‌های علمیه از دیگر اهداف این همایش است.

وی با اشاره به استقبال خوب اندیشمندان علوم قرآنی از این همایش ابراز امیدواری کرد: این همایش مقدمه و زمینه‌ای برای برگزاری یک سلسله همایش‌های بین‌المللی در رابطه با دیدگاه‌های قرآنی بزرگان حوزه علمیه باشد  .

دبیر همایش ملی «حوزه‌های علمیه، مرجعیت و قرآن کریم» با اشاره به کارهای علمی بسیاری که در این زمینه در حوزه‌های علمیه انجام‌شده است، گفت: همیشه عالمان و حوزه‌های علمیه شیعه به این مساله توجه لازم را داشته و دارند.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف همایش این است که به جوامع علمی اسلامی در سطح جهان نشان دهیم که عالمان شیعی نسبت به قرآن توجه ویژه دارند و با این کتاب آسمانی مانوس هستند.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/14210
اخبار مرتبط

نظرات شما